MARIO MATIĆ

Direktor Orbica Hrvatska: ‘Ovo će nam biti najbolja godina, prihod će iznositi 20 milijardi kuna‘

U Hrvatskoj je rast u odnosu na 2020. deset posto. Najveći je u kategorijama kave i igračaka

Mario Matić, generalni direktor tvrtke Orbico Hrvatska

 Bozidar Babic Photography.

Orbico Grupa posluje u 20 zemalja u Europi i zapošljava ukupno 8000 radnika. Ove godine očekuje prihode od oko 20 milijardi kuna, pa se može reći da je po prihodima najveća među kompanijama u hrvatskom vlasništvu. Ako se uz prihode gleda i broj tržišta koje pokriva, Orbico Grupa je vodeći europski distributer. Mario Matić, generalni direktor tvrtke Orbico Hrvatska, radi u Orbicu 18 godina. Počeo je kao student u skladištu, a poslije je prošao gotovo sve pozicije u prodaji i marketingu, od prodajnog predstavnika do voditelja prodaje za razne kategorije u Orbicu Hrvatska i Orbicu Slovenija. Direktor Orbica Hrvatska posljednje je dvije godine.

Kakva će biti ova poslovna godina za Orbico i Orbico Hrvatska?

- Orbico Grupa nastavlja rasti. Poslije 2020. i rekordnog prihoda od 18,2 milijarde kuna, ove će godine prihodi biti na razini 20 milijardi kuna. Rastemo na gotovo svim tržištima, a najveći generator rasta je Orbico Rumunjska. U Hrvatskoj je rast u odnosu na 2020. godinu iznosio 10 posto. Kumulativni prihodi našeg FMCG i beauty businessa u 2021. bit će na razini 3,5 milijardi kuna. Ovo će biti najbolja godina u poslovanju Orbica u Hrvatskoj dosad.

Što je najviše utjecalo na rast prihoda?

- Najveći je utjecaj imao ekonomski oporavak nakon velikog pada ekonomskih aktivnosti uzrokovanih pandemijom u 2020. godini. U Hrvatskoj je bitnu ulogu imala dobra turistička sezona, koja je bitna za naše gospodarstvo u cjelini. Najveći rast imamo u kategorijama kave i igračaka, koje su lani bile jako pogođene mjerama za sprečavanje širenja virusa. Ostale su kategorije i prošle godine uglavnom imale rast prihoda, a on se nastavio i ubrzao u ovoj godini. Jako veliku ulogu u rastu svih kategorija i kod svih dobavljača možemo zahvaliti kolegicama i kolegama iz prodajnih odjela uz službu podrške i, naravno, logistike, koja se posebno iskazala tijekom ljetne sezone.

Koja su tržišta bolje poslovala?

- Od 20 tržišta, izdvojio bih najveća na kojima posluju naše najveće tvrtke. To su Hrvatska, Slovenija, Poljska, Bugarska i Rumunjska. Važni su nam i naši strateški partneri u distribuciji, kao što su Philip Morris, P&G, S.C. Johnson, Shell, Kellogg, Lavazza, Mattel ....

Osnivač Orbica Branko Roglić najavio je spajanje tvrtki. U kojoj je to fazi?

- Orbico Grupa je tijekom prošle godine pokrenula procese spajanja kompanija po zemljama jer smo ih imali 47 na 20 tržišta. Taj je proces pri kraju, tako da smo odradili spajanja tvrtki na većini tržišta, a bit će dovršen spajanjem kompanija u Bugarskoj krajem ove godine. Kompanije Orbico i Orbico Beauty u Hrvatskoj su u spojene 1. lipnja ove godine.

Pripremate li izlazak na neka nova tržišta?

- Uvijek pozorno pratimo što se događa na tržištima na kojima smo prisutni s obzirom na moguće i potencijalne investicije, a s postojećim i potencijalnim partnerima razmatramo i tržišta na kojima nas još nema. Možemo reći da je period koji je iza nas bio obilježen strukturiranjem u vidu spajanja kompanija, a u razdoblju pred nama okrećemo se razvoju s naglaskom na usluge i servise koje pružamo, nove dobavljače i posebno na logističke kapacitete i automatizaciju.

Jesu li dovršene investicije u Bugarskoj i Poljskoj?

- U Poljskoj smo dovršili novi logistički centar od 23.000 četvornih metara, a ovih dana ulazimo i u novi logistički centar u Bugarskoj, površine 30.000 četvornih metara. Oba su djelomično automatizirana, s naglaskom na veću efikasnost logističkih procesa na kategorijama robe, pri čemu automatizacija i robotizacija imaju najveću dodatnu vrijednost. Orbico Grupa raspolaže sa 220.000 četvornih metara logističkih kapaciteta, od čega u Hrvatskoj ima 50.000 kvadrata.

Pripremate li neke nove investicije?

- S obzirom na rast poslovanja te naše planove za rast i razvoj, u tijeku je i projekt povećanja logističkih kapaciteta na hrvatskom tržištu. U svakom slučaju, povećat ćemo kapacitete za još 40.000 četvornih metara i implementirati automatizaciju. Od ostalih investicija, bitno je naglasiti SAP kao novi ERP sustav i razvoj naše digitalne business to business platforme. U Hrvatskoj smo s početkom ove godine uspješno implementirali SAP kao naš novi ERP sustav. SAP imamo i u Sloveniji te u Poljskoj, a novu generaciju SAP-a pokrećemo 2022. godine i u Bugarskoj. B2B platforme imamo u Poljskoj i Mađarskoj, a do polovice 2022. bit će implementirane na još četiri tržišta, među kojima je i hrvatsko.

U čemu vidite prostor za rast na domaćem tržištu?

- Tu mogućnost svakako vidimo u stabilnom organskom rastu s obzirom na predviđanja da će BDP iduće dvije godine rasti po stopama od 4 posto, što je gotovo dvostruko više od godišnjih stopa rasta prije pandemije. Uz organski rast, veliki potencijal vidimo u novim dobavljačima, s kojima već pregovaramo. Poseban naglasak stavio bih na kategoriju hrane zbog odličnih rezultata poslovanja s postojećim dobavljačima i brendovima.

Koje su najveće prednosti Orbica u odnosu na konkurenciju?

- Orbico svojim partnerima pruža superiorna rješenja za sve kategorije robe, u svim kanalima prodaje i sve s ciljem da osvojimo potrošače i sve to radimo na 20 europskih tržišta. Ne postoji model koji bi neki dobavljač želio imati za neko tržište, a da Orbico to već nema na nekom od tržišta i da ne može implementirati na bilo koje od njih. Za Orbico Hrvatska mogu bez lažne skromnosti reći da imamo sve modele suradnje koji postoje. Neki naši strateški dobavljači s timom od nekoliko ljudi preko Orbica pokrivaju 15 tržišta. Katkad sa zalihe u jednoj zemlji dnevno i direktno prema kupcima pokrivamo distribuciju u nekoliko zemalja. Distribucija nam je temeljna djelatnost i u njoj smo istinski stručnjaci. U tome se usavršavamo već 30 godina. Bez obzira na veličinu kompanije, imamo modele i strukturu da svaki dobavljač, pa i oni najmanji po prihodima, dobije superioran servis na tržištu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2021 17:31