U trećem tromjesečju 2025. poslovni optimizam u Hrvatskoj znatno slabi, ponajviše u prometu i logistici gdje je Hlipo indeks za te djelatnosti pao za 38,3 boda, što je jasan signal hlađenja potražnje i zasićenja tržišta. Slabiji sentiment odražava rast troškova rada, poremećaje u opskrbnim lancima i neizvjesnost vanjskotrgovinske potražnje. Globalna logistika prolazi kroz tzv. freight recesiju – višak kapaciteta i pad cijena smanjuju rentabilnost i ulaganja, dok se dio prometa preusmjerava na cestu i more, a Hrvatska ne koristi u potpunosti svoje komparativne prednosti, upozorava Hrvatska udruga poslodavaca u svom tjednom pregledu trendova.
Hrvatski promet slijedi europske trendove uz veće oscilacije. Nakon rekordne 2022., luke su 2024. zabilježile pad prometa od 11% na 20,9 milijuna tona, dok Rijeka bilježi trend rasta, a Split i Ploče stagniraju. Dominiraju tekući i rasuti tereti, no kontejnerski promet raste dvoznamenkasto (12-godišnji CAGR 20%), čime Rijeka na krilima ulaganja od 380 milijuna EUR u terminal Rijeka Gateway jača ulogu regionalnog logističkog čvorišta i intermodalnog centra.
Rast troškova
Cestovni prijevoz bilježi rast prihoda od 8,7% (2,7 mlrd EUR), ali pad dobiti od 10% i maržu od svega 4,2%, na razini 2020. godine. Trošak rada porastao je gotovo 14%, a unatoč rastu izvoza od 9,7%, konkurentnost sektora slabi. Sustav tuzemnih dnevnica nije mijenjan od 2019., pa su dnevnice u Hrvatskoj (30 eura) znatno niže nego u susjednim zemljama, što potiče odljev vozača, upozoravaju.
Sektor prometa i logistike suočava se s rastom troškova, nedostatkom radne snage i visokom stopom PDV-a na prijevoz putnika, dok modernizacija željeznice i ulaganja u terminale otvaraju razvojne mogućnosti pa se suočavamo s objektivnom prijetnjom nedostatka razvojnih kapaciteta.
"Posebno zabrinjava što sustav obračuna tuzemnih dnevnica nije mijenjan od 2019., što stvara dodatni pritisak na poslodavce i demotivira vozače. U Hrvatskoj neoporeziva dnevnica iznosi 30 eura, dok je u susjednim državama znatno viša – u BiH i Srbiji 50 eura, Mađarskoj 70 eura, Sloveniji 80 eura, a u Italiji i Austriji 90 eura.
Treba sniziti PDV
Takav jaz dodatno smanjuje privlačnost domaćeg tržišta rada jer vozači radije biraju inozemne poslodavce s boljim uvjetima. Zastarjela pravila o isplati dnevnica uzrokuju i neravnopravnost među radnicima koji obavljaju isti posao, ovisno o prebivalištu ili udaljenosti poslovnice, pa poslodavci razlike nadoknađuju kroz bruto povećanja, čime rastu troškovi i narušava se konkurentnost.
HUP predlaže niz mjera za jačanje otpornosti sektora: sniženu stopu PDV-a od 13% radi poticanja javnog prijevoza i demografske ravnoteže, uvođenje elektroničke naplate cestarine po kilometru, integraciju svih vidova javnog prijevoza s jedinstvenom kartom, potporu modernizaciji željeznice, suzbijanje nelojalne konkurencije, povećanje tuzemnih dnevnica i poticaje za mlade vozače.
Izrazito važno je i porezno rasterećenje rada – povećanje osobnog odbitka, sniženje niže porezne stope i ograničenje osnovice zdravstvenog doprinosa – kako bi se zadržali radnici i povećala otpornost prometnog sustava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....