Zagrebački sajam Nautike

Domaći mali brodograditelji uspješno parirali inozemnoj konkurenciji na Nautici 2020.

Za domaće izlagače na Nautici 2020. vrijedi krilatica da je to 'najbolje od najboljeg'
Sajam nautike
 Boris Kovačev / CROPIX

Događanja u osam paviljona zagrebačkog velesajma, 350 izlagača s 300 izloženih plovila iz 25 država te dvadesetak vrlo atraktivnih 'premijera', neki se u od respektabilnih pokazatelja ovogodišnjeg, 29.po redu zagrebačkog sajma Nautike koji u nedjelju zatvara svoja vrata posjetiteljima.

Oku promatrača na Nautici 2020. izložena je vrhunska ponuda, osim brodova i jahti, i glisera, čamaca, kajaka, gumenjaka, brodskih i vanbrodskih motora, opreme za ronjenje i jedrenje te jet ski skutera. Za one koji u obilasku sajma žele mali predah od plovila, dio izlagača postavio je i izložbe romobila i sličnih 'dvotočkaša' koji su sada vrlo popularni, a ima i izloženih luksuznih automobila renomiranih svjetskih proizvođača brodskih i vanbrodskih motora.

Dio sudionika sajma se više u privlačenju kupaca ne zadovoljava izloženim plovilima i opremom, već se njihova ponuda prikazuje i na velikim televizorima s pripremljenim filmovima plovila 'u akciji'. U ovogodišnji izbor nagradnih igara za posjetitelje dio izlagača uključio je, među ostalim, krstarenja, gumeni čamac i prsluke.

Odabranu plejadu inozemnih izlagača predvode renomirani 'Francuzi' Beneteau i Jeanneau, američki Rinker i Glastron, poljski Atlantic Marine, australski Ribco, talijanski Ranieri i Sessa Marine te grčki Poseidon i Drago Boats. Osim spomenutih zemalja, ima izlagača i iz Tajlanda, Ukrajine, Japana, Kine i Novog Zelanda, a od nama susjednih zemalja zastupljena je i Slovenija.

Za domaće izlagače na Nautici 2020. vrijedi krilatica da je to 'najbolje od najboljeg' što naša mala brodogradnja može dati. Izlažu, među ostalima, Pičuljan, Grginić, Arba, Falkor, Tušek, Remia Plast, Pearl Sea i pulski Leidi, čiji je vlasnik Marsel Brkić izložio na sajmu dva broda.

- Proizvodimo od 2005. kada smo izašli na tržište s modelom Leidi 490. Taj smo brod proizvodili praktički donedavno. Tijekom 2009. 'izbacili' smo na tržište i model Leidi 600. Četiri godine kasnije potaknuti upitima potencijalnih kupaca koji su se zanimali za veći brod napravili smo Leidi 800 na kojem sada razgovaramo – govori nam Brkić dok mu se posjetitelji sajma vrzmaju po plovilu čija je cijena 65 tisuća eura u standardnoj verziji.

U dosadašnjim je sajmenim nastupima Brkić, kako kaže, uvijek nakon nastupa imao i kupca, pa vjeruje kako će tako biti i sada.

- Tu može biti brza realizacija dogovora o kupnji, za mjesec dva od prvog kontakta, ali može potrajati i godinu, dvije. U posljednjih osam godina nismo nastupali na inozemnim sajmovima, jer nemamo kapaciteta za izvoz. Uglavnom smo orijentirani na hrvatsko tržište, dvadeset do trideset posto godišnjeg prihoda nam je izvoz. Leidi je kompletno hrvatska proizvodnja, osim motora – navodi Brkić čija se poslovna filozofija može svesti pod krilaticu stalnog odgovaranja na zahtjeve kupaca.

Sada, otkriva, razvija model Leidi 990 jer je bilo potencijalnih upita za takvu vrstu broda.

- Kada smo se, primjerice, suočili s zahtjevima potencijalnih kupaca koji su bili zainteresirani za brod, ali im je Leidi 800 bio prevelik, a Leidi 600 premali, izbacili smo 2015. na tržište Leidi 660. Znači, to je bio odgovor na vrstu zahtjeva gdje se tražilo brod cijenovno bliže Leidi 600, a po volumenu bliže Leidi 800 – pojašnjava pulski poduzetnik. Najavljuje premijeru spomenutog novog modela negdje u ovo doba iduće godine, a računa na kupce koji su izrazili spremnost zamijeniti Leidi 800 s nečim većim i drugačijim.

