Goran Fabris

Dali smo ponudu s Nizozemcima, ali smo odbijeni bez objašnjenja

Svjesni smo da cijena nije jedina odrednica za odabir partnera, ponekad ovakva netransparentnost odbija investitore, kaže Fabris

Gordan Fabris,član uprave Rudan iz Žminja

 Goran Mehkek/Cropix
Svjesni smo da cijena nije jedina odrednica za odabir partnera, ponekad ovakva netransparentnost odbija investitore, kaže Fabris

Energetska tvrtka Rudan iz Žminja posljednjih se nekoliko godina, zahvaljujući preuzimanju niza turističkih kompanija, pozicionira u ozbiljnog turističkog igrača. U njoj su potvrdili da aktivno prate situaciju vezanu uz Jadran iz Crikvenice te da su nedavno predali obvezujuću ponudu za preuzimanje crikveničke kompanije. Točnije, predana je ponuda za dokapitalizaciju. Goran Fabris, član Uprave tvrtke Rudan zadužen za turistički segment, bio je četiri godine predsjednik Uprave Jadrana iz Crikvenice i poznaje njegov potencijal. Doduše, iz razgovora s njim može se zaključiti da, unatoč tome što je kompanija na burzi te što je u većinskom vlasništvu mirovinskih fondova, proces dokapitalizacije nije u potpunosti transparentan. Podsjetimo, tvrtka Rudan nedavno je preuzela Proficio koji u portfelju ima kamping-naselje Pine Beach Pakoštane te hotel Heritage Angelo d‘Oro u Rovinju.

Je li točno da ste predali ponudu za preuzimanje, odnosno dokapitalizaciju crikveničkog Jadrana?

- Prije četiri godine dovršen je moj četverogodišnji mandat predsjednika Uprave Jadrana iz Crikvenice, pa vjerujem kako mogu reći da dobro poznajem tvrtku i njezine potencijale, ali i Crikvenicu kao destinaciju u cjelini. Zahvaljujući tome nekoliko smo puta u iskazima interesa jasno kvantificirali našu spremnost za ulazak u vlasničku strukturu. Sve naše ponude bile su bazirane na javno dostupnim podacima objavljenim na Zagrebačkoj burzi.

Jeste li dobili odgovor na vaše ponude?

- Na žalost, osim odbijenice bez pretjeranih obrazloženja nikada nismo dobili jasan i konkretan odgovor. Rekao bih da nas se ne doživljava kao ozbiljnog partnera i to me, moram priznati, žalosti na poslovnoj i osobnoj razini.

Kako to, pa poznajete li vlasnike?

- Naravno, vlasnička struktura jasno je definirana, a osobno sam u prošlosti surađivao s većinom osoba iz mirovinskih fondova, Nadzornog odbora i trenutačne Uprave. U jednom smo trenutku, sagledavajući ukupne razvojne potencijale Jadrana, uključili u priču inozemne partnere te ih povezali s Upravom i vlasnicima. Vjerujem da ćemo ipak u nekom trenutku doći na red, i da će nas odgovorne osobe prepoznati kao prihvatljivog partnera.

Jeste li dali ponudu?

- Prema informacijama objavljenim na Zagrebačkoj burzi, trenutačno je obustavljeno traženje strateškog partnera, ali smo ipak odlučili još jednom naglasiti naše zanimanje kako nas se ne bi izostavilo iz budućeg procesa. Važno je naglasiti da je ponuda koju smo dostavili obvezujuća, ali uz napomenu da se temelji na bazi javno dostupnih podataka, te pretpostavlja detaljan due diligence.

Jeste li istina da ste u kombinaciji s ozbiljnom nizozemskoj kompanijom za eventualno preuzimanje Jadrana?

- Da, imali smo inozemnog partnera koji je prepoznao potencijal cijele priče. Nažalost, ostali su zatečeni nekim događajima, u prvom redu činjenicom da je njihova ponuda odbijena, a samo nekoliko dana nakon toga na Zagrebačkoj burzi najavljeno je smanjenje temeljnog kapitala značajno ispod vrijednosti koju su oni ponudili. Naravno svi smo svjesni da cijena nije jedina odrednica za odabir partnera, ali ponekad takva netransparentnost odbija investitore, pa su se tako i oni na određeni način ohladili.

image

Gordan Fabris, Član uprave tvrtke Rudan iz Žminja

Goran Mehkek/Cropix

Postoji li još zainteresiranih?

- Siguran sam da postoji, što samo potvrđuje razvojne potencijale Jadrana. Činjenica da su vlasnici mirovinski fondovi, a uz njih u manjem obimu i Grad Crikvenica, otvara mogućnost da se pri odabiru strateškog partnera u obzir uzme ne samo financijska, nego i razvojna komponenta. Osobno poznajem dio vodećeg menadžmenta u Jadranu, ali i u fondovima, pa sam uvjeren da će osigurati jasan i transparentan proces pronalaska strateškog partnera.

image

Boutique Hotel Esplanade u Crikvenici

Jadran Crikvenica/

Što mislite o Jadranovom preuzimanju Grand hotela View na Braču?

- To je bilo nakon mog odlaska iz Jadrana. Znam o tome nešto, ali se time ne bih bavio. To je jedini noviji hotel u portfelju Jadrana. Svi ostali objekti trebaju novi investicijski ciklus kako bi se realizirao njihov puni potencijal. Neki projekti, kao na primjer Kačjak i Inter, podrazumijevaju usku suradnju s lokalnom upravom jer se bez toga neće moći ispuniti njihov puni potencijal. Za sve to treba i mnogo novca, pa su mirovinci idealan partner, ali pod uvjetom da se povežu financijski kapital i znanje. PBZ - CO i Valamar, na primjer, imaju uspješan zajednički projekt na Hvaru koji bi, uz neke korekcije, mogao biti dobra smjernica i za Jadran.

