
U europskom mljekarskom sektoru, pa tako i u Hrvatskoj, već godinama je prisutan izražen trend okrupnjavanja proizvodnje. Broj proizvođača i broj mliječnih krava kontinuirano opada, dok se istodobno bilježi rast proizvodnje mlijeka po kravi. To je rezultat povećanja efikasnosti proizvodnje te stalnih ulaganja u tehnologiju.
Primjerice, u posljednjih deset godina broj mliječnih krava u Njemačkoj smanjen je za 15 %, dok je broj mliječnih stada pao za čak 35 %. Istodobno, proizvodnja mlijeka po kravi povećana je za 17 %, što jasno pokazuje da je rast produktivnosti nadoknadio smanjenje proizvodnih kapaciteta. Promatrano u širem vremenskom okviru, tijekom posljednjih 20 godina broj farmera u Njemačkoj smanjen je za 55 %, dok se broj farmera koji drže više od 100 krava udvostručio, uz istovremeni značajan pad broja manjih farmi.
Sličan obrazac pratimo diljem Europe, uključujući i Hrvatsku, gdje je vidljiva konsolidacija sektora te povećanje učinkovitosti i konkurentnosti srednje velikih i velikih farmi. Ovi trendovi ujedno potvrđuju da hrvatsko mljekarstvo posjeduje stvaran potencijal za održiv i konkurentan rast — pod uvjetom da se nastavi s ulaganjima u tehnologiju, optimizaciju procesa i jačanje proizvodnih kapaciteta.
Iako proizvodnjom mlijeka u Hrvatskoj danas pokrivamo tek oko 40ak posto domaćih potreba za mlijekom, vjerujem u pozitivnu budućnost sektora. Odgovornost za njegov napredak dijele svi ključni dionici – farmeri, industrija i nadležne institucije.
Prošle je godine Ministarstvo poljoprivrede donijelo strateški važan Program razvoja sektora mljekarstva do 2030., kojim postavlja temelje za održiv rast sektora proizvodnje mlijeka. Ovaj se program nadovezuje na konkretne inicijative koje industrija već provodi.
Tako u Dukatu ulažemo značajne resurse u povećanje efikasnosti u proizvodnji mlijeka naših farmera – od vrlo uspješnog programa sufinanciranja kupnje junica čime povećavamo sirovinsku bazu i potencijal, preko edukativnog programa Mliječne akademije, kreditiranja naših farmera pa do sustavne podrške naših savjetodavnih timova veterinara i agronoma. Sve s jasnim ciljem - povećati kvalitetu i količinu proizvedenog mlijeka te daljnjeg jačanja stabilnih i dugoročnih partnerskih odnosa.
Unatoč brojnim izazovima u sektoru, jačamo svoju otkupnu bazu, stabiliziramo proizvodnju mlijeka na svom otkupnom području i dodatno jačamo poziciju najvećeg otkupljivača mlijeka u zemlji, istovremeno inzistirajući na najvišim standardima kvalitete – kako mlijeka kao sirovine, tako i finalnih proizvoda koje svakodnevno plasiramo na tržište. Zahvalni smo i ponosni na povjerenje koje nam potrošači ukazuju iz dana u dan te na ugled i prepoznatljivost naših robnih marki kao ikona domaće mliječne industrije.
Budući da kvaliteta ne poznaje granice, naše proizvode izvozimo u više od 60 zemalja diljem Europe i svijeta. Italija i Bosna i Hercegovina naša su najveća izvozna tržišta, a proizvodi Dukata nalaze se i na najudaljenijim svjetskim tržištima poput primjerice Filipina, Sejšela, Senegala i dr.
Izuzmemo li jednokratne financijske stavke vezane uz poslovanje na tržištima JI Europe, u 2024. godini ostvarili smo rast poslovnih prihoda od 6 % u odnosu na prethodnu godinu. Taj rezultat prije svega proizlazi iz rasta prodajnih volumena na domaćem i izvoznim tržištima, koje generiramo kroz razvoj novih proizvoda, ulaganja u kategorije s dodanom vrijednošću, izgradnju novih kategorija i ulaganje u naše potrošače. Ovaj pozitivan rezultat ostvarujemo u periodu kada s 35% naših prodajnih volumena participiramo u borbi protiv inflacije kroz Vladinu Odluku o izravnim mjerama kontrole cijena u trgovini na malo.
Izazova u mljekarskoj industriji ne nedostaje; od više od desetljeća dugog negativnog trenda u proizvodnji mlijeka, neprekidnog rasta ulaznih troškova, izazova na tržištu rada preko visokog poreznog opterećenja mliječnih proizvoda. Ovaj potonji zasigurno zaslužuje pažnju i hitno rješavanje. Zemlja smo s jednom od najviših stopa PDV-a na mliječne proizvode i sireve – nutritivno izuzetno vrijedne namirnice koje su važne u svakodnevnoj prehrani. Ipak, jogurt, svježi sir, vrhnje….oporezuju se najvišom stopom PDV-a, jednako kao primjerice alkohol, cigarete …dok je konzumacija mliječnih proizvoda u Hrvatskoj per capita niža od one u EU.
Vjerujem da ćemo u konačnici imati sluha za redefiniranje poreznog opterećenja na hranu, koje će imati pozitivan utjecaj na kvalitetniju prehranu građana i daljnji razvoj prehrambenog sektora.
Pozitivno je što tržište mliječnih proizvoda u Hrvatskoj volumenski raste, a rastu i kategorije proizvoda s dodanom vrijednosti. Trendovi se neprekidno mijenjaju i nužno je pratiti što nam govore i što od nas traže potrošači. Danas oni ne traže samo kvalitetan proizvod; žele i priču, domaće podrijetlo te društvenu odgovornost i angažiranost kompanija i njihovih robnih marki. Mi to prepoznajemo i vjerujem isporučujemo.
Naša ulaganja u održivost nisu deklarativna, već konkretna. Ulaganje u solarne elektrane na tvornicama u Zagrebu, Bjelovaru i Karlovcu, smanjenje korištenja plastike u ambalaži, uporaba reciklabilnih materijala i provođenje projekata cirkularnog gospodarstva – sve su to konkretni iskoraci koje činimo kako bismo smanjili naš ekološki otisak.
Nadalje, Dukat je nositelj najvećeg samostalnog projekta pošumljavanja u Hrvatskoj – Volim šume, kao i najvećeg nacionalnog projekta borbe protiv bacanja hrane Hrana se ne baca. Već deset godina zaredom smo i najveći donator hrane u hrvatskoj prehrambenoj industriji.
Vjerujem da na budućnost hrvatskog mljekarskog sektora možemo i trebamo gledati s optimizmom. Fokusirani smo na naše ljude, inovacije, potrebe potrošača, daljnje jačanje naših farmera i ulaganja u primarnu proizvodnju mlijeka u Hrvatskoj.
Za to su potrebni hrabri iskoraci, konstruktivan dijalog s institucijama i snažna suradnja svih dionika u sektoru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....