Branislav Bibić

‘Dosad smo uložili 12,5 milijardi dolara u razvoj inovativnih proizvoda bez dima‘

Zagovaramo nultu stopu tolerancije prema maloljetničkoj konzumaciji bilo kakvih duhanskih i nikotinskih proizvoda, istaknuo je

Branislav Bibić, potpredsjednik za regiju Subsaharska Afrika, Philip Morris International

 Raed Krishan/Raed Krishan

Branislav Bibić, hrvatski menadžer koji je s pozicije nekadašnjeg predsjednika Uprave tvrtke Philip Morris Zagreb ostvario bogatu međunarodnu karijeru u toj korporaciji, od prošle je godine na poziciji potpredsjednika za subsaharsku Afriku sa sjedištem u Cape Townu. Odgovoran je za transformaciju i izgradnju PMI poslovanja u regiji koja obuhvaća više od 40 tržišta.

Philip Morris International obvezao se na postupno ukidanje cigareta s namjerom da postane većinom tvrtka bez dima do 2030. godine. Kako to planirate postići u samo šest godina? S obzirom na to da su bezdimni proizvodi 2023. činili nešto više od trećine (36,4 posto) prilagođenih neto prihoda, a cilj je da 2030. čine dvije trećine prihoda?

Philip Morris International jasno je obznanio svoju viziju budućnosti bez dima u kojoj će bezdimni proizvodi zamijeniti cigarete što je prije moguće. Svjesni smo da će za to trebati vrijeme. No, mi sa svoje strane ulažemo značajne napore da ubrzamo taj prijelaz. Najbolje što pušači mogu učiniti je potpuno prestati pušiti, no stvarnost je da mnogi to ne čine. Godine ulaganja u istraživanja te razvoj tehnologije do danas, omogućili su da se pušačima koji nastavljaju pušiti pruži šira paleta proizvoda koji predstavljaju alternativu cigaretama, ali s manjim rizikom za njihovo zdravlje od nastavka pušenja. Do danas smo angažirali više od 1500 znanstvenika, inženjera i tehničara i uložili više od 12,5 milijardi dolara u istraživanje i razvoj inovativnih proizvoda bez dima na koje punoljetni pušači koji bi inače nastavili pušiti mogu prijeći. Cilj nam je poslati cigarete u povijest. Uz pravo regulatorno okruženje i podršku društva, vjerujem da će taj dan u mnogim zemljama doći i brže nego što mislimo.

Koja su očekivanja PMI-a po pitanju rasta udjela korisnika bezdimnih uređaja u sljedeće tri godine?

Očekujemo da će s povećanjem svijesti i dostupnosti ovih inovativnih proizvoda sve više punoljetnih pušača prijeći na manje štetne alternative. Dio je to naše šire vizije stvaranja budućnosti bez duhanskog dima i plana da do 2030. više od dvije trećine prihoda PMI-ja dolazi od bezdimnih proizvoda, što će u konačnici doprinijeti značajnom smanjenju štete povezane s pušenjem na globalnoj razini. Brzina promjene ovisi i o spremnosti regulatora da prepoznaju znanost iza bezdimnih proizvoda i njihovu ulogu u eliminaciji cigareta.

A imamo primjere država koje su krenule tim smjerom. Švedska je, na primjer, danas zemlja s daleko najmanjom stopom pušenja u Europi, ispod 6%, i to upravo zahvaljujući alternativnim bezdimnim proizvodima. S razvojem manje štetnih bezdimnih alternativa postoji neiskorišten potencijal za smanjenje stope pušenja samo kada bi regulativa omogućila diferencijaciju – kada bi pušači imali pristup takvim proizvodima uz pružanje točnih i znanstveno utemeljenih informacija o postojanju manje štetnih alternativa.

Duhanska industrija često se suočava sa skepsom po pitanju sigurnosti bezdimnih proizvoda. Najčešći argument kritičara je da od njihova nastanka nije prošlo dovoljno vremena da bi se vidjele dugoročne posljedice korištenja. Kako komentirate takve tvrdnje?

