EKSKLUZIVNO ZA JUTARNJI

Direktor moćne regionalne farmaceutske kompanije otkriva: ‘U Hrvatskoj otvaramo još jednu tvrtku, za naše poslove u EU‘

Ispričao nam je kakvi su daljnji planovi za investicije u Makedoniji i regiji

Živko Mukaetov

 Alkaloid/

Konstantan rast u posljednjih 20 godina i nužnost prilagodbe novim trendovima u farmaceutskoj industriji otvorili su potrebu i omogućili da makedonski Alkaloid u protekle tri godine odradi ulaganje koje će mu značajno povećati konkurentnost i pružiti nove prilike za rast. Kompanija koja je i dalje u vlasništvu 5500 malih dioničara, u 2024. godinu ušla je s novim pogonom za proizvodnju čvrstih oblika. Radi se o ulaganju teškom 19,4 milijuna eura koje će Alkaloidu dati priliku da više nego udvostruči proizvodnju tableta i kapsula, proširi portfelj proizvoda, uključujući i neke inovativne proizvode, te dodatno proširi suradnju s globalnim farmaceutskim kompanijama. Novi pogon Tablete 2 s tehničkim prostorijama, koji se prostire na 6200 četvornih metara u tvornici tvrtke u Skoplju novinarska ekipa obišla je krajem ožujka, što nam je bila prilika za razgovor sa Živkom Mukaetovim, koji je generalni direktor Alkaloida od 2006. godine. Ekskluzivno za Jutarnji list Mukaetov otkriva kako će ulaganje u pogon Tablete 2 povećati konkurentnost kompanije, kakvi su daljnji planovi za ulaganja u Makedoniji i regiji, pa i u Hrvatskoj, te na koji se način Alkaloid bori s niskim cijenama lijekova koje muče sve europske proizvođače lijekova na Starom kontinentu.

Zbog čega se Alkaloid odlučio za ovo ulaganje u čvrste oblike i što ste dobili time?

Alkaloid u kontinuitetu raste od 2005. godine, rastu nam i kapaciteti i dosta smo uložili, no došli smo do faze da smo trebali novi iskorak koji će nam omogućiti širenje portfelja i povećanje volumena. Alkaloid ima dva modela poslovanja, s vlastitim portfeljem, što je takozvani business to customer segment u kojem radimo na terenu s našim timovima, i drugi, business to business segment, gdje radimo takozvani outlicence, što znači da razvijamo molekulu za koju prodajemo licencu nekoj od velikih farma industrije, poput Sandoza, Teve, Glenmarka i drugih. S obzirom na to da mi razvijemo molekulu, prodamo prava i zadržavamo pravo da to proizvodimo za navedene partnere, za to nam trebaju veći volumeni, odnosno veće serije. Stoga nam je postalo jasno da bismo bili puno konkurentniji s veći volumenima i istodobno manje analiza na svaku manju seriju. Osim toga, u okviru ovog ulaganja smo instalirali opremu s manjim serijama, koja je mnogo praktičnija za manja tržišta. Dakle, dobili smo više od dvostrukog volumena i veću fleksibilnost.

Usto imamo i tehnologiju koju dosad nismo imali, a koja omogućava našem razvoju da osmisli neke proizvode koji će sadržavati dvije ili više molekule u jednoj tableti, što je posebno praktično za pacijente koji trebaju konzumirati puno lijekova. Sve to daje nam puno veću širinu u proizvodnji čvrstih formi.

Alkaloid je i dalje primarno generička kompanija?

Da, s time da je naš cilj diferencirati se s proizvodima s dodanom vrijednošću. Nedavno smo dobili naš prvi međunarodni patent za Value Added Medicine (VAM) za našu formulaciju za tekući omeprazol, prvi te vrste u svijetu, koji je namijenjen liječenju refluksnog ezofagitisa i gastroezofagealne refluksne bolesti (GERB) kod male djece koja ne mogu progutati tablete, kao i kod odraslih pacijenata koji imaju poteškoće s gutanjem. To smo već plasirali na tržište u Velikoj Britaniji kao ‘outlicenced deal‘, s lokalnim partnerom, i prve su količine isporučene u prosincu prošle godine. Ubrzo očekujemo i plasman u Europskoj uniji te u regiji. Ovaj VAM patent velika je satisfakcija za naš Odjel istraživanja i razvoja, koji već radi na još jednoj inovativnoj formulaciji.

