Dora Strezova-Nikolova

‘Do 2040. svest ćemo emisije stakleničkih plinova na nulu. Ne camo Coca-Cola, nego i naši dobavljači, suradnici i partneri‘

Čak 47,6% upravljačkih položaja u našoj tvrtki u Hrvatskoj zauzimaju žene. Od 2015. smo smanjili stopu nezgoda na radu zbog kojih zaposlenici moraju izostati s posla za 62%, kaže glavna direktorica tvrtke Coca-Cola HBC Adria

Dora Strezova Nikolova, glavna direktorica Coca Cola HBC.
 

 Vedran Peteh/Cropix

Prije 20 godina Coca-Cola je, kao prva kompanija u Hrvatskoj, započela s primjenom prakse nefinancijskog izvješćivanja. Osim toga, Coca-Cola HBC Hrvatska ove godine obilježava i 55 godina od punjenja prve bočice u zagrebačkom pogonu. Coca-Cola HBC Hrvatska dio je Skupine Coca-Cola HBC, jednog od najvećih svjetskih punioničara i partnera tvrtke The Coca-Cola Company. Skupina posluje na tržištima 29 zemalja na tri kontinenta. Coca-Cola HBC Hrvatska uz Coca-Colu HBC Slovenija i Coca-Colu HBC BiH Sarajevo čini Adria poslovnu jedinicu. Coca-Cola je u 2021. godini zapošljavala 22% radne snage u hrvatskoj industriji bezalkoholnih pića.

Od veljače ove godine funkciju glavne direktorice poslovne jedinice Coca-Cola HBC Adria preuzela je Dora Strezova-Nikolova. Strezova-Nikolova na tu poziciju dolazi s mjesta glavne direktorice tvrtke The Coca-Cola Company u Bugarskoj. Četiri godine prije dolaska u Coca-Colu radila je kao konzultantica u Bugarskoj i Austriji te direktorica vlastite startup tvrtke. Prije toga je 18 godina provela radeći na različitim pozicijama i u različitim zemljama, za grupaciju Danone. U svom nastupnom razgovoru za hrvatske medije Dora Strezova-Nikolova govorila je o stanju na tržištu, ulaganjima u zaposlenike te o važnosti investicija i ulaganja u održivost i zaštitu okoliša.

Coca-Cola u Hrvatskoj obilježava 20 godina nefinancijskog izvješćivanja. Koliko je važno nefinancijsko izvješćivanje?

- Naš prvi nefinancijski dokument ove vrste, Socijalno izvješće, objavljen je još 2003. godine. Nakon njega smo našu predanost transparentnosti i dijalogu s ključnim dionicima obogatili sa šest izvješća o održivome poslovanju. Uz ovu, dva desetljeća dugu tradiciju izvješćivanja o održivim aspektima našeg poslovanja, od 2012. godine dodatno počinjemo objavljivati i studije o socioekonomskom utjecaju našeg poslovanja. Studije o socioekonomskom utjecaju pokazuju što smo postigli u poslovanju na hrvatskome tržištu te koliko smo doista postali integralni dio lokalne zajednice. Coca-Cola daje znatan doprinos hrvatskom gospodarstvu i društvu. Naš lanac vrijednosti u Hrvatskoj čine 676 dobavljača i 32.164 kupca. Promoviramo prakse koje se temelje na odgovornom pristupu okolišu, zajednici, ali i načinu upravljanja unutar tvrtke, pogotovo odnosu prema zaposlenicima. Osim komunikacije i izvješćivanja prema ključnim dionicima u zajednici, za nas je od velike važnosti i komunikacija održivih tema prema našim zaposlenicima.

Koji su ključni naglasci ovogodišnjeg Izvješća o održivome poslovanju?