Koji su planovi s naseljem Pine Beach Pakoštane?

- To je jedinstven projekt na Jadranu i prva je inozemna turistička investicija u bivšoj državi. Jako je malo takvih projekata i lokacija na Jadranu. Napravljen je odličan posao u smislu očuvanja prirode. Rudan, naravno, ima razvojne planove. Neke parcele su u najmu pa trebamo sjesti i dogovoriti se s vlasnicima tih zemljišta. S obzirom na to da je riječ o rubnim parcelama, postoji mogućnost da ćemo se širiti, ali i da ćemo se ograničiti u gabarite našeg vlasništva. Vjerujemo da ćemo u kratkom roku podići kategoriju objekta na četiri zvjezdice.

Možete li ostvariti energetske uštede?

- Prednost je Rudana da možemo ostvariti sinergije na koje ostali potencijalni kupci možda nisu obratili pažnju. S obzirom na to da je Pine Beach Pakoštane smješten na velikom zemljištu površine 18 hektara, to je golemi potencijal za energetske uštede. Bivši je vlasnik dosta ulagao u proizvod, ali nije mnogo u energetsku učinkovitost. Naša je procjena da u sljedećih pet godina možemo samo na temelju podizanja energetske učinkovitosti uštedjeti više od milijun eura. To je core business tvrtke Rudan i velika prednost. Bivši vlasnik odlično je surađivao s lokalnom zajednicom, pa je mnogo stanovnika Pakoštana poslovno vezano uz taj prostor. Iako se ljudi boje promjena, mogu im poručiti da se nemaju čega bojati. Svugdje gdje smo mi došli ljude koji žele raditi smo učinili zadovoljnijima.

Je li hotel u Rovinju vaš ulazak u Istru?

- Što se tiče hotela Heritage Angelo d‘Oro u Rovinju, on je naša prva prava turistička investicija u Istri. Imamo mi još neke investicije i objekte, ali ovo je prvi hotel što je možda čudno jer smo mi istarska tvrtka. Uz te naše 23 sobe, želimo ponuditi svima u jezgri Rovinja opciju da mi budemo nositelj iznajmljivanja njihovih objekata. Otprilike kao difuzni hotel. Imamo recepciju i sve potrebno za preuzeti taj posao.

Imate li još planova vezanih uz istarski turizam?

- Možda čudno zvuči, mi imamo jako puno planova, ali oni nisu vezani uz istarski turizma. On je definiran. Mi akviziramo objekte za koje mislimo da možemo napraviti značajno unapređenje. Preuzeli smo objekt na Učki koji je na čekanju jer se nalazi u parku prirode.

U jakoj konkurenciji preuzeli ste omiški kamp, nekad zvan Galeb. Kako radi i jeste li ostvarili ciljeve vezane uz njega?

- Kamp Almissa radi dobro i svake godine sve bolje. Nažalost, razvija se sporije nego što bismo željeli i čemu smo se nadali. Niz je objektivnih razloga zašto je sve usporeno. Moram naglasiti da imamo podršku lokalne uprave koja nam je ujedno i zakupodavac, ali neke stvari jednostavno traže vremena. Nakon što smo sagledali ukupni potencijal, odlučili smo se za podizanje kategorizacije kampa na pet zvjezdica, no za to je potrebno ispuniti neke administrativne preduvjete. Krenuli smo u tom smjeru. Moramo, naravno, povećati postojeći sanitarni čvor, što znači da moramo ishoditi građevinsku dozvolu. Zatražili smo i neke promjene UPU-a. Ako to brzo dobijemo, već ćemo sljedeće godine doći na razinu četiriju zvjezdica, a najkasnije do 2029. godine na razinu pet. To će u konačnici rezultirati manjim brojem gostiju, ali značajno većom zaradom. Uvjereni smo da Omiš ima potencijal da postane destinacija s pet zvjezdica. Treba samo još investitora poput vlasnika hotela Plaža, nas... Imamo informaciju da uz nas poduzetnik razvija projekt hotela s pet zvjezdica. Ako stvari krenu tim putem, bit će toga još. Investicija koja obuhvaća podizanje kvalitete na pet zvjezdica najveći je izazov investitoru. Međutim, ako je dovoljno financijski jak, a mi to jesmo, kao i investitor koji razvija projekt hotela u susjedstvu, onda se i destinacija diže u roku od tri do pet godina na tu razinu. Uglavnom, papiri su u proceduri, a ako se sve ubrza, ovaj kamp može već sljedeće godine imati četiri zvjezdice, a za tri godine pet.

Tvrtka Rudan iz Žminja, koju je 1994. osnovao Graciano Rudan, danas je vodeći hrvatski privatni pružatelj rješenja za energetsku učinkovitost, s fokusom na projekte obnove po ESCO modelu i smanjenje potrošnje energenata. Tvrtka je provela brojne infrastrukturne rekonstrukcije bolnica, škola, hotela i sportskih objekata, a njezini su projekti prepoznati po inovativnim ulaganjima, optimizaciji resursa i snažnoj ekološkoj orijentaciji. Od 2016. godine Rudan se aktivno razvija i u turističkom sektoru te danas upravlja portfeljem s više od 1600 smještajnih jedinica na obali i kontinentu. Rudan je otprije vlasnik hotela Adria u Biogradu, Termi Jezerčica, hotela Antonina i Arausana te vile Radin u Vodicama, hotela Punta, hotela Pagus na Pagu, apartmanskog naselja Kalić kraj Senja te nekadašnjeg Ininog odmarališta na Učki, a u zakupu je kampa na predjelu Ratac u Omišu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
23. srpanj 2025 15:10