S novim ulaganjima jača i uloga istraživanja i razvoja. Koliko je tu jak Alkaloid?

Naš Odjel istraživanja i razvoja raste u kontinuitetu. Ovaj segment prije točno 15 godina definirali smo od nule, s otvaranjem R&D centra, u kojem trenutno radi 170 ljudi, s tim da ih je više od 150 visokoobrazovanih, s magisterijem ili doktoratom. U našem Centru za istraživanje i razvoj nekoliko timova radi na razvoju različitih skupina proizvoda i pritom također, osim vlastitih kapaciteta, koristimo i znanje vanjskih konzultanta.

Što će vam konkretno donijeti ovo ulaganje i u kojem roku?

Alkaloid je prošlu godinu završio s 268,3 milijuna eura prihoda, kompanija se od 2005. do danas povećala pet puta, a u posljednjih pet godina prosječan nam je godišnji rast 12,4 posto. Financijske rezultate ovog ulaganja vidjet ćemo ovisno o tome kako će ići auditiranje i certificiranje, već smo dobili makedonski certifikat GMP, Good manufacturing practice, a vrlo brzo očekujemo to provesti i na svim drugim tržištima na kojima smo prisutni i nadamo se da ćemo do kraja godine moći još brže raditi na novim opcijama za razvoj.

Koje vam je najveće izvozno tržište?

Naši su proizvodi plasirani na gotovo 50 tržišta svijeta i 69 posto prihoda ostvarujemo od izvoza. Najveće izvozno tržište nam je Srbija, u kojoj imamo vlastitu proizvodnju i oko 150 zaposlenih, a tamošnji plasmani iznose oko 40 milijuna eura. U Hrvatskoj smo korektan partner zdravstvenog sustava, prije svega u nastojanju da opskrbimo sustav i onim molekulama koje su deficitarne. U Hrvatskoj imamo dva entiteta, tim za hrvatske operacije s oko 40 zaposlenih u Zagrebu, kao i pravnu službu za cijelu Europsku uniju, a ovih dana očekujemo i registraciju treće tvrtke, koja bi radila određene operacije u Europskoj uniji, uz takav ured koji već imamo u Sloveniji. U Sloveniji Alkaloid ima i laboratorij, u kojem serija lijekova puštamo u promet (batch releasing), kao i tvrtku koja je zadužena za sve operacije u Europskoj uniji, u kojoj smo prisutni na gotovo svim tržištima, od Austrije, Italije, Portugala, preko Poljske, Češke, Rumunjske, Bugarske pa nadalje.

Koji je vaš omjer receptnih i bezreceptnih proizvoda, kakvi su tu trendovi?

Bezreceptni proizvodi čine oko 23 posto, s tim da dodaci prehrani jačaju, jer daju fleksibilnost i širinu s aspekta portfelja. U našoj proizvodnji 90 posto je farmacija pa kozmetika i kemija te obrada bilja. Imamo jake kozmetičke brendove poput Becutana, koji je i dalje u top 3 brendova na tržištu bivše Jugoslavije, s tim da smo taj portfelj proširili dječjim pelenama, kremama u raznim oblicima i vlastitom proizvodnjom vlažnih maramica.

Naši čajevi relativno dobro kotiraju na američkom tržištu. Vlastiti brend Good Nature dostupan je na američkom Amazonu, što nam donosi između 4 i 5 milijuna dolara prihoda godišnje. Za američko tržište također radimo uslužnu proizvodnju za Avedu koja je dio grupacije Estée Lauder te za Arbonne koji je dio francuske Groupe Rocher, za koje radimo u segmentu bezglutenskih i organskih proizvoda, koji su zasebna niša i gdje smo našli neki specifikum vezan za farmaceutsko znanje, a stvara nam dodanu vrijednost.

Kakvi su planovi za nova ulaganja?

U dijelu farmacije, naš sljedeći plan je širenje cefalosporinskih antibiotika. Ulažemo u naš proizvodni sajt s antibioticima, koji su važan segment poslovanja Alkaloida. Drugi smo najveći proizvođač antibiotika cefiksima u Europi, tu smo se specijalizirali i trudimo se da imamo konkurentnu ponudu i potrebni know how. U farmaceutskoj industriji plasmani obično korespondiraju s investicijama, vještinama i znanjem koje smo u protekla dva desetljeća usmjerili na izgradnju modernog i konkurentnog portfelja. U posljednjih 15 godina proveli smo brojne investicijske projekte čiji je iznos dosegnuo 220 milijuna eura, a na tom putu planiramo ostati i ubuduće.

Kako stojite s kadrovima? U novom smo pogonu vidjeli mnogo mladih ljudi.

U doba kad su tehnologija i umjetna inteligencija lako dostupne, nekako smo naučili više cijeniti vrijednost ljudskog potencijala. Taj potencijal uvijek je bio u centru Alkaloida i naš je imperativ da gradimo kompaniju u kojoj bi ljudi bili zadovoljni i gdje bi svoj potencijal uložili u zajednički uspjeh, jer su imidž svake kompanije, njezine vrijednosti i kredibilitet odraz organizacijske kulture i ljudi prije svega. Alkaloid kontinuirano investira u edukaciju stručnog kadra svih razina, u obliku raznih usavršavanja, inhouse treninga, programa dualnog obrazovanja. Mladi ljudi koji ste susreli u novim pogonima vjerojatno su stipendisti naše zaklade Trajče Mukaetov, koja je od osnivanja do danas stipendirala 659 studenta medicine i farmacije na državnom sveučilištu, a više od njih stotinu karijeru je započelo u odjelima Alkaloida. Trenutno, Alkaloid zapošljava 2900 ljudi u makedonskoj bazi i podružnicama.

Kako se Alkaloid nosi s problemima generička industrije u Europi? Kakva je vaša pozicija?

Alkaloid je u istoj poziciji kao i sve ostale generičke kompanije u Europi i regiji, kao Teva, Pliva, Belupo... apsolutno svi smo osjetili utjecaj inflacije, vojnih, energetskih i logističkih utjecaja globalnih tokova. Kod svih su se nametnuli dopunski, nepredviđeni troškovi uz, de facto, strogo regulirane cijene proizvoda čije korekcije nisu dopuštene. Mnoge su se kompanije povukle s europskih tržišta baš zbog niskih cijena, što nije nimalo ugodno. S druge strane imamo lanac opskrbe iz Azije, koji je vrlo izazovan, uz stalne nepredvidljive situacije na koje ne možemo utjecati. Načelno, strategija koju Europska komisija promiče, da se proizvodnja što više sirovina premjesti u Europu, vrlo je pametna, ali mora se dati više prostora za korekciju cijena jer nitko neće uložiti u nešto što će sutra biti pod velikim cjenovnim pritiskom. Smatram da generičke kompanije moraju dobiti poticaj, jer je s ovakvim kapitalnim ulaganjima i ovako strogim standardima koji vladaju u industriji - totalno nelogično da kutijica lijeka stoji manje od paketića žvakaće gume. Generičke farmaceutske industrije ključni su partneri zdravstvenih sustava za stabilnu i održivu opskrbu lijekova.

Alkaloid je i dalje u vlasništvu malih dioničara. Je li bilo ponuda kupaca, ima li interesa među globalnim igračima za preuzimanje?

Alkaloid je i dalje u vlasništvu 5500 dioničara. Mi smo kompanija s najvećim brojem dioničara na Makedonskoj burzi, a dionice Alkaloida na njoj su među tri najlikvidnije i najtrgovanije. Imamo transparentnu politiku dividendi - oko 50 posto ide dioničarima, a oko 50 posto za investicije - tako da dioničari znaju što očekivati. Makedonska burza jedanaesti je put zaredom Alkaloid proglasila najtransparentnijom kompanijom, a u 2022. i 2023. dobio je i njezino priznanje za dionicu godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. kolovoz 2024 01:46