Budućnost vožnje

Talijanima je dosta zaostajanja za Amerikancima i Kinezima: "Revolucija je u tijeku, ne možemo to gledati sa strane"

60 gradonačelnika pokreće val promjena da bi autonomna vozila bila i na njihovim ulicama

Waymo autonomni taksi

 Jason Henry/Afp/Profimedia/Profimedia
60 gradonačelnika pokreće val promjena da bi autonomna vozila bila i na njihovim ulicama

Talijanski gradonačelnici žele pridonijeti razvoju autonomnih vozila u Europi u ključnom trenutku, kada Stari kontinent po tom pitanju zaostaje za Kinom i SAD-om. Više od 60 gradonačelnika zauzelo je stav u korist automobila budućnosti nakon što je talijanski zastupnik u Europskom parlamentu Pierfrancesco Maran pokrenuo inicijativu "Autonomna vožnja: Italija u prvom redu". Među potpisnicima su i gradonačelnik Milana Beppe Sala i gradonačelnik Torina Stefano Lo Russo. Cilj je Italiju učiniti europskim liderom u razvoju autonomnih automobila, a to planiraju postići pretvarajući dijelove svojih gradova u laboratorije na otvorenom. Za sada nije poznato kada će se krenuti s tim aktivnostima, ali su najavili da će to svakako biti "u bliskoj budućnosti", piše Wired.

Inicijativa je nastala iz spoznaje da Europa značajno zaostaje za Sjedinjenim Državama i Kinom. Konkretno, dok kalifornijska tvrtka za tehnologiju autonomne vožnje Waymo obavlja više od 250 tisuća plaćenih vožnji tjedno u četiri američka grada u kojima posluje, a Kina je uspostavila 20 pilot-gradova s više od 74 milijuna milja akumuliranog testiranja, Europa je istovremeno ograničena na 400 vrlo fragmentiranih mikroprojekata. Osim toga, u SAD-u i Kini privatne osobe i tvrtke u razvoj takvih sustava ulažu milijune dok se u Europi javna sredstva raspršuju na te male inicijative. Kao da te zapreke nisu dovoljne, Europska unija ima 27 različitih nacionalnih okvira i prometnih zakona.

Ovo su pobjednici i gubitnici u testiranju sustava pomoći za vožnju: Tesla prošla iznenađujuće slabo

Talijani pak autonomnu vožnju vide kao rješenje za svakodnevne urbane probleme. Takva bi vozila, primjerice, mogla pomoći u smanjenju prometa i zagađenja u gradskim središtima ili ih bolje povezati s prigradskim naseljima u kojima je mreža javnog prijevoza još uvijek slabo razvijena.

Očekivano, provedba takvog projekta nije nimalo jednostavna, prije svega zbog neadekvatnog regulatornog okvira. U prosincu 2024. je odobren novi talijanski Zakon o cestama koji je stavio naglasak na nova pravila za električne skutere, nultu toleranciju za vožnju pod utjecajem alkohola ili droga te korištenje telefona tijekom vožnje, dok istovremeno nije donio ništa novo kada je riječ o najmodernijim tehnologijama poput autonomne vožnje. Uz to, osiguravajuća društva u Italiji ne nude police za autonomna vozila za javne usluge, a europski postupci odobravanja ograničavaju broj takvih vozila koje proizvođač uopće može staviti na tržište. Ukratko - birokracija otežava i usporava eksperimentiranje.

image

Autonomno vozilo Cruise

Bob Daemmrich/Alamy/Alamy/Profimedia/Profimedia

Na konferenciji u Milanu, koja se održala 14. srpnja, predstavljene su različite vizije budućnosti autonomne vožnje u Europi. Giorgio Gori, još jedan talijanski europarlamentarac, izjavio je da Europa riskira ponavljanje istih pogrešaka s računalstvom u oblaku i umjetnom inteligencijom, područjima u kojima je kontinent zaostao zbog regulatorne fragmentacije i nedostatka velikih korporativnih igrača. Sugerirao je da bi se Europa trebala fokusirati na primjenu tehnologija razvijenih negdje drugdje, umjesto da se pokušava natjecati u njezinu razvoju.

Ovih 60 talijanskih gradonačelnika koji su potpisali ovu inicijativu za autonomnu vožnju pokazuju da ova tehnologija ima određenu političku potporu. Međutim, treba napomenuti da postoji nešto manje od 8000 talijanskih općina, pa tih 60 uključenih u inicijativu čini manje od jedan posto ukupnog broja. Zbog toga Pierfrancesco Maran zaključuje da je potreban "kvantni skok kakav može jamčiti samo koordinirana europska strategija".

- Ovdje se ne radi o tehnologiji koja će stići sutra, nego o revoluciji koja je već u tijeku i koju Europa ne može pasivno promatrati - poručio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
29. srpanj 2025 14:53