Konoplja na kotačima

MatanX: revolucionarno hrvatsko e-vozilo koje mijenja pravila igre

Prvo vozilo od konoplje s pametnim senzorima i ekranima za oglase stiže na zagrebačke ulice

Igor Kolovrat u električnom vozilu s karoserijom od konoplje

 Ranko Suvar/Cropix
Prvo vozilo od konoplje s pametnim senzorima i ekranima za oglase stiže na zagrebačke ulice

Iz radionice na zagrebačkom Žitnjaku uskoro izlazi nešto potpuno novo - električno vozilo s karoserijom od industrijske konoplje. Na krovu je senzor za detekciju zagađenja zraka koji prepoznaje desetak štetnih čestica, a sa svake bočne strane veliki je ekran za reklame lokalnih poduzetnika. To je MatanX, najnovije hrvatsko e-vozilo, projekt iza kojeg stoje Igor Kolovrat i njegov tim. Osim karoserije i senzora koji su napravljeni od konoplje te nosive konstrukcije od čelika i aluminija, pobrinuli su se i za nezapaljivu bateriju koju su izradili i konfigurirali, motor, on-board punjač i elektroniku.

Vozilu treba samo sat vremena za punjenje i imat će USB utore na kojima će svatko moći napuniti mobitel. Premda zbog toga što pripada u kategoriju teških četverocikala mora zadovoljiti manje tehničkih zahtjeva, to nije utjecalo na njegovu sigurnost jer je sama konoplja vrlo čvrst i izdržljiv materijal - tri i pol puta čvršći od plastike, a ujedno tri puta lakši. Ukupna težina tako iznosi 630 kilograma, a nosivost je 750 kilograma. Može postići maksimalnu brzinu od 72 kilometra na sat, no predvidjeli su ga ipak za gradske zone s ograničenjem od 30 ili 40 kilometara na sat.

image

Električno vozilo s karoserijom od konoplje

Ranko Suvar/Cropix

- Želimo pozitivno utjecati na zajednicu, pa je ovo vozilo s niskim emisijama ugljičnog dioksida od materijala koji je biorazgradiv, a poslovni model podržava lokalnu ekonomiju suradnjom s lokalnim tvrtkama i malim OPG-ima. Ovo je održiva alternativa današnjem modelu dostave, koji sve više sliči ekonomiji ropstva, a istovremeno zajednicama pomažemo u prepoznavanju zona pojačanog zagađenja - objašnjava Kolovrat, koji je prve rendere budućeg MatanX-a izradio još 2016. godine. Uslijedile su godine istraživanja i eksperimentiranja kako bi se pronašao najbolji način za izradu predmeta od konoplje. Na internetu je pronašao literaturu iz koje je učio, a povezao se i s entuzijastima iz cijelog svijeta kako bi razmjenjivali ideje, znanje i iskustvo. Pomogli su mu i domaći stručnjaci, pa je 2020. napravio svoje prve granulate od konoplje.

image

Igor Kolovrat

Ranko Suvar/Cropix

- Imate hrpu inženjera koji su stručnjaci za usko područje. Primjerice, jedan od njih majstor je za izradu granulata, ali plastičnog, dok drugi zna sve o konoplji. Ta su se znanja trebala spojiti - govori Igor Kolovrat.

Nakon što su izradili model vozila u prirodnoj veličini, nekoliko mjeseci trebalo je za pripremu prvih kalupa od stakloplastike prema kojima zatim stvaraju dijelove karoserije od konoplje. Granulatima te biljke dodaju se učvršćivači i epoksidna smola, a sam proces izrade kombinacija je injektiranja, infuzije i vakuuma - metoda koju su također izmislili sami.