Oko pozicije Leidija u jednom od paviljona sajma nalaze se 'štandovi' luksuznih stranih proizvođača, pa se nameće pitanje kako se Leidi nosi s konkurencijom iz inozemstva.

- U odnosu na stranu konkurenciju, naša je prednost kvaliteta izvedbe i komocija koju brod pruža. Isto tako, mi radimo brod od kalupa do kraja, odnosno po sistemu 'ključ u ruke'. Kupac zna što i kako možemo napraviti i što dobiva u ruke. Možemo izaći ususret svim zahtjevima kupca, od boje, materijala koji se ugrađuje, tapecirunga, marke i jačine motora. Istina je da se cjenovno ravnamo prema svjetskom tržištu, ali još uvijek smo prihvatljiviji po cijenama od strane konkurencije – kaže Marsel Brkić.

Kupac, dodaje vlasnik Leidija, prepoznaje da je hrvatski brod kompleksniji, s više pažnje i detalja u završnjoj konačnoj izvedbi. Kako napominje naš sugovornik, brodograditelji koji, poput njega, proizvode u malim serijama, ugradnju bolje ili skuplje opreme ne osjete na troškovnoj strani toliko, kao brodograditelji koji rade u velikim serijama.

Kako se moglo čuti na sajmu, ima brodograditelja izlagača, poput Jeanneaua, koji rade nekoliko tisuća brodova godišnje.

- Leidi je dosada napravio oko 350 brodova. To je otprilike 18 brodova godišnje s 18 zaposlenih koliko imamo. Paralelno s promjenama modela brodova smo povećavali pogon, sada smo u pulskoj poduzetničkoj zoni na 2000 'kvadrata', od čega je hala 580 'kvadrata'. Isplanirali smo širenje pogona, već smo kupili i parcelu – kaže vlasnik Leidija.

Nastupe na sajmovima naš sugovornik smatra neophodnima, jer, kaže, marketing je jako bitna stavka u svakom poslu, tako i u gradnji brodova.

- Treba biti strpljiv i uporan s nastupima i kontaktima s kupcima, jer kupnja broda nije mala stvar – zaključuje Marsel Brkić.

Nešto manje iskustva od Brkića dosada je u brodogradnji prikupio još jedan od domaćih izlagača na sajmu, vlasnik Nautike Fortis Robert Blažević iz Kaštel Gomilice.

- Proizvodimo brodove od 2012., nudimo tri modela broda, od kojih smo dva izložili ovdje na sajmu. Prvi je Fortis 590C fisher, model s kabinom, za ulov ribe koji se praktički može koristiti po svim vremenskim uvjetima u svako godišnje doba, ali i za sport, razonodu, rekreaciju i kupanje. Tu nam je i novi model pasare, duljine pet metara što je čini praktički najvećom i najširom pasarom na tržištu, a namijenili smo je uglavnom za odlaske u ribolov – referira Blažević, čija tvrtka ima devet zaposlenih. Sam je pokrenuo biznis koji, kako kaže, napreduje polako i korak po korak.

Kao i Brkić, Blažević radi brodove u malim serijama, ciljano, po narudžbi za kupce.

- Koristimo nove tehnologije i materijale, tako da su plovila puno trajnija i izdrživija. Imamo stalne, ali privlačimo i nove kupce. Model s kabinom koji sam spomenuo, prodali smo u oko 180 plovila. U pripremi je veliki brod s kabinom, nešto malo manji od osam metara – navodi vlasnik Nautike Fortis. Kad su u pitanju nastupi na sajmovima Nautike Fortis, zasad se ograničavaju na domaća događanja.

- Išli bi i u inozemstvo, ali dosta je tu prepreka, od transporta brodova do cijene samog prostora na sajmu. Nikakvu podršku za to nemamo od države, a troškovi nastupa na sajmovima su veliki. Čudi takav odnos države jer je izvornih hrvatskih malih brodograditelja sve manje – zaključuje Blažević.

Među hrvatske premijere plovila koje se ne smiju zaobići na sajmu ubrajaju se, među ostalima, Bombard Sunrider 500 proizvođača Boltana, talijanski Rancraft 19 RM, Laura Dekker 420 i Saver 660 WA. Posjetiteljima Zagrebački velesajam ovih dana nudi i Dane lova i ribolova, odnosno 4.međunarodni sajam opreme za lov i ribolov.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 11:13