Jedan od najvećih svjetskih proizvođača grickalica, slatkiša i prehrambenih proizvoda, Mondelez, pokrenuo je tužbu protiv njemačkog trgovačkog lanca Aldi. Tvrdi da Aldi “na očigled kopira” dizajn ambalaže grickalica njihove robne marke. Iz kompanije kažu kako takva ambalaža zbunjuje kupce, koji često pomisle da kupuju, primjerice, originalne Oreo kekse, iako je riječ o Aldijevim proizvodima, koji se prodaju po nižim cijenama u odnosu na poznate brendove.
U svojoj prijavi, Mondelez navodi da je prije podnošenja tužbe nekoliko puta kontaktirao Aldi zbog “imitacija” dizajna proizvoda poput Oreo keksa, Teddy Grahamsa, Belvita keksa, Triscuit krekera i Tate‘s Bake Shop keksa. Nakon tih razgovora Aldi je navodno prestao proizvoditi i promijenio neke od spornih proizvoda.
CNN piše da Mondelez traži novčanu odštetu, iako još nije poznat konkretan iznos, i sudski nalog koji bi Aldiju zabranio daljnju prodaju takvih proizvoda. Strahuju da bi nastavak ovakve prakse mogao nanijeti nepopravljivu štetu njihovim brendovima pa na ovaj način to žele spriječiti.
Ovo nije prvi put da se Aldi našao u problemu zbog preslične ambalaže. U prosincu je sud presudio da su prekršili autorska prava konkurentske marke dječjih grickalica. Vlasnik marke Baby Bellies, Hampden Holdings, smatrao je da Aldijev novi dizajn ambalaže previše podsjeća na njihov, pa su ih tužili za čak 11 dizajna. Dokazi su uključivali i e-mailove između Aldija i dizajnerske agencije koju su angažirali 2018. godine, u kojima je direktor nabave Aldija dizajn konkurentnog proizvoda predstavio kao “mjerodavnu vrijednost”.
“Aldi je nastojao iskoristiti dizajne koje je razvio trgovinski konkurent za vlastitu komercijalnu korist. Iako su možda pokušali izbjeći kršenje prava, preuzeli su rizik da će njihovo postupanje premašiti zakonske granice”, rekao je sudac Mark Moshinsky, koji je Aldi proglasio krivim u slučaju 3 od 11 ambalaža.
Početkom godine Aldi je dobio još jednu lošu vijest – britanska obiteljska tvornica cidera Thatchers pobijedila ih je u sporu za zaštitu logotipa kojeg je Aldi gotovo pa iskopirao na ambalaži svog limunskog cidera. Thatchers je svoj mutni cider lansirao u veljači 2020., a za promociju je uložio čak 3,6 milijuna eura u televizijske reklame, jumbo plakate i online kampanje. Sve to se isplatilo – do rujna 2022. prodaja je premašila 20 milijuna eura samo u maloprodaji.
Iako je Aldijev cider brend Taurus na tržištu još od 2013., upravo je te godine Aldi lansirao i limunski cider čija ambalaža, prema tvrdnjama Thatchersa, uvelike podsjeća na njihov dizajn. Iako je slučaj prvotno odbačen na Visokom sudu jer je nakon slijepog testa okusa sutkinja Melissa Clarke presudila da postoji "nizak stupanj sličnosti", Žalbeni sud se u siječnju ipak složio s žalbom Thatchersa.
Sudac Lord Arnold naglasio je da takva sličnost ne može biti slučajna te je primijetio kako je Aldi čak odstupio od svog uobičajenog stila ambalaže: riječ TAURUS na limunskom cideru napisana je crnom bojom na blijedožutoj pozadini, identično kao kod Thatchersa, dok su inače koristili slova bijela na crnoj pozadini. Također, sudu je prikazana e-pošta u kojoj Aldijev predstavnik traži od dizajnerske agencije da “doda limune kao na Thatcherovoj ambalaži”.
“Ovo je nepoštena prednost koja je Aldiju omogućila da profitira od ulaganja Thatchersa u razvoj i promociju proizvoda, umjesto da se natječe isključivo na temelju kvalitete, cijene ili vlastitih promotivnih napora”, zaključio je sud.
Danone je također podigao tužbu protiv bjeloruskog proizvođača Savushkin Product zbog navodnog kopiranja dizajna ambalaže jogurta Activia. Tvrtka traži odštetu, ističući velika ulaganja u razvoj i promociju te jasno poručuje da neće tolerirati kršenje autorskih prava.
Sličnu praksu, ali u drugoj branši, 2019. je doživjela i Nivea. Tužili su južnoafričku robnu marku Connie zbog sličnosti ambalaže gela za tuširanje, uključujući boju pozadine, slova i raspored elemenata, a i sama ambalaža bila je vrlo slične visine, širine i volumena. Sud je presudio u korist Nivee, odbacujući Conniene tvrdnje da različiti nazivi proizvoda sprječavaju zbunjenost kupaca. Sud je istaknuo da gel za tuširanje često kupujemo impulzivno i da su slični prepoznatljivi elementi dovoljni da izazovu zabunu. Naloženo je uklanjanje zaštitnog znaka s proizvoda, na što se Connie žalio, no u svibnju 2021. potvrđena je prvobitna odluka.
Jedan od najranijih i najvažnijih pravnih slučajeva koji je postavio temelje zaštite izgleda ambalaže dogodio se prije više od 100 godina. Coca-Cola je 1920. tužila Koke Co. of America, koja je na tržište plasirala proizvode sličnog naziva, pakiranja i brendiranja, nastojeći iskoristiti popularnost Coca-Cole, koja je već tada bila sinonim za sva takva gazirana pića. Vrhovni sud SAD-a stao je na stranu Coca-Cole, presudivši da je izgled ambalaže već tada postao snažno povezan s kvalitetom i identitetom brenda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....