Lijepo je to što se produžuje sezona, no pad u glavnoj sezoni koji je Hrvatska ostvarila u 2025. ipak zvoni za uzbunu, na što su na današnjem Kongresu hotelijera ozbiljno upozorili i ministar turizma Tonči Glavina i šef Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić.
Kao glavni razlog za pad navode visoke cijene koje su u Hrvatskoj najviše iza Francuske, skuplji smo od svih ostalih na Mediteranu, pokazale su njihove analize, i zato apeliraju na korekcije cijena za sljedeću godinu.
U suprotnom slijedi daljnji pad, a on je vrlo mjerljiv.
Naime, kako je otkrio Staničić, Hrvatska je u dva ljetna mjeseca ove godine imala čak 745 tisuća manje noćenja nego lani u srpnju i kolovozu. A radi se o mjesecima koji nose najveće prihode.
“Kad to pomnožimo s potrošnjom, dolazimo do podatka da smo u špici sezone ostvarili 140 milijuna eura prihoda manje nego prošle godine, a to nije malo”, kaže Staničić.
Kad se to stavi u kontekst geopolitičke situacije i strukturne krize koja je krenula na našim najvažnijim tržištima, Hrvatsku čeka teška borba u 2026.
“Puno smo napravili na promjeni trenda u strukturi smještaja, kratkoročni smještaj konačno je prestao rasti, te na produženju sezone i pretvaranju Hrvatske u cjelogodišnju destinaciju, no ako za iduću godinu ne smanjimo cijene za istu uslugu, možemo očekivati daljnji pad u sezoni, a to nam ne treba. Oni koji planiraju zadržati cijene, trebali bi uložiti u podizanje kvalitete, svi ostali trebaju napraviti korekcije da ostanu konkurentni. Jer, s obzirom na cijene na ostatku Mediterana i na trendove u putovanjima s kojima smo se upoznali, mi ćemo te korekcije morati napraviti prije ili kasnije, a ako to bude kasnije, pitanje je s kakvim posljedicama”, oštar je bio danas ministar Glavina. Apelirao je na okupljene hotelijere da budu maksimalno racionalni u formiranju cijena da se ne bi dogodilo kao prošlog ljeta da se one spuštaju jer su sobe prazne. Podsjetio je da je Hrvatska od 2020. cijene dizala za 50 posto, više nego ostali na Mediteranu.
Staničić je upozorio da navedene cijene rade reputacijsku štetu cijeloj zemlji.
“To koriste i drugi koji svoje stanovnike žele zadržati na odmoru u zemlji. Zato svi oni napisi o kuglici sladoleda od 5 eura, algama u moru i morskim psima nisu slučajnost, nego rezultat negativnih kampanja turističkih vlasti tih zemalja, kao što su Češka, Austrija, Njemačka…”, kaže Glavina.
Ipak, priznaje da hoteli u prosjeku nisu imali pad popunjenosti, već rast prometa za 2,4 posto, slijede kampovi s rastom od 2,2 posto, dok je kratkoročni smještaj stagnirao.
Iz sektora odgovaraju da rast cijena nije ničiji hir, već je to izazvano rastom troškova koji se nastavio i u ovoj godini.
“Iako možemo reći da je ovo bila stabilizacijska godina, financijski pokazatelji turističkih kompanija kažu da smo u 2025. imali nešto niži stupanj operativne profitabilnosti nego lani te smanjenje udjela dobiti u ukupnom prihodu. Jedno su troškovi rada koji su u 5 godina porasli za više od 50 posto, a drugo su cijene hrane koje su i ove godine rasle za 4,9 posto, više od prosjeka EU-a od 2,8 posto”, istaknuo je direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić, dodajući da rastom cijena hoteli nastoje ublažiti negativne posljedice rasta troškova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....