Skepticizam u vezi s utjecajem na zdravlje bezdimnih proizvoda najčešće se opravdava tvrdnjom kako nije prošlo dovoljno vremena da bismo ustanovili njihove dugoročne posljedice. Međutim, ovaj oprezan pristup zanemaruje neposredne koristi ovih inovacija u smanjenju štete. Napredak u znanosti i tehnologiji pružio nam je bolje alternative klasičnim cigaretama. Tradicionalne mjere kontrole duhana su neophodne, ali njihova kombinacija s inovativnim alternativama mogla bi značajno ubrzati smanjenje štete povezane s pušenjem. U doba promjena uvijek možete odabrati ne činiti ništa. Međutim, kakve su posljedice nedjelovanja? Zanemarivanje ovih napredaka produžava štetu za milijune pušača koji bi mogli imati koristi od manje štetnih opcija.

A znanstvenih podataka ima. Philip Morris intenzivno ulaže u istraživanje i razvoj. Objavljeno je 511 studija u znanstvenim časopisima, sve naše studije javno su dostupne, a naši znanstvenici dijele svoja istraživanja na nizu znanstvenih skupova i sa regulatorima diljem svijeta. Nakon evaluacije robusnih znanstvenih podataka koje je Philip Morris dostavio, Američka agencija za lijekove i hranu je u srpnju 2019. godine donijela odluku za IQOS uređaj za grijanje duhana, a u svezi s našom aplikacijom za duhanski proizvod modificiranog rizika. Odluka pokazuje da je IQOS, iako nije bez rizika, bitno drugačiji proizvod u usporedbi s cigaretama i bolji izbor za punoljetne pušače koji bi inače nastavili pušiti.

Očekujete li da će u narednim godinama doći do poskupljenja klasičnih cigareta, kako bi se korisnike dodatno potaknulo na bezdimne alternative? Hoće li na cijenu utjecati i drugi faktori?

Mnogi faktori utječu na cijenu duhanskih proizvoda i kretanje tih faktora jest čimbenik kretanja cijena. Međutim, glavna odrednica cijene ovih proizvoda jest porez. Za ilustraciju, preko 75% trenutne cijene našeg najpoznatijeg branda cigareta u Hrvatskoj odnosi se na trošarinu i PDV. Stoga, hoće li doći do poskupljenja ovisi naravno o ulaznim faktorima proizvodnje i distribucije, ali u naročitoj mjeri o kretanju porezne politike. U pogledu poticanja potrošača na prelazak na bezdimne alternative, što je svakako bolje u odnosu na nastavak pušenja, tu je važan skup različitih politika koji bi trebao biti usmjeren na poticanje prelaska na manje štetne alternative onim korisnicima koji bi inače nastavili pušiti. Porezna politika u tom kontekstu ima priliku da diferenciranim pristupom u oporezivanju više i manje štetnih proizvoda da doprinos cjenovnom diferenciranju različitih proizvoda različitog profila štetnosti te na taj način potakne zaokret potrošača prema manje štetnim proizvodima.

image

Branislav Bibić, potpredsjednik za regiju Subsaharska Afrika, Philip Morris International

Philip Morris International/

Kako riješiti problem maloljetničke konzumacije nikotinskih proizvoda?

Zagovaramo i podržavamo nultu stopu tolerancije prema maloljetničkoj konzumaciji bilo kakvih duhanskih i nikotinskih proizvoda. Danas je ovaj problem dobio novu dimenziju s porastom društvenih mreža. Jasno je stoga da ovaj problem zahtijeva kompleksan pristup koji uključuje strogu regulaciju, edukaciju i suradnju među različitim dionicima, uzimajući u obzir okolnosti i kanale na kojima su maloljetnici izloženi takvim sadržajima.

U PMI-ju provodimo sveobuhvatne mjere za sprječavanje konzumacije nikotinskih proizvoda među maloljetnicima. To uključuje dizajniranje proizvoda bez dima isključivo za odrasle, osiguravanje jasnih oznaka na ambalaži i marketingu koji naznačuju dobna ograničenja te stroge marketinške kodekse. Ne koristimo digitalne influencere i ne angažiramo niti plaćamo bilo koje osobe u zamjenu za objavljivanje preporuka vezanih uz naše proizvode na društvenim mrežama. Provodimo program prevencije pristupa maloljetnika u maloprodajnim kanalima. Razvijamo i testiramo tehnologije za sprječavanje neovlaštenog pristupa mladih te surađujemo s vladama i civilnim društvom kako bi podržali učinkovitu regulaciju i provedbu.

Više od godine i pol dana vodite Subsahrasku regiju Afrike. Kakva je pozicija PMI-a, koliko su bezdimni proizvodi zastupljeni u toj regiji i kakva je struktura stanovništva?