- Naše nefinancijsko izvješćivanje dio je predanosti toj poslovnoj praksi na razini naše Skupine. Obvezali smo se da ćemo do 2040. godine svesti emisije stakleničkih plinova na nulu. Naravno da se to ne odnosi samo na nas kao tvrtku, nego i na naše dobavljače, suradnike i partnere u lancu vrijednosti, i to na svim tržištima gdje poslujemo. Uz to, Skupina Coca-Cola HBC je 2018. godine postavila ciljeve održivoga poslovanja za 2025. godinu, koje predano slijedimo i na hrvatskome tržištu. Naše najnovije Izvješće o održivome poslovanju, izrađeno temeljem podataka za 2022. godinu, pokazuje kako smo smanjili ispuštanje ugljikova dioksida za 29% u odnosu na 2017., a potrošnju vode po litri proizvedenoga pića za 2% u odnosu na 2017. i za 13% u odnosu na 2010. godinu. Uz to, sva električna energija koju koristimo je iz obnovljivih i čistih izvora, a 100% naše potrošačke ambalaže može se oporabiti.

Koji su vaši najznačajniji projekti u zajednici u području smanjenja utjecaja na okoliš?

- Projekt u zajednici ‘Od izvora do mora‘ pokrenuli smo 2018. godine s ciljem podizanja svijesti o važnosti odgovornog gospodarenja ambalažnim otpadom i zaštite okoliša. U okviru projekta organizirane su akcije čišćenja duž obala rijeka, jezera i Jadranskog mora. U 2022. godini projektu se pridružio naš kupac Konzum. Od 2018. akcijama čišćenja se pridružilo ukupno 2500 sudionika i prikupljene su 72 tone otpada. Uz to, Coca-Cola HBC Hrvatska je u 2022. godini bila najveći sudionik programa nadoknade emisija CO2 putem sadnje stabala ‘CO2MPENSATING BY PLANTING‘. Sudjelovanjem u ovom programu dali smo dodatan doprinos postizanju nulte stope ispuštanja stakleničkih plinova u svojemu lancu vrijednosti do 2040. U dvije godine osigurali smo sadnju 20.000 sadnica na šumskim područjima diljem Hrvatske, čime će se kompenzirati 500 tona ispuštenoga CO2 ili dodatnih 13,4% naših izravnih emisija. Također, naše dugogodišnje partnerstvo sa Sportskim igrama mladih u 2022. godini je obogaćeno i ‘zelenim kutkom‘ za odvojeno prikupljanje otpada i namjenskim akcijama čišćenja, a za sudionike su organizirane obrazovne radionice o održivosti. 

U što još investirate, a odnosi se na smanjenje emisije stakleničkih plinova u Hrvatskoj?

- Primjer ulaganja u naš lanac vrijednosti s ciljem smanjenja utjecaja našeg poslovanja na okoliš je naša rashladna oprema. Skupina je postavila cilj da do 2025. godine ukupno 50% naših hladnjaka na prodajnim mjestima bude energetski učinkovito, a na razini naše poslovne jedinice taj smo cilj, s rezultatom od 53%, već nadmašili. Velika ulaganja pokrenuta su i u području našeg voznog parka. Postojeća vozila zamjenjujemo vozilima na hibridni i električni pogon. Na ovaj način doprinosimo njihovu smanjenju emisije i neutraliziranju stakleničkih plinova, u skladu s našom misijom NetZeroBy40. Sa zamjenom vozila krenuli smo već ove godine, a proces planiramo dovršiti u naredne dvije do tri godine. Postoje različiti projekti kojima ćemo svesti emisije stakleničkih plinova na nulu, ali postoje i specifična ulaganja kako bismo postigli te ciljeve. Riječ je o značajnim ulaganjima koja donose promjene u načinu proizvodnje naših proizvoda, njihov plasman na tržište te potom i njihovo recikliranje. Konkretno, do 2030. godine, kako bismo dosegli postavljene ciljeve, investirat ćemo 250 milijuna eura na razini Skupine.

Što su pokazale studije o socioekonomskom utjecaju, koliki udjel Coca-Cola ima u hrvatskom gospodarstvu i kakav je njezin gospodarski doprinos?

