Zoran Ković

Direktor Dukata: Domaći mljekarski sektor dobiva snažan vjetar u leđa i jedinstvenu priliku za revitalizaciju koja se ne smije propustiti

Hranimo budućnost naša je vizija koju živimo na svim razinama poslovanja kako bismo osigurali održiv i prosperitetan razvoj, istovremeno pružajući inovativne proizvode potrošačima

Zoran Ković, Dukat

 DOMAGOJ KUNIC/

Proizvodnja mlijeka jedna je od najznačajnijih poljoprivrednih grana za gospodarstvo naše zemlje. Ona značajno pridonosi bruto domaćem proizvodu, stvara radna mjesta, generira prihode za mnoge obitelji. Duboko je ukorijenjena u povijesti, tradiciji i kulturi Hrvatske, pridonosi očuvanju života i zajednica u ruralnim krajevima Lijepe Naše, povezana je s nizom drugih sektora uključujući proizvodnju stočne hrane, veterinarski sektor, prerađivačku industriju i transport i drugo, čime dodatno stimulira ekonomski rast i gospodarstvo zemlje.

Ipak, iz godine u godinu svjedoci smo novog i rekordnog pada proizvodnje mlijeka u zemlji, prelaska farmera s proizvodnje mlijeka na druge poljoprivredne grane, rasta uvoza konzumnog mlijeka i mliječnih proizvoda koji konkuriraju domaćem seljaku te malim i velikim mljekarama koje u Hrvatskoj otkupljuju i prerađuju domaće mlijeko. U 2023. godini Hrvatska je proizvela 367 milijuna kg svježeg sirovog mlijeka, godinu prije 405 milijuna kg mlijeka.

Vlastitom proizvodnjom Hrvatska pokriva tek 40-ak posto vlastitih potreba za ovom osnovnom živežnom namirnicom. Malih proizvođača mlijeka sve je manje; one koji odustanu od proizvodnje mlijeka skoro je pa nemoguće motivirati na povratak na mljekarsku proizvodnju. Srednji i veliki proizvođači mlijeka ne mogu nadoknaditi pad u proizvodnji mlijeka kojem svjedočimo više od desetljeća, a novih interesenata za ulazak u proizvodnju mlijeka sve je manje.

Sada već kriznu situaciju u mljekarskom sektoru prepoznalo je i Ministarstvo poljoprivrede koje je u prethodnoj godini najavilo i u ovoj pokrenulo Program razvoja sektora mljekarstva u RH do 2030. godine. Krajnji cilj Programa je povećanje proizvodnje mlijeka na 580 milijuna kg do 2030. godine. Iako se radi o ambicioznom cilju, vjerujemo da Program može dovesti do stabilizacije proizvodnje mlijeka u zemlji te nužnog rasta optimizma u sektoru. Na mjeru subvencionirane kupnje junica iz spomenutog Programa gledamo s optimizmom i pozdravljamo je jer radi se o konkretnoj i brzoj mjeri poticanja i proizvodnje novih količina mlijeka.

To je ujedno i jedna od mjera koje mi u Dukatu provodimo još od početka prošle godine i zahvaljujući kojoj u mreži naših kooperanata proizvodnju mlijeka nastojimo držati stabilnom. Tako smo od početka prošle godine do danas na našem otkupnom području subvencionirali kupnju 1300 junica te mjeru nastavljamo provoditi dokle god postoji interes proizvođača mlijeka. Spomenutim Programom razvoja sektora mljekarstva RH domaći mliječni sektor, poglavito primarna proizvodnja mlijeka, dobiva snažan vjetar u leđa i jedinstvenu priliku za revitalizaciju koja koja se ne smije propustiti.

