GEOPOLITIČKI POKER

Globalni trgovinski sukob zapinje na – konjaku. Zašto se Peking ne želi pomaknuti bez dogovora o žestokom piću?

Pet upućenih izvora za Reuters je otkrilo detalje sporazuma

Kina, automobili, ilustracija

 Raffaele Biagiotti/alamy/alamy/profimedia/Raffaele Biagiotti/alamy/alamy/profimedia

Francuski proizvođači konjaka postigli su s Kinom preliminarni sporazum o minimalnim uvoznim cijenama, ali Peking će ga finalizirati samo ako postigne napredak u sporu s EU-om oko carina na uvoz električna vozila proizvedena u Kini, reklo je pet upućenih izvora.

Preliminarno dogovorene minimalne uvozne cijene europskih žestica, u rasponu od šest do 85 dolara po litri, bile bi "puno bolje" rješenje od carina koje se trenutno naplaćuju, rekao je jedan od izvora.

Kinesko ministarstvo trgovine zaključilo je krajem prošle godine da su domaći proizvođači podastrli „relevantne dokaze" da su prodajne cijene žestica iz EU-a niže od troškova proizvodnje, podsjeća Reuters.

Europske destilerije prodavale su žestoka pića uz popust od 30,6 do 39 posto, objavilo je ministarstvo u listopadu, uz preliminarni zaključak istrage da bi dampinške cijene mogle nanijeti "značajnu štetu" kineskim proizvođačima.

Peking je zato uvoznicima europskih žestica odredio uplaćivanje pologa u rasponu od od 34,8 do 39 posto vrijednosti uvoza, koji je u međuvremenu zamijenjen bankovnim jamstvom, podsjeća Reuters.

Istraga o dampingu trebala bi biti završena 5. srpnja.

EU je pak u listopadu uveo carine na uvoz električnih automobila proizvedenih u Kini u rasponu od 17 do 36 posto, optuživši Peking da podupire domaće proizvođače subvencijama.

Peking i Bruxelles pregovaraju o carinama već mjesecima, a prodaja konjaka u Kini naglo je pala.

Poziciju proizvođača dodatno je otežala posustala prodaja u Sjedinjenim Državama, najvećem svjetskom tržištu konjaka po obujmu prodaje, pod utjecajem inflacije i ekonomske neizvjesnosti, napominje Reuters.

Cjenik čeka odgovor

Na web brifingu za proizvođače konjaka 12. lipnja, odvjetnici su iznijeli pojedinosti minimalnih uvoznih cijena koje su, prema njihovom tumačenju, sastavni dio preliminarnog dogovora postignutog nakon dugotrajnih tehničkih pregovora, navodi Reuters, pozivajući se na slajdove s prezentacije.

Minimalna uvozna cijena najjeftinije kategorije konjaka „VS” („Very Superior”) iznosila bi 46 juana (6,39 dolara) po litri, pokazali su slajdovi. Vrhunski "Extra Old" konjak (XO) stajao bi devet puta više, a konjak kategorije XXO, čije boce u maloprodaji dosežu tisuće dolara, 613 juana (85 dolara) po litri.

Minimalne uvozne cijene za najveće proizvođače Hennessy, Martell i Remy Martin bit će, po riječima dva izvora, više nego za manje proizvođače, ali i dalje znatno ispod trenutnih razina.

Jedan izvor iz industrije žestica rekao je da se njegova tvrtka obvezala na cijene navedene u prezentaciji i čeka da ih kineske vlasti "odobre".

image

BYD električni automobili čekaju na isporuku u Suzhou, Kina

Stringer/Afp

Još su tri izvora iz vodećih proizvođača konjaka rekla su da su se njihove tvrtke obvezale na minimalne cijene i čekaju odgovor Pekinga. Ti su izvori, uključujući još jedan izvor iz industrije, kazali i da Peking finaliziranje sporazuma o konjaku veže s napretkom u pregovorima s EU-om o carinama na električna vozila.

Reuters je razgovarao s ukupno pet izvora iz industrije žestica, koji su redom željeli ostati neimenovani, ističući povjerljivu prirodu preliminarno dogovorenih cijena.

Minimalne cijene za automobile?

Iz udruge BNIC odbili su komentirati cijene, pozivajući se na njihovu povjerljivu prirodu. U kineskom ministarstvu trgovine nisu odgovorili na Reutersov upit da ih komentiraju.

Izvor iz francuske vlade rekao je Reutersu da su kineski dužnosnici opetovano vezali pregovore o konjaku s pregovorima s EU-om o električnim vozilima. Dodao je da je francuska vlada odbila vezu između ta dva slučaja, ali je izrazila oprezan optimizam, rekavši da bi formalni dogovor mogao biti postignut prije 5. srpnja.

Osoba upoznata s trgovinskim pregovorima između EU-a i Kine također je potvrdila da je Kina vezala potpisivanje sporazuma o konjaku s pregovorima o električnim vozilima.

Peking želi da EU zamijeni uvozne carine na kineska električna vozila obvezujućim minimalnim cijenama po uzoru na one predložene za konjak, rekli su izvori.

Kina je izjavila da su pregovori o električnim vozilima ušli u završnu fazu, no dužnosnici EU-a kažu da je napredak ograničen.

Europska komisija nije odgovorila na upit podržava li privremeni sporazum o konjaku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
29. lipanj 2025 22:25