![Uber taksi, ilustrativna fotografija](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2021/08/27/k_12294251_640.jpg)
Oko 5,5 milijardi dolara investicija privukli su do sada projekti koji razvijaju urbane putničke dronove, odnosno inovativne zračne taksije koji polijeću i slijeću kao helikopteri. Uz nastavak ulaganja to bi u idućih 15-ak godina moglo rezultirati posve drukčijom slikom prijevoza u nekim velikim gradovima u kojima bi se takve letjelice mogle koristiti na unaprijed određenim rutama, a do 2035. godine bi, prema procjeni Porsche Consultinga koji je o tome upravo objavio studiju, tržište zračnih taksija pogonjenih na struju moglo biti teško na desetke milijardi dolara.
Da bi putnički donovi raznih vrsta zauzeli u svijetu relevantan tržišni udjel, trebalo bi ih dnevno koristiti barem pola milijuna ljudi, kaže taj futuristički scenarij, odnosno navode da bi u 30-ak gradova trebalo postojati tisuću do 2500 mjesta za polijetanje i slijetanje te oko 15 tisuća putničkih dronova biti u funkciji. To je trenutno daleko od realizacije, ali prve komercijalne rute su najavljene za 2025. godinu. Kako nije sigurno hoće li do tada biti spreman regulatorni okvir i hoće li postojati sva nužna infrastruktura, moguće je da će doći do odgode od godinu-dvije.
Prema najavama, za uvođenje takvog prijevoza do sada su namjeru pokazali gradovi Dallas, Dubai, Guangzhou, Los Angeles, Melbourne i Singapore, a Porscheovi konzultanti navode kako bi dobri kandidati bili i Mexico City, Miami, New York, São Paulo, Shenzhen i Tokyo jer već nude usluge helikoptera na zahtjev. Europski gradovi koji bi se potencijalno mogli priključiti su Amsterdam, Barcelona, Berlin, Frankfurt, London, Madrid, München i Paris, a ukupno ih je u svijetu 64 na toj listi.
Što će biti do 2025.
Proizvođači budućih letjelica na električni pogon (engleska kratica je VTOL, vertical take-off and landing) u razvoj će u međuvremenu morati uložiti barem 10 milijardi dolara, kaže se u studiji "The Economics of Vertical Mobility" namijenjenoj ulagačima, poduzetnicima i zakonodavcima radi razvoja uspješne gradske zračne mobilnosti, a velik dio kapitala će za to morati biti prikupljen do kraja ove godine. Navode kako je do sada prezentirano ili najavljeno više od 200 koncepata i partnerstava za razvoj VTOL-a, no još nije jasno hoće li od uspješnih projekata nastati zaista posve novi putnički sektor koji će nadopuniti uobičajeni gradski prijevoz ili tek električna verzija helikoptera za bogataše. Najviše koncepata trenutno se razvija u SAD-u (46 posto), ali ima ih i u Europi (34 posto), a ostatak je uglavnom u Rusiji i Aziji.
Jedan od projekata, koji vodi američki Uber Elevate, donosi viziju budućnosti u kojoj u gradovima postoje megaluke za VTOL-e (vertiportovi) s više od tisuću uzlijetanja i slijetanja na sat, gdje bi se moglo prevesti oko 3000 putnika na sat, ali to je trenutno teško smjestiti u prometnu realnost. Porsche Consulting ipak procjenjuje da bi putnički električni VTOL-i za 15 godina mogli imati tržišni potencijal od 32 milijarde dolara, od čega bi 21 milijarda dolara došla upravo od usluge gradskog zračnog taksija.
A što će biti oko 2025. godine? Navode da će više od sto kompanija pokušati lansirati svoje električne putničke dronove na tržište, ali očekuju da će ih najviše pet do 10 postati ekonomski uspješno. Tada slijedi za njih druga faza, ona u kojoj moraju postati tržišno relevantni, za koju će trebati još pet do 10 milijardi dolara kapitala. Među 11 relevantnih proizvođača koji se nalaze na tom novom tržištu u studiji se pobrajaju startupi Uber Elevate (preuzela ga je kompanija Joby Aviation), koji je do sada primio investicije od 1,6 milijardi dolara, potom Lilium s investicijama od 1,2 milijarde dolara te Archer sa 1,1 milijardom dolara, ali tu su i Porsche, Airbus, Bell i Hyundai.
Nužna infrastruktura
Investicije će, naravno, biti nužne i u zemaljsku infrastrukturu, a za uspjeh novog biznisa bit će bitno, osim superiorne tehnologije (i snage baterija), kako će reagirati regulatori, vlasti u gradovima i potencijalni putnici, hoće li to smatrati prihvatljivim i dovoljno sigurnim. Te 2035. bi najveće tržište eVTOL-a moglo biti u gradovima azijskopacifičke regije te Sjeverne i Južne Amerike, dok će u Europi to biti manje prisutno. Iako u Europi postoji niz zanimljivih igrača koji razvijaju putničke dronove, a mnogi gradovi su otvoreni za testiranje, smatraju da će ipak postojati zadrška kad dođe do primjene. Naravno, jedan od važnih uvjeta masovnijeg korištenja, onako kako koristimo današnje taksije, jest i pristupačna cijena, no o mogućim iznosima autori studije ne daju nikakve procjene.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....