Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma i sporta počeli su nastup na ovogodišnjem World Travel Marketu (WTM) u Londonu potpisivanjem memoranduma o suradnji s Jet2 grupacijom, pod kojom djeluju Jet2.com kao treći najveći avioprijevoznik u UK te Jet2holidays kao jedan od vodećih britanskih turoperatora koji nudi paket-aranžmane za cijeli Mediteran. Dogovor predviđa rast dolazaka britanskih turista za čak 45 posto u iduće četiri godine, što je jedan od najvažnijih sporazuma hrvatskog turizma ove jeseni.
Sporazum su potpisali direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić i David Neill, direktor za korporativne poslove i održivost u Jet2 grupaciji. Jet2 trenutačno povezuje Hrvatsku s osam britanskih gradova kroz 16 linija, a za iduću sezonu najavljuje i dodatne letove.
- Obvezali smo se zajednički raditi na tome da dovedemo još veći broj turista iz Velike Britanije. Jet2 se obvezao da će u sljedeće četiri godine povećati broj turista u Hrvatsku za 45 posto. Za nas je ovo iznimno važan dogovor jer jamči stabilnost prometa s tržišta koje spada među naših top deset, a koje pokazuje kontinuiran rast i u dolascima i u noćenjima - izjavio je Kristjan Staničić nakon potpisivanja sporazuma.
Staničić je istaknuo da Hrvatska bilježi stalni rast potražnje s britanskog tržišta, koje sve više prepoznaje zemlju kao autentičnu i sigurnu mediteransku destinaciju.
- U ovoj godini s britanskog tržišta bilježimo rast dolazaka i noćenja, što potvrđuje da Hrvatska sve snažnije zauzima mjesto među najpoželjnijim mediteranskim odredištima za britanske putnike. Britanci su dobri potrošači, putuju tijekom cijele godine, brzo donose odluke i vole istraživati nova mjesta, ali sigurnost i kvaliteta su im presudni - rekao je.
Dodao je da se kroz partnerstva poput ovoga stvara čvrsta osnova za produljenje sezone i bolje raspoređivanje turističkog prometa, jer se letovi otvaraju ranije i završavaju kasnije.
- U ovogodišnjem ljetnom redu letenja osam britanskih gradova bilo je povezano s Hrvatskom, a već iduće godine letjet će se dulje. Ovakva partnerstva, zajedno s našim marketinškim aktivnostima, dodatno učvršćuju poziciju Hrvatske kao dostupne i prepoznatljive destinacije - izjavio je Staničić na WTM-u.
Prema podacima sustava eVisitor, s tržišta Ujedinjenog Kraljevstva u prvih deset mjeseci 2025. ostvareno je 825 tisuća dolazaka i 4,1 milijun noćenja, što znači porast od 1 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima. Britanski gosti i dalje najviše borave u Dubrovniku, Splitu, Konavlima, Župi dubrovačkoj, Rovinju i Zadru, a u strukturi posjeta bilježi se i produljenje boravaka, što Hrvatsku svrstava među rijetke mediteranske zemlje koje iz Ujedinjenog Kraljevstva primaju goste tijekom cijele godine.
Hrvatska je dobro pozicionirana na britanskom tržištu
Nakon potpisivanja sporazuma, ministar turizma i sporta Tonči Glavina naglasio je da Hrvatska s Ujedinjenim Kraljevstvom ima sve bolji odnos u turističkom prometu te da britansko tržište pokazuje otpornost i unatoč gospodarskim promjenama.
- Ovo je jedan od najvećih turističkih sajmova u svijetu i prilika da vidimo trendove i najave za sljedeću godinu, ali i za zimski period. Na tržištu Ujedinjenog Kraljevstva stojimo dobro, trendovi su pozitivni - rekao je Glavina.
Ministar je podsjetio kako je Ujedinjeno Kraljevstvo jedno od pet najvažnijih tržišta koja se nalaze unutar top deset po broju dolazaka i noćenja, te jedno od rijetkih koja su zabilježila rast u obje kategorije.
- Prema istraživanjima britanskih udruženja putničkih agencija, očekivanja su da će se zadržati isti intenzitet putovanja, ali ono što je zanimljivo jest da gosti iskazuju veći interes za putovanja u travnju, svibnju i lipnju te u rujnu i listopadu. To je vrlo indikativno za našu turističku strukturu - istaknuo je Glavina.
Govoreći o širem kontekstu, ministar je ukazao na činjenicu da je u Ujedinjenom Kraljevstvu u tijeku rasprava o novom državnom proračunu kojim se planiraju novi porezi, kao odgovor na posljedice postpandemijskog i postbrexitovskog razdoblja.
- Očekivanja su da će gospodarstvo možda i usporiti, pa će biti velik uspjeh ponoviti rezultate koje imamo ove godine. Zato je iznimno važno da zadržimo cjenovnu konkurentnost i pokažemo dodatnu vrijednost našeg proizvoda - rekao je Glavina.
Jedan od partnera, dodao je, već je najavio ljetni red letenja od 31. ožujka do 7. studenoga, što potvrđuje povjerenje u hrvatske destinacije i sve dulje razdoblje zanimanja za putovanja u Hrvatsku.
- Planiramo značajno ulagati u avioprijevoz i marketinške kampanje, najmanje 15 posto više nego prošle godine. Povećavanjem dostupnosti, povećavamo i turistički promet - zaključio je.
Štefan i Udovičić predstavili "Croatia 365"
U sklopu novog dijela sajma WTM Trend Fest, koji je posvećen prezentacijama kulture, gastronomije i doživljaja, Hrvatska se ove godine predstavila na dosad najupečatljiviji način. Rudolf Štefan, chef i vlasnik šibenskog restorana Pelegrini i nositelj Michelinove zvjezdice, i Ante Udovičić, glavni chef luksuznog hotela Lemongarden na Braču, bili su prvi hrvatski kuhari koji su kušanje pretvorili u predstavu tradicije i sezonalnosti.
- Ovo je prvi put da se hrvatska kuhinja na ovakav način predstavlja na svjetskom turističkom sajmu u Londonu. Donijeli smo ono što je trenutno aktualno kod nas i želimo promovirati koncept ‘Croatia 365‘ kroz gastronomiju - izjavio je Rudolf Štefan.
Za londonsku publiku pripremili su crnu rižu s lignjama, mlado maslinovo ulje, mlado vino, bijeli tartar i kraljevsku mandarinu. Zbog vremenskih uvjeta na sajmu demonstracija je održana bez degustacije, no vizualna prezentacija i mirisi jela privukli su brojne posjetitelje.
- Britansko tržište je ključno za nas. To su gosti koji dolaze u proljeće i jesen, koji imaju veliko znanje o svjetskoj gastronomiji i traže autentične okuse. Hrvatska sa svojom izvornom kuhinjom i tradicijom može privući takve goste - rekao je Štefan.
Chef Ante Udovičić dodao je da su upravo hrana i piće srce turističkog doživljaja.
- Hrana i piće su emocije koje turisti dožive kada posjete neku zemlju. Nema boljeg trenutka nego kad gost kaže da je sve bilo savršeno i ukusno, tada znate da ste obavili svoj posao - izjavio je.
Prezentacija hrvatske kuhinje, vina i proizvoda održana je u suradnji Hrvatske turističke zajednice i Hrvatske gospodarske komore, a u sklopu hrvatskog štanda predstavljeni su i autohtoni sirevi, vina i maslinova ulja. Novost ovogodišnjeg nastupa bio je i "Find your Pomalo" kutak, zamišljen kao mjesto predaha i promocije dalmatinskog načina života.
Turizam nadmašuje gospodarstvo, putnici traže autentičnost i kulturu
Uz poslovne susrete i promocije, WTM u Londonu svake godine donosi i izvješće o globalnim turističkim trendovima, koje objavljuje Tourism Economics. Ovogodišnje izdanje predstavio je David Goodger, direktor za regiju EMEA, istaknuvši da turizam i dalje nadmašuje rast svjetskog gospodarstva, unatoč geopolitičkim napetostima i ekonomskim usporavanjima.
- Vidimo da turizam i dalje raste brže od gospodarstva. Ljudi i dalje daju prioritet putovanjima, čak i u razdoblju kad se gospodarski rast usporava - rekao je Goodger, istaknuvši da je BDP sektora putovanja i turizma porastao 3,5 posto, dok je globalno gospodarstvo u istom razdoblju raslo oko 2,5 posto.
Prema njegovim riječima, međunarodna putovanja predvode oporavak i ostvaruju više od pet posto godišnjeg rasta, dok su domaća putovanja u blagom padu.
- Ljudi žele nova iskustva. Čak i kada štede na drugim stvarima, ne odustaju od putovanja, ono je postalo potreba, a ne luksuz - rekao je na početku sajma ovaj stručnjak.
Najnoviji podaci pokazuju da potrošači sve više biraju destinacije koje nude povoljniju cijenu, autentičan sadržaj i manje gužve. Polovica ispitanika izjavila je da je zainteresiranija za povoljnija odredišta nego prije dvije godine, dok 42 posto traži više all-inclusive aranžmana. Posebno je izražen rast interesa za lokalnu kulturu i gastronomiju, što se poklapa s hrvatskim naglaskom na tradiciju, kvalitetu i izvornu kuhinju.
- Polovica putnika kaže da ih najviše privlače lokalna hrana i piće te osjećaj povezanosti s mjestom koje posjećuju. Kultura, personalizacija i autentičnost postaju ključne riječi novog turizma - istaknuo je Goodger.
U izvješću se također navodi da je tehnologija, posebno umjetna inteligencija, sve važniji alat u planiranju putovanja. Čak 26 posto mlađih putnika već koristi AI asistente i putne aplikacije za planiranje i rezervacije. Uz to, raste prihvaćanje biometrije na graničnim prijelazima. Više od 60 posto putnika želi automatizirane, brže procedure.
U pogledu regionalnih trendova, Europa ostaje najaktivnija regija s udjelom od 83 posto unutareuropskih putovanja, dok Bliski istok i Azija bilježe snažan rast dolazaka zahvaljujući ulaganjima u infrastrukturu i liberalnijim viznim politikama. Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati izdvajaju se kao primjeri tržišta koja brzo rastu i transformiraju svoj turizam.
Prema Goodgeru, globalni se trend kreće prema personaliziranim i kulturnim putovanjima, dok tradicionalni masovni turizam polako ustupa mjesto održivom i iskustvenom pristupu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....