- Coca-Cola u hrvatskom gospodarstvu stvara 37 milijuna eura dodane vrijednosti izravno, a neizravno 252 milijuna eura. Od svakog eura potrošenog na Coca-Coline proizvode 0,75 centi ostaje hrvatskom gospodarstvu. Proizvodnjom i distribucijom svojih proizvoda Coca-Cola izravno i neizravno doprinosi porezima, plaćama i dobiti s ukupno 289 milijuna eura, što je 0,5 posto hrvatskog BDP-a. Ukupan je iznos izravnih i neizravnih poreznih doprinosa koje je osigurala Coca-Cola 160 milijuna eura, što je 0,8% ukupnog iznosa poreznih doprinosa uplaćenih u Hrvatskoj. Država ima najveću korist od Coca-Colina poslovanja na hrvatskome tržištu. Čak 55% ukupne dodane vrijednosti koju stvara Coca-Cola u Hrvatskoj otpada na poreze. Coca-Cola je u 2021. godini zapošljavala 22% radne snage u hrvatskoj industriji bezalkoholnih pića, a naš udio u industrijskome BDP-u iznosio je 12,6%.

Kako ocjenjujete proteklu poslovnu godinu i koji su izazovi u dosadašnjem dijelu ove godine?

- Naše poslovanje i prihodi rastu iz godine u godinu. Kada gledamo hrvatsko tržište, važno je istaknuti snažan utjecaj turističke sezone na gospodarstvo, kao i visok udio turizma u BDP-u. Ove godine okolnosti našeg poslovanja obilježene su utjecajem vremenskih prilika na turističku sezonu, ali i globalnim nestabilnostima. Dodatno bih istaknula i promjene u navikama potrošača, kao i dominantnu percepciju Hrvatske kao skupe destinacije koja je postala važan faktor temeljem kojeg gosti donose odluke i nastavit će to činiti u budućnosti. Zato i mi, kao tvrtka koja je dio hrvatskog gospodarstva i posluje s brojnim kupcima u sektoru turizma i ugostiteljstva, nastojimo dati svoj doprinos poticanju pozitivnih trendova u ovom, najvažnijem segmentu hrvatskoga gospodarstva. Čvrsto vjerujemo kako svi trebamo uložiti napore, kao tržišni ili dionici javnog sektora, u razvoj turizma u smjeru koji svi priželjkujemo.

Slijedi li period stabilizacije cijena ili se očekuju dodatne korekcije?

- U zadnje dvije godine smo se i mi, kao i ostali proizvođači, suočili s povećanjem ulaznih troškova, poput rasta cijene šećera, aluminija, plastike za našu ambalažu i drugih sastavnica proizvodnje. Naravno, u ovom kontekstu je važno spomenuti i disrupcije u globalnim lancima opskrbe, kao i druge geopolitičke nestabilnosti koje su obilježile prethodno razdoblje. Uz adresiranje spomenutih izazova i inflacijskih pritisaka, na prvom mjestu smo se usmjerili na naše zaposlenike i njihovu dobrobit. Investirali smo u poboljšanje uvjeta rada naših zaposlenika, što uključuje i rast njihovih primanja. Iako je sve ranije spomenuto rezultiralo promjenama u cijenama naših proizvoda, nadamo se kako je razdoblje stabilizacije cijena ispred nas. Nažalost, iako su naša očekivanja optimistična, nezahvalno je u ovome trenutku iznositi konkretna predviđanja. Globalne geopolitičke i makroekonomske nestabilnosti i dalje su prisutne, a kao tvrtka koja je duboko integrirana u sustav na svjetskoj razini, kao i u lokalno gospodarstvo Hrvatske, nije moguće izolirati naše poslovanje od širih utjecaja i poremećaja.

Kakve planove imate vezane uz investicije?

- Uz ulaganja kojima smanjujemo emisiju stakleničkih plinova, ulaganja u zaštitu okoliša i održivost te projekte u zajednici, Coca-Cola u Hrvatskoj svake godine ulaže između dva i tri milijuna eura u razvoj poslovanja. Naravno, iako u ovom području nisam u mogućnosti iznositi detaljnije podatke, sve navedeno prate i kapitalna ulaganja. Naša ulaganja u Hrvatskoj su kontinuirana i mogu reći kako će investicije koje nam prethode nadmašivati vrijednost dosadašnjih.

