
Sjedinjene Američke Države i Japan postigli su povijesni trgovinski sporazum kojim se uvodi carina od 15 posto na japansku robu uvezenu u SAD. Iako je nova stopa carine niža od ranije prijetnje predsjednika Donalda Trumpa o uvođenju 25-postotne tarife, ona je i dalje viša od privremenih 10 posto koje su vrijedile tijekom pregovora, što jasno pokazuje odlučnost Bijele kuće u provođenju sve agresivnije trgovinske politike. U međuvremenu, deseci država diljem svijeta suočeni su s ultimatumom: do 1. kolovoza moraju postići dogovor sa SAD-om ili riskiraju dodatne carinske udare.
"Upravo smo zaključili ogroman sporazum sa Japanom, možda je to najveći sporazum ikada", objavio je Trump na platformi Truth Social. "Japan će otvoriti svoju zemlju za trgovinu, uključujući automobile, kamione, rižu i određene poljoprivredne proizvode. Japan će plaćati carine SAD-u od 15 posto", poručio je.
Japanski premijer Shigeru Ishiba izjavio je da će carine na automobile biti smanjene s 25 na 15 posto, i to bez ikakvih kvota na broj uvezenih vozila. Tu informaciju potvrdio je i neimenovani američki dužnosnik za Financial Times, dodavši da se smanjenje odnosi i na autodijelove.
S druge strane, japanski glavni pregovarač Ryosei Akazawa naglasio je da u sporazum nisu uključene carine na čelik i aluminij od 50 posto, kao ni obveze povezane s obrambenom potrošnjom.
Tokio je pobjednik?
Iako je sporazum između SAD-a i Japana dočekan s entuzijazmom u Tokiju, američka automobilska industrija izrazila je snažno nezadovoljstvo. Prema Mattu Bluntu, predsjedniku Američkog vijeća za automobilske politike, novi dogovor stavlja američke proizvođače u nepovoljan položaj: “Sporazum omogućuje niže carine na japanske automobile s gotovo nikakvim udjelom američkih dijelova, dok istovremeno zadržava više carine na sjevernoamerička vozila, iako su ona znatno više bazirana na domaćoj proizvodnji. To je nepravedno i štetno za našu industriju i američke radnike,” prenosi njegove riječi Financial Times.
Zabrinutost američkog sektora dodatno je razumljiva kada se uzme u obzir značaj automobilske industrije za japansko gospodarstvo. Automobili čine glavninu japanskog izvoza u SAD, a upravo taj sektor odgovoran je za dominantan dio japanskog trgovinskog suficita s Amerikom, koji godišnje iznosi oko 63 milijarde dolara.
Nakon objave dogovora, japanske burze su reagirale euforično – dionice Toyote skočile su za više od 14, Honde za 11, dok su Subaru i Mazda zabilježili rast od 16 odnosno 17 posto. Burzovni indeks Topix porastao za impresivnih 3,2 posto.
Neriješena pitanja i pritisak
Trump sve vrijeme javno ističe „sjajne odnose“ s Japanom, no novi trgovinski sporazum zapravo dolazi u trenutku kada su odnosi dviju zemalja napeti; prvenstveno zbog sve jačeg američkog pritiska na Tokio da poveća izdvajanja za obranu.
Trump je tako tijekom objave dogovora iznenadio izjavom kako će Japan, „po njegovoj naredbi“, uložiti 550 milijardi dolara u američko gospodarstvo, pri čemu bi čak 90 posto profita pripalo SAD-u. Međutim, nije naveo tko bi točno bio investitor ni u kojem bi se roku ulaganja realizirala.
Japanski pregovarač Ryosei Akazawa pokušao je donekle konkretizirati najavu, navodeći da će japanska vlada jamčiti ulaganja u strateške sektore poput poluvodiča, čelika, brodogradnje, zrakoplovstva, energije i umjetne inteligencije. No i te su najave ostale u okvirima općenitih političkih obećanja.
Jedan od najzvučnijih dijelova Trumpove objave bio je i plan o zajedničkom američko-japanskom projektu ukapljenog prirodnog plina (LNG) na Aljasci. Iako se takav projekt, vrijedan 44 miliijarde dolara, već godinama spominje, japanske energetske tvrtke poput JERA-e i Tokyo Gasa nisu potvrdile nikakve nove angažmane, dok japansko Ministarstvo gospodarstva, trgovine i industrije zasad šuti o toj temi.
Valja napomenuti kako dogovor SAD-a i Japana dolazi svega nekoliko dana nakon što je Liberalno-demokratska stranka premijera Ishibe izgubila većinu u gornjem domu parlamenta
Mnoge medijske kuće, uključujući Yomiuri Shimbun i Mainichi, prenijele su kako Ishiba planira objaviti ostavku do kraja srpnja ili kolovoza. No, Ishiba je te tvrdnje odlučno demantirao, te najavio kako ostaje u uredu barem dok se ne dovrše pregovori o tarifama sa SAD-om.
Komentari
0