- Bitno je da nađete ljude koji mogu s vama iznijeti neku ideju i koji imaju kvalitete, baš kao moj Darko i Mladen - ponosan je Kolovrat, koji naglašava da je upravo Darko glavni inženjer cijele karoserije.

image

Igor Kolovrat i Darko Risteski, stručnjak za karoserije i brodove

Ranko Suvar/Cropix

Početna faza najdulje traje, pa se nadaju da će od trenutačna tri vozila sljedeće godine doći do flote od njih 30, koliko je potrebno za početak stvarne provedbe poslovnog plana. Neće ih prodavati jer za to nemaju kapacitete, niti im se to isplati jer je zarada veća ako MatanX zadrže za sebe i puste ga u sustav.

Sam naziv vozila dvojakog je značenja. S jedne strane, to je poveznica s njegovim rodnim gradom Imotskim, a s druge kratica za Mobile Advanced Trade Advertising Network Exchange (na hrvatskom: mobilna napredna oglasna mreža za razmjenu u trgovini). Vide ga kao agenta novog doba, koji stvara mrežu koja povezuje partnere i korisnike. Vozila služe za dostavu, oglašavanje i mjerenje kvalitete zraka, a suradnja se temelji na prodaji, a ne samo na distribuciji. Usluge u početku obavlja tim zaposlenika, ali je u planu uvođenje car sharinga kako bi i građani mogli iskoristiti MatanX za, primjerice, preseljenje namještaja.

image

Naziv vozila posveta je Kolovratovu rodnom gradu

Ranko Suvar/Cropix

Projekt starta u Zagrebu i Amsterdamu jer je Nizozemska, kaže Kolovrat, za njega rezervna domovina. U njoj ima svoju tvrtku, već je razgovarao s jednom institucijom koja je zainteresirana za ovaj projekt, a ujedno je nedavno 15 nizozemskih gradova zabranilo ulazak u centar vozilima s fosilnim gorivima, što vide kao veliku priliku. U obje zemlje naglasak će biti na poštenom poslovanju.

- Svojim vozačima i suradnicima želimo osigurati poštenu plaću i kvalitetne uvjete rada. Kao što smo osmislili vozilo koje je drugačije od svega što nudi klasična autoindustrija, tako i u načinu prodaje i distribucije proizvoda primjenjujemo potpuno nov i pravedniji pristup - govori Kolovrat.

image

Električno vozilo s karoserijom od konoplje

Ranko Suvar/Cropix

Računaju na prihodi iz nekoliko izvora - od pretplate, oglasa, dostave i podataka o zagađenju zraka. Registrirani će korisnici za 90 eura godišnje dobiti 250 sati besplatne vožnje i dio besplatnog oglašavanja. Drugi dio prihoda bit će od oglasa, koje naplaćuju po cijeni od 2 eura za 15 minuta. Ovisno o ciljanoj populaciji, vozilom se mogu obilaziti frekventna područja, a same poruke bit će namijenjene pješacima, ne vozačima. Plan je još dio prihoda namaknuti od prikupljanja i prodaje podataka o zagađenju zraka zabilježenih krovnim senzorima. Premda u Kaliforniji već postoji kompanija koja se time bavi, prednost je MatanX-a što mu je to tek sporadičan izvor prihoda. Kada se sve zbroji, Igor Kolovrat objašnjava da povrat investicije, od 20.000 eura po vozilu, očekuju u deset mjeseci.

image

Senzor za mjerenje kvalitete zraka i ekrani već su u funkciji na jednom vozilu

Ranko Suvar/Cropix

Iako u planu imaju i druge, prilagođene verzije vozila, poput onih turističkih koja neće imati ekrane, Kolovrat ističe da automobil od konoplje nikada nije bio cilj sam po sebi. Ovo je samo način da ljudima pokažu što se sve može napraviti od ovog materijala. Već sada su od konopljinih vlakana uspjeli proizvesti čaše koje su na prvi pogled vrlo slične plastičnima.

- Radujemo se budućim izazovima i reakcijama ljudi na vozilo jer će sigurno biti podijeljene. Nekima će se svidjeti, a nekima će ovaj narančasto-siv kockasti dizajn biti ružan. Ali, poanta je i bila da se izazovu reakcije jer ako ih nema, kao da ništa nismo napravili - zaključuje Igor Kolovrat.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
20. kolovoz 2025 10:33