novi namet na marine

Dopis koji je unio nervozu: ‘Država nas dodatno oporezuje. To je apsurdno, bit će ozbiljnih posljedica‘

Umjesto da nam pomognu, guraju nas u nezavidnu situaciju, kaže Sean Lisjak
Aci marina Jezera
 Tom Dubravec/Cropix

Ovih su dana marine dobile dopis Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji je potpisao državni tajnik Josip Bilaver, u kojem ih obavještavaju da će se sve potkoncesijske djelatnosti dodatno oporezivati s četiri posto od ukupnog prihoda. U praksi to znači da će se marine oporezivati ne samo prema svom prometu, nego i prema prometu svih tvrtki koje posluju na prostoru marine.

Prema Zakonu o koncesijama, sve sporedne djelatnosti, poput ugostiteljstva, čarter-tvrtki, raznih usluga koje se obavljaju na prostorima marine, vode se kao potkoncesije. Iz dopisa proizlazi da se svaka, pa i najmanja sporedna djelatnost, vodi kao potkoncesija. Iz tog tumačenja proizlazi da će se i čarter-tvrtke tretirati kao potkoncesionari.

Puno pitanja

Sean Lisjak, predsjednik Udruženja marina pri HGK, potvrdio je da su marine dobile dopis.

image
Sean Lisjak
Goran Sebelic/cropix

- Dopis otvara puno pitanja i unosi nervozu među sve sudionike nautičkog turizma. Ako se provede ovakvo nešto, to bi moglo imati ozbiljne posljedice za ukupni nautički sektor - rekao je Lisjak.

Iz tog razloga je i zatražio sastanak s resornim ministrom Olegom Butkovićem. Brojni su problemi, dodaje Lisjak, koje treba riješiti, od Zakona o pomorskom dobru, Zakona o koncesijama do produljenja koncesija, a sada je iskrsnuo i ovaj novi.

- Marine plaćaju fiksni i varijabilni dio na ime koncesije na pomorskom dobru. Fiksni dio plaća se na osnovi zauzete površine, a varijabilni dio na osnovi prihoda. Marine ostvaruju prihod od pružanja usluge veza te od najma prostora koje koriste obrti i tvrtke koje posluju na njezinu prostoru. Sve to ulazi u ukupan prihod, od čega mi plaćamo četiri posto na ime varijabilnog dijela. Sada bi u naš ukupan prihod trebao ulaziti i prihod svih tvrtki koje rade na prostoru marine i onda bi se na to obračunao iznos od četiri posto koji bismo morali platiti državi. Tako bismo prema ovom dopisu praktički mi morali plaćati četiri posto na naš prihod uvećan za prihod svih tvrtki i obrta. To je apsurdno jer u nekim marinama imamo slučajeve da čarter-tvrtke imaju veći promet od samih marina - objašnjava Sean Lisjak.

Punjenje proračuna

Umjesto da se pomogne tvrtkama iz nautičkog sektora da se razviju i postanu još otpornije, napominje Lisjak, radi se upravo suprotno.

- Očito nas doživljavaju kao djelatnost koja može neograničeno puniti državni proračun. To je šteta, jer smo se počeli oporavljati od krize izazvane koronavirusom. Imali smo ove godine prilično dobru godinu. Osim toga, država se preko lučkih uprava bavi iznajmljivanjem vezova i tako izravno konkurira marinama. Problem je to što lučke uprave ne plaćaju PDV na prihod od veza niti PDV na investiciju, a marine plaćaju itekako - ističe Lisjak.

Prema njegovoj procjeni, iako će službene podatke od DZS-a dobiti tek početkom sljedeće godine, oni su ove godine možda i premašili 2019. godinu. - U svakom slučaju, procjena je da ćemo ostvariti oko milijardu kuna prometa - tvrdi on.

image
Paško Klisović
Ranko Suvar/Cropix

'Nikakvo povećanje davanja čarter-tvrtkama ne dolazi u obzir!'

Paško Klisović, predsjednik Udruženja pružatelja usluga najma plovila pri HGK, nije znao za dopis, ali kaže da je neugodno iznenađen ako je takvu inicijativu netko pokrenuo ponovno. Podsjeća da je slična bila prije pet- šest godina, ali je prekinuta u rekordno kratkom roku jer je procijenjeno da je neutemeljena i da je sporna s više stajališta.

- Nikakvo povećanje davanja čarter-tvrtkama ne dolazi u obzir jer smo mi još u teškoj situaciji. U odnosu na 2019. koja je, naglašavam, najlošija pretpandemijska godina kad govorimo o realizaciji po pojedinom plovilu, odnosno profitabilnosti, mi smo prema posljednjim podacima za prvih osam mjeseci u zaostatku oko 20 posto. Ako je to istina, onda je to stvar za uključivanje alarma. Osim toga, tu se otvaraju i organizacijska pitanja, uključujući i ono što je s tvrtkama koje imaju sjedište izvan marine, a baze u pet, šest marina - pita Klisović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 00:28