S obzirom na relativno visoke prosječne plaće vaših radnika, možete li reći imate li vi problema s radnom snagom?

- Svjesni smo kako su naši zaposlenici ključni za naše poslovanje i stoga predano radimo na njihovu razvoju, stvaranju poticajnog i uključivog radnog mjesta te osiguranju kompenzacijskih paketa koji su pošteni, transparentni i konkurentni. Na ovaj način uspješno osiguravamo kvalitetne zaposlenike, iako se, kao i druge tvrtke, susrećemo s izazovom nedostatka radne snage, osobito u proizvodnji. U Hrvatskoj zapošljavamo 463 zaposlenika, a pritom brinemo za dostizanje ciljeva u području ravnopravnosti spolova. Čak 47,6% upravljačkih položaja u našoj tvrtki u Hrvatskoj zauzimaju žene. Uz to, brinemo za sigurnost naših zaposlenika i od 2015. godine smanjili smo stopu nezgoda na radu zbog kojih zaposlenici moraju izostati s posla za 62%. Također, od 2019. godine naši sati izobrazbe po zaposleniku povećali su se za 136%. Uz naše zaposlenike, naša tvrtka u Hrvatskoj podržava 7050 radnih mjesta u svojemu lancu vrijednosti ili 0,4% ukupnoga broja radnih mjesta u Hrvatskoj. Svako radno mjesto u Coca-Coli podržava još 14 radnih mjesta u hrvatskom gospodarstvu. Stoga, kada govorimo o problemu nedostatka radne snage, svjesni smo kako je riječ o puno širem izazovu od našeg poslovanja. S ovim izazovom susreću se naši kupci i partneri u lancu vrijednosti, osobito u sektorima turizma i ugostiteljstva te doprinos pronalasku rješenja smatramo i svojom odgovornošću.

Na koji način pomažete partnerima u osiguravanju kvalitetnih radnika?

- Do 2022. godine obuku u okviru naših projekata u zajednici završilo je 4980 mladih. Našim projektom ‘Raise the Bar‘ potičemo izvrsnost u prodajnom kanalu za ugostiteljstvo. Projekt smo pokrenuli 2019. godine, a usmjeren je na razvoj radne snage koja ima kvalifikacije i vještine potrebne za rad u ugostiteljstvu i turizmu. U okviru projekta, kroz Raise the Bar akademiju talentiranim konobarima, barmenima i baristima pružamo edukaciju i mogućnost usvajanja najsuvremenijih tehnika prema aktualnim gastronomskim i ugostiteljskim trendovima. Dodatno, Raise the Bar stipendije su namijenjene kuharima, slastičarima i osoblju za posluživanje u restoranima kojima nudimo stipendije za usavršavanje na najboljim svjetskim sveučilištima, poput prestižne kulinarske škole ALMA u Italiji, Le Cordon Bleu u Istanbulu i École Ducasse u Parizu. Uz spomenuta dva programa, prošle smo godine pokrenuli i ‘Raise the Bar Youth‘ s ciljem osnaživanja poslovnih i životnih vještina učenika viših razreda ugostiteljsko-turističkih škola i olakšanju njihova ulaska na tržište rada. U provedbi programa gradimo partnerstva sa srednjim školama, uključujući i regionalne centre kompetencija za turizam i ugostiteljstvo.

Uz napore koje ulažemo u razvoj izvrsnosti u ugostiteljstvu, od 2017. godine nudimo svim mladima koji tek ulaze na tržište rada i traže svoj prvi posao, žele promijeniti posao ili unaprijediti svoje poslovne vještine, edukacije u okviru projekta ‘Coca-Colina podrška mladima‘. U 2021. godini program je proveden u potpuno digitalnome izdanju na platformi Leap Academy.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 14:24