INTERVJU

Christian B. Nienaber: ‘Klijent nam je TikTok, a s Facebookom razgovaramo‘

Za Audi smo izračunali koliko je točno profitirao od činjenice da se Angela Merkel zadnjeg dana mandata vozila u automobilu koji je njegova marka

Christian B. Nienaber

 Damir Krajac/Cropix

Hrvatski startup AdScanner, koji je lani ušao na popis NovacHR top-startupa za praćenje u 2021. kao tvrtka koja pretendira postati Google za TV oglašavanje, ove je godine skočio u prihodu dva i pol puta, na 50 milijuna kuna. Narastao je na 70 zaposlenih i stekao ukupno više od sto klijenata.

AdScannerovu platformu za analizu videooglasa na njemačkom tržištu koristi najbrže rastuća aplikacija na svijetu, TikTok. Klijenti su mu još L'Oreal, Coca-Cola i Vodafone, sportski pandan Netflixa DAZN, kao i hrvatska državna televizija HTV i njemačka državna televizija ARD. Domaći startup tijekom ove je godine radio na nadogradnji svoje platforme. Uskoro će ponuditi mogućnost da se preko njega izravno zakupljuju TV oglasi. U 2021. AdScanner je otvorio njemačko tržište, na kojem ima velika očekivanja. Kako bi ih ostvario, hrvatski je startup za glavnog komercijalnog direktora privukao bivšeg top-menadžera RTL-a Christiana B. Nienabera. Iskoristili smo njegov kratak posjet Zagrebu i razgledavanje novih ureda AdScannera za razgovor o budućnosti ovog startupa, za koji smo čuli da govori o novom, globalnom standardu videooglašavanja. No, za početak, skrenuli smo mu pozornost na to da je hrvatski startup ekosustav vrlo mlad i da prelasci stranih top-menadžera nisu uobičajeni.

Kako to da ste se odlučili prijeći u jedan hrvatski startup?

- Startupa ima posvuda, ali mene nije privukao bilo koji startup. Privukao me AdScanner i njegov tim. Televizija je moja ljubav, a AdScanner je u biznisu mjerenja učinkovitosti TV oglašavanja i tu radi ono što Google radi za web oglašavanje. Prije AdScannera pokrenuo sam ono što u Hrvatskoj danas zovete RTL Play, koji je radio kao startup.

Hoćete reći da ste već okusili rad u startupima?

- Da. Prvo sam 2007. inicirao i zatim vodio na razini RTL grupe njegovu inačicu digitalne televizije. Radili smo kao startup unutar RTL grupe. Kad je tadašnji čelnik RTL-a Hrvatska pokretao tu uslugu, izravno sam s njim na tome surađivao. Isprva se ta usluga zvala RTL Now. Meni se sviđa raditi za startupe.

AdScanner je lani u Hrvatskoj rastao 91 posto u prihodu, ali i poslovao s gubitkom. Zbog takvih pokazatelja startupima je teško privući top-menadžere. To vas ne zabrinjava?

- Prvo, to su podaci samo za hrvatsko tržište, tako da je ukupna slika drugačija. Drugo, i sam sam morao RTL-u pitchati ideju digitalne televizije i dobiti podršku da pokrenem RTL Now. Za tako veliku televiziju, to je bila marginalna stvar, ali i problem. Drugi dijelovi biznisa bili su u plusu. Naš je isprva bio u minusu. Logično, jer prvo morate ulagati, nešto razviti, privući korisnike i tek onda možete biti u plusu. Da, to je rizično, ali mi se sviđa.

Kad smo pokrenuli RTL Now, nije čak bilo tehnologije ad-servera, koji automatski ubacuju reklame prema zadanih kriterijima, nego smo to radili ručno. Kad smo krenuli, na pola milijuna eura prihoda imali smo znatno veći gubitak. No, pet godina poslije stvarali smo 25 milijuna eura prihoda i 5 milijuna eura troškova. Od startupa se isprva ne očekuje da budu profitabilni, nego da imaju dobar proizvod.

Koji vas je aspekt AdScannerova proizvoda najviše privukao?

- Mi smo europski igrač u utrci s Amazonom, Facebookom i Googleom. Pomažemo televizijama i telekomima transformirati poslovanje dok drugim biznisima nudimo priliku da poboljšaju učinkovitost TV oglašavanja. Ilustracije radi, naša će platforma uskoro omogućiti i zakup medija na televizijama i ciljano oglašavanje.

Mlade su generacije na TikToku, Netflixu, YouTubeu i Twitchu, ne na televiziji. Prijeti li televizijama scenarij Nokije?

- Rekao bih da da, ali postoji bitna razlika. Nokia nije bila svjesna što je čeka, a televizije jesu i zato aktivno rade na tome da se transformiraju. Sreća je kod televizija da u njihovu biznisu danas još nema onoga što je u svijetu mobitela bio Appleov iPhone. TikTok i Netflix to nisu, kao ni YouTube i Twitch.

Danas je moderno biti u podatkovnom biznisu, ali kako to konkretno izgleda kod vