GOLEMI ZAOKRET

Jedan od divova auto industrije otpušta 20 tisuća radnika, gasi gotovo polovicu tvornica i reže broj modela: ‘To više nije važno‘

Radije će razvijati vozila za koja zna da donose stabilnu i visoku zaradu, poput skupljih SUV modela i električnih automobila

Radnik na proizvodnoj liniji „Nissan Intelligent Factory“ u tvornici Nissan Motor u Tochigiju – najvećoj tvornici te kompanije u Japanu. Pogon se nalazi u gradu Kaminokawa, u prefekturi Tochigi, otprilike 105 kilometara sjeverno od Tokija.

 Richard A. Brooks/afp/profimedia/Richard A. Brooks/afp/profimedia

Nakon izuzetno teške godine, japanski Nissan objavio je kako namjerava otpustiti čak 11 tisuća radnika.

Dio je to opsežnog plana restrukturiranja, čime će ukupni broj otkaza, uključujući 9.000 najavljenih još u studenome, dosegnuti 20.000. Time će tvrtka smanjiti svoju globalnu radnu snagu za oko 15 posto. Nissan je dio Renault-Nissan-Mitsubishi alijanse, koja je neko vrijeme bila najveći proizvođač automobila u svijetu (2017.–2018.), gledano po ukupnoj prodaji.

Ova odluka utjecat će na zaposlenike i vanjske suradnike u sektorima proizvodnje, prodaje, administracije te istraživanja i razvoja. Iako Nissan nije precizirao koje će tvornice biti zatvorene, smatra se da tvornica u Sunderlandu, na sjeveroistoku Engleske, ujedno i jedina tvornica ovog proizvođača u Europi, neće biti među onima koje će se ugasiti. U toj tvornici inače radi oko 6.000 ljudi.

Restrukturiranjem će se broj Nissanovih tvornica do 2027. smanjiti s 17 na 10, što bi trebalo donijeti uštedu od 500 milijardi jena (oko 3,13 milijardi eura). Tvrtka će također provesti reformu opskrbnog lanca, oslanjajući se na manji broj dobavljača kako bi dodatno smanjila troškove.

Novi izvršni direktor Nissana, Ivan Espinosa, preuzeo je vodstvo tvrtke prošlog mjeseca.

– U svjetlu izazovne poslovne godine 2024. i rastućih varijabilnih troškova u nestabilnom okruženju, moramo dati prioritet unaprjeđenju poslovanja s većim osjećajem hitnosti, i pritom biti usmjereni na profitabilnost koja ne ovisi toliko o kvantiteti – izjavio je Espinosa na konferenciji za novinare.

image

Predsjednik i glavni izvršni direktor Nissan Motor Co., Ivan Espinosa, održao je konferenciju za novinare u Yokohami, blizu Tokija u Japanu, u utorak, 13. svibnja 2025. Japanski proizvođač automobila tom je prilikom objavio da će do fiskalne 2027. godine zatvoriti sedam tvornica vozila te smanjiti broj zaposlenih u grupaciji za 20.000 ljudi u Japanu i inozemstvu.

Yusuke Morishita/jiji Press Photo/profimedia/Yusuke Morishita/jiji Press Photo/profimedia

Dodao je da će novo vodstvo zauzeti „oprezan pristup u preispitivanju ciljeva“, te aktivno tražiti sve moguće načine kako bi osiguralo stabilan oporavak tvrtke.

Izjava da Nissan sada stavlja veći naglasak na profitabilnost nego na volumen proizvodnje znači da se tvrtka više ne vodi logikom "što više, to bolje". Umjesto da proizvodi i prodaje što veći broj vozila po svaku cijenu, Nissan se odlučio usmjeriti na to da od svakog proizvedenog automobila ostvari veću zaradu. Drugim riječima, želi manje proizvoditi, ali bolje zarađivati.

Takva poslovna strategija podrazumijeva niz promjena. Prije svega, Nissan planira smanjiti broj modela koje nudi na tržištu i fokusirati se na one koji su najisplativiji. Umjesto da pokušava konkurirati u svakom segmentu, od najmanjih gradskih automobila do sportskih SUV-ova, radije će razvijati vozila za koja zna da donose stabilnu i visoku zaradu, poput skupljih SUV modela i električnih automobila.

Uz to, Nissan će nastojati rezati troškove – zatvorit će neprofitabilne tvornice, racionalizirati broj dobavljača te pojednostaviti opskrbni lanac. Istodobno, sve više proizvodnih i razvojnih aktivnosti prebacivat će se u zemlje u kojima su troškovi niži, kako bi se povećala učinkovitost.

Ovakav zaokret rezultat je godina gubitaka i poslovne nestabilnosti. Umjesto da ulaže u osvajanje tržišta po svaku cijenu, tvrtka sada želi financijski održiv oporavak. Cilj je jasan: bolja zarada, čak i ako to znači manji broj prodanih automobila.

U fiskalnoj godini zaključenoj krajem ožujka Nissan je zabilježio neto gubitak od 671 milijardu jena (oko 4,19 milijardi eura), što je posljedica pada prodaje na ključnim tržištima SAD-a i Kine, ali i ranih učinaka trgovinskog rata koji je pokrenuo bivši američki predsjednik Donald Trump. Pokušaji spajanja s Hondom u iznosu od 60 milijardi dolara propali su prije Espinosinog dolaska.

U sklopu racionalizacije poslovanja, Nissan planira smanjiti prosječne troškove rada po satu za 20 posto, što uključuje konsolidaciju globalnih istraživačko-razvojnih centara i preusmjeravanje poslova u isplativije lokacije.

Unatoč problemima u središnjem poslovanju, Nissanov dobavljač AESC upravo je osigurao milijardu funti za izgradnju nove tvornice baterija za električna vozila u Sunderlandu, u partnerstvu s britanskom vladom. Riječ je o projektu koji se smatra ključnim za budućnost posrnule britanske automobilske industrije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
14. svibanj 2025 18:59