PODUZETNIČKI MINDSET

Hrvatsko netehnološko čudo: Unatoč koronakrizi Submarine otvara nove restorane

Suvlasnik i glavni direktor otkrio kako je u koronakrizi Submarine iz fizičkog prerastao u digitalni brend
Dragoljub Božović

Submarine, najveći lanac craft burger restorana u ovom dijelu Europe, do kraja godine bi mogao imati petnaest restorana samo u Hrvatskoj. Submarine upravo otvara restorane u Zadru i Splitu čime se njihov broj penje na trinaest.

- Prošlu smo godinu završili s 45 milijuna kuna prihoda, a ove godine namjeravamo ostvariti gotovo 70 milijuna kuna prihoda. Unatoč krizi nastavljamo bilježiti rast. The Financial Times nedavno nas je uvrstio na popis tisuću najbrže rastućih tvrtki u Europi. Na tom smo popisu jedina firma iz jugoistočne Europe koja nije tehnološka. Po tome smo jedinstveni - kazao je Dragoljub Božović, suvlasnik i glavni direktor Submarinea, u emisiji Poduzetnički mindset.

Na rast prihoda najviše utječe otvaranje novih restorana. U tome Submarine nije zaustavila ni koronakriza. Od izbijanja pandemije novog koronavirusa, lanac je otvorio tri nova restorana u Zagrebu i jedan u Rijeci. Sada se lanac jača u Dalmaciji, a do kraja godine planira se i otvorenje jednog restorana u Osijeku. Dva restorana po franšiznom modelu uspješno posluju u Beogradu.

Božović je otkrio kako je u koronakrizi Submarine iz fizičkog prerastao u digitalni brend.

- Znali smo koji mali, tog trena privremeni, zaokret trebamo napraviti. On će sada postati integralni dio našeg poslovanja. Industrija hrane i pića u svijetu bilježi pad od 30 do 40 posto. Naša je priča utoliko simpatičnija jer smo iz branše koja je trenutačno desetkovana, a mi imamo rast - rekao je Božović.

Osnivači Submarinea Aleksandar Lazinica i Dragoljub Božović otkrili su koncept „fast casual dining“ u Sjedinjenim Američkim Državama dok je Lazinica tamo živio.

- Svijet se promijenio. Ljudi imaju sve manje vremena i „fine dining“ industrija je jako nastradala. Smanjio se broj restorana. Mi zato gostima nudimo kvalitetnu hranu, kvalitetnu uslugu i dobro iskustvo - pojasnio je Božović.

Pri planiranju prvog restorana s burgerima Submarine se povezao s domaćim proizvođačima.

- Naša osobna potreba bila je okrenuti se lokalnoj zajednici. Znajući da Hrvatska ima dobre proizvode, povezali smo se s njima. Prednost malih OPG-a je da su pametni i agilni. Neke smo stvari zajedno učili kako bismo na kraju dobili kvalitetu. Zahvaljujući tome naš burger može jesti i moje dijete - rekao je Božović.

Luka Jureško, COO Submarinea, o odnosu s dobavljačima je kazao: 'Imamo sreću da je velika većina naših proizvoda iz Hrvatske. Sada nakon sedam godina dobavljači su naši partneri. Oni rastu s nama, ali i mi rastemo s njima. Kako godišnje imamo rast od 20 posto, na kraju svake godine ih pitamo imaju li mogućnost pratiti nas.'

image
Dragoljub Božović i Saša Cvetojević

Osnivači Submarinea obrazovanjem nisu vezani uz hranu. Zato priznaju da veliku pozornost pridaju izboru ljudi.

- Ekipiramo se s jačima od sebe kako bismo imali od koga učiti - kažu.

Upravo zbog očuvanja radnih mjesta u Submarineu posljednjih godinu dana mnogo rade hranu za dostavu.

Danas su svjesni da za uspjeh u pripremi hrane uopće nije bitan restoran. Poduzetnici u to mogu zakoračiti zahvaljujući konceptu tzv. skrivene kuhinje (dark, ghost ili cloud kitchen). Za takvu pripremu hrane dostatni su brend i radna stanica gdje se priprema hrana koja se daje na dostavu dostavnim službama.

image
PM Submarine

U Submarineu prate gastronomske trendove. Jedan od najbrže rastućih je „plant-based“ prehrana. Ta biljna prehrana sve jače s tanjura istiskuje meso. U restoranima Submarinea trenutačno „plant-based“ jela čine gotovo polovinu jelovnika.

Emisija Poduzetnički mindset medijske platforme Poduzetnik prikazuje se petkom u 10 sati na portalu Novac.hr Jutarnjeg lista. Voditelj je Saša Cvetojević, a urednica Dunja Trojan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 12:56