RAFINERIJSKI BIZNIS

Iz Százhalombatte je svaka četvrta litra goriva utočena u ovom dijelu Europe

Rafinerija Dunav u Százhalombatti je najveće postrojenje za preradu nafte u srednjoj i jugoistočnoj Europi

Rafinerija MOL-a u Százhalombatti.

 Mol Grupa/
Rafinerija Dunav u Százhalombatti je najveće postrojenje za preradu nafte u srednjoj i jugoistočnoj Europi

"Oblikujemo sutrašnjicu", slogan je poslovne strategije mađarske MOL Grupe koji najbolje opisuje i aktualni trenutak Rafinerije Dunav u Százhalombatti, najvećeg postrojenja za preradu nafte u srednjoj i jugoistočnoj Europi s proizvodnjom dugom "okruglih" 60 godina. Upravo su velika obljetnica MOL-ove rafinerije, ali i izazovi koje "naftaškoj" industriji donosi zelena tranzicija Europe i svijeta kroz izbacivanje fosilnih goriva iz prometa i proizvodnje električne energije, bili neposredni povodi našeg posjeta velikom postrojenju u Százhalombatti, koje se prostire na otprilike 9,5 kilometara kvadratnih, što odgovara veličini oko 1300 nogometnih igrališta.

image

Rafinerija MOL-a u Százhalombatti, spremnici s sirovom naftom.

Mol Grupa/

Igraju na sve

O proizvodnim gabaritima Rafinerije Dunav, među ostalim, svjedoče podaci da je tamošnja dnevna proizvodnja 165 tisuća barela ili 26 milijuna litara nafte te da se svaka četvrta litra goriva utočena u vozila u ovom dijelu Europe proizvede u Százhalombatti. Za ilustraciju industrijske snage rafinerije može, između ostalog, poslužiti podatak da se ondje troši otprilike tri puta više energije od Debrecena, koji je s oko 300 tisuća stanovnika drugi po veličini grad u Mađarskoj.

image

Rafinerija MOL-a u Százhalombatti.

Mol Grupa/

- U bliskoj budućnosti ne očekujemo da ćemo iz naše ponude povući benzin i dizel prije svega zbog velike potrošnje goriva u teretnom, zrakoplovnom i brodarskom transportu, gdje je tranzicija goriva znatno teža. Vjerujemo u pametnu tranziciju i u razvoj konkurentnih tehnoloških rješenja, stoga igramo na sve instrumente i testiramo sva potencijalna zelena rješenja - kaže viši potpredsjednik MOL Grupe za goriva Csaba Zsótér. U prometu, primjerice, motori s unutarnjim sagorijevanjem, prema Zsótérovim riječima, dominirat će i u idućih deset godina.

- Važno je naglasiti da motori s unutarnjim sagorijevanjem ne moraju imati isključivo pogon na fosilna goriva. Klasična goriva već sada mogu biti ekološki prihvatljiva ako se kombiniraju s biogorivima ili upotrebom zelenih postrojenja u procesu prerade - napominje Zsótér.

image

Viši potpredsjednik MOL Grupe za goriva Csaba Zsótér.

Mol Grupa/

Plin i bitumen

Pojašnjavajući proizvodni okvir u kojem se kreće rafinerijski biznis, viši potpredsjednik MOL Grupe za lanac vrijednosti Szabolcs Szabó polazi od činjenice da se iz sirove nafte koja dolazi u rafineriju ne proizvode samo benzin i dizel, nego i niz drugih proizvoda za koje, ističe, rafinerija mora imati rješenje.

- Ne možete iz litre sirove nafte dobiti litru benzina ili dizel, to tako ne ide u kemiji. Dobijete, među ostalim, i plinove i bitumen, koji je gotovo čvrst na sobnoj temperaturi. Pritom imate situacije da se od različitih vrsta sirove nafte dobivaju različiti omjeri benzina, dizela, plina ili bitumena u konačnom proizvodu - ističe Szabó. Posljednjih desetljeća MOL je u Százhalombatti prvenstveno prerađivao rusku naftu koja je stizala naftovodom Družba, a sada se u proizvodnju doprema i nafta iz Azerbajdžana, Kazahstana, Saudijske Arabije i iz domaćih izvora. Oko 55 posto svjetske potražnje za sirovom naftom, napominju u MOL-u, tiče se opskrbe osobnih automobila, dok je ostatak potrošnja u teretnom prometu, avioprometu i u brodskom prijevozu.

image

Viši potpredsjednik MOL Grupe za lanac vrijednosti Szabolcs Szabó.

Mol Grupa/

Zeleni vodik

Za "zelenu tranziciju" poslovanja MOL Grupa planira izdvojiti oko četiri milijarde dolara kroz ulaganja koja su predviđena do 2030. Značajan dio spomenutog iznosa uložen je u Rafineriju Dunav kako bi ona postala jedna od prvih u regiji koja je uvela goriva bez sumpora i s biokomponentama koje se dodaju u goriva. Prije gotovo tri godine MOL je, među ostalim, s partnerima pokrenuo komercijalno testiranje SAF-a, biogoriva za avioprijevoz, što tu kompaniju čini pionirom u Europi kad je riječ o proizvodnji zrakoplovnih biogoriva.

image

Rafinerija MOL-a u Százhalombatti, postrojenje za zeleni vodik u okviru rafinerije.

Mol Grupa/

Tijekom prošle godine u sklopu rafinerije počelo je s radom najveće postrojenje za proizvodnju zelenog vodika u srednjoj Europi, koje proizvodi 1600 tona vodika godišnje putem elektrolize vode koristeći obnovljivu električnu energiju. Tako dobivena energija koristi se za potrebe same rafinerije. Kada je u pitanju "zeleni otisak" postrojenja, proizvodni kapacitet MOL-ove tvornice zelenog vodika omogućava uštedu emisije 25 tisuća tona ugljičnog dioksida svake godine. Korištenjem tehnologije zelenog vodika u Százhalombatti, MOL je, kako ističu u kompaniji, u mogućnosti postići isto smanjenje emisija kao da je otprilike 5500 automobila nestalo s ceste preko noći.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. rujan 2025 15:50