Subsaharska Afrika obuhvaća 49 zemalja s ukupno preko milijardu stanovnika. Unatoč još uvijek vrlo niskom stupnju ekonomskog razvoja, radi se o brzo rastućoj regiji koja je u procesu integriranja u Pan-Afričku Kontinentalnu Zonu Slobodne Trgovine od koje se u narednim desetljećima očekuje vrlo značajan doprinos globalnom ekonomskom rastu.

Stanovništvo Afrike je kao sto znamo većinom siromašno. Međutim, snažan ekonomski razvoj i urbanizacija ubrzano grade srednji ekonomski sloj za koji se očekuje da će do 2040. godine narasti sa sadašnjih oko 200 milijuna na preko 400 milijuna ljudi. Taj rastući potrošački sloj stvara sve veću potražnju za naprednim proizvodima i uslugama te time i poslovni potencijal regije.

Philip Morris posluje na 22 tržišta u Subsaharskoj Africi. U dva proizvodna centra – u Južnoafričkoj republici i Senegalu – te komercijalnim organizacijama širom regije ukupno zapošljavamo preko 500 ljudi. Naš strateški cilj u Subsaharskoj regiji je provesti globalnu transformaciju sa cigareta na bezdimne proizvode te time doprinijeti i sudjelovati u dugoročnom održivom ekonomskom razvoju kontinenta. Ova tehnološka promjena je već značajno napredovala u najrazvijenijim zemljama regije poput Južnoafričke republike, dok je u drugima tek u začetku. Iskustvo nam govori da afričke zemlje, najčešće s malim kašnjenjem, uspješno prihvaćaju većinu novih tehnologija. Stoga smo sigurni u uspjeh bezdimne transformacije i u ovoj regiji.

U kojem smjeru se PMI dalje planira razvijati?

Planiramo nastaviti transformaciju prema budućnosti bez dima koja će što je prije moguće zamijeniti cigarete. Mi u svom portfelju bezdimnih proizvoda trenutno imamo grijane duhanske i nikotinske proizvode, elektroničke cigarete kao i oralne nikotinske proizvode. Njihov razvoj i proizvodnja slijede visoke standarde kvalitete.

Nadograđujući na stručnost koju je kompanija izgradila u području znanosti i istraživanja i razvoja, započeli smo širu transformaciju koja stavlja znanost, tehnologiju i održivost u središte naše budućnosti. To znači da širimo naše poslovanje te ulažemo značajne napore kako bismo povećali svoju ponudu i inovativnu sposobnost za komercijalizaciju proizvoda koji nadilaze duhan i nikotin, odnosno onih koji spadaju u područje wellnessa i zdravstvene zaštite. Ukratko, idemo korak dalje i prelazimo s ponude usmjerene na smanjivanje štete prema onoj gdje težimo stvoriti neto pozitivan utjecaj na društvo.

S obzirom da vaš portfelj uključuje i elektroničke uređaje, kako adresirate pitanje njihovog utjecaja na okoliš? Program povrata korištenih bezdimnih uređaja danas je dostupan na 18 tržišta. Kakva je situacija u Hrvatskoj?

Vizija budućnosti bez dima predstavlja značajnu promjenu za PMI, ne samo u pogledu utjecaja na javno zdravlje, već i vezano uz okolišni utjecaj bezdimnih proizvoda. Program oporabe i zbrinjavanja uređaja za grijanje duhana pokrenuli smo na 18 tržišta, a oni proizvodi kojima se ne može produljiti trajanje, rastavljaju se i prema vrsti materijala recikliraju. Dodatno, suočili smo se s pitanjem otpada od jednokratnih e-cigareta koje stavljamo na tržište i osvještavamo među punoljetnim korisnicima njihovo pravilno odlaganje nakon upotrebe u sklopu našeg Kružnog programa koji je upravo pokrenut u Hrvatskoj. Cilj prikupljanja iskorištenih naših jednokratnih e-cigareta je osigurati da se prikupljene e-cigarete rastave na komponente i recikliraju budući da se može osigurati recikliranje 93% udjela materijala uređaja. Osim cirkularnosti, naš je cilj osigurati da svi novi bezdimni elektronički uređaji koji će biti predstavljeni na tržištu od kraja 2025. imaju certifikat eko dizajna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. listopad 2024 17:52