Poticanje proizvodnje mlijeka jedan je od ključnih stupova naše strategije odgovornog i održivog poslovanja, no u godini iza nas proveli smo niz projekata kojima doprinosimo održivom poslovanju. Tako smo nastavili smanjivati količinu plastike u našoj ambalaži te smo samo u 2023. godini naša pakiranja olakšali za više od 12 tona plastike. Osim toga, uveli smo neodvojive čepove na našim bocama, čime dodatno pridonosimo zaštiti okoliša. Uz dvije solarne elektrane na našim tvornicama, koje smo u rad pustili tijekom 2022. u Zagrebu i Bjelovaru, krajem ove godine u rad puštamo i treću solarnu elektranu na našem karlovačkom pogonu, koja će tvornicu snabdijevati s 8 posto energije iz obnovljivih izvora.

Godinu iza nas, u kontekstu odgovornog i održivog poslovanja, obilježilo je i lansiranje najvećeg food waste projekta u zemlji “Hrana se ne baca”. Ovaj projekt predstavlja krunu naših aktivnosti koje uspješno provodimo već skoro desetljeće s ciljem smanjenja stvaranja gubitaka i bacanja hrane. Važnost projekta prepoznala je i Hrvatska udruga za odnose s javnošću koja je projektu dodijelila zlatnu Grand PRix nagradu u kategoriji društveno odgovornih projekata za 2023. godinu.

Osim toga, nastavili smo s projektom doniranja hrane potrebitima te smo 232 tone naših proizvoda usmjerili udrugama i institucijama. Na taj smo način osigurali oko 2,5 milijuna mliječnih obroka diljem zemlje za oko 60 tisuća potrebitih građana, od kojih oko 16000 djece. Godinu iza nas obilježio je i veliki uspjeh i doprinos našeg projekta pošumljavanja “Volim šume!”. Radi se o najvećem samostalnom projektu obnove šuma u zemlji kojim smo u protekle tri sezone zasadili 47000 sadnica stabla na 12 hektara šumskih površina.

U posljednjoj sezoni projekta fokusirali smo se na područje stoljetne spačvanske šume, devastirane u prošlogodišnjem olujnom nevremenu kada je u samo dva sata uništeno preko tri milijuna kubnih metara drvne građe. Godinu iza nas posvetili smo razvoju novih i inovativnih proizvoda i koncepata od kojih smo dio predstavili u prošloj, a dio i u ovoj godini. Tako je čuveni, svježe ribani President Ribanac od prošle godine potrošačima dostupan i u zrelijoj vintage verziji. U 2023. godini predstavili smo prvu wellbeing liniju mliječnih proizvoda SenSia Fibers baziranu na holističkom utjecaju vlakana iz hrane na naše mentalno i fizičko zdravlje.

Ovu smo godinu otvorili velikom inovacijom; funkcionalnim mliječnim napitkom Dukat Laku noć s biljnim ekstraktima lipe i melise te esencijalnom aminokiselinom triptofan, prirodnim sastojcima koji pomažu lakše zaspati. Naime, čak 65 posto hrvatskih građana ima problema sa spavanjem i/ili usnivanjem. Njih 80 posto ocjenjuje kvalitetu sna osrednjom i lošom, a 85 posto kao prevladavajuće distresore spavanja navodi psihološke faktore, od kojih najčešće stres i brige. Alarmantni su to podaci koji su proizašli iz istraživanja o kvaliteti sna, koje je za Dukat provela agencija Hendal u ožujku ove godine.

Prije koji tjedan predstavili smo i našu drugu inovativnu liniju visokoproteinskih mliječnih proizvoda Stay Strong PRO. Radi se o velikom regionalnom projektu i istovremenom lansiranju linije Stay Strong PRO na 12 tržišta, kojom odgovaramo na potražnju velikog dijela tržišta za inovativnim proizvodima bogatim proteinima, bez laktoze, bez dodanih šećera i smanjenog udjela mliječne masti. Hranimo budućnost naša je vizija koju živimo na svim razinama poslovanja kako bismo za sve naše dionike osigurali održiv i prosperitetan razvoj, istovremeno pružajući kvalitetne i inovativne proizvode našim potrošačima te pridonoseći boljitku našega planeta i društva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. rujan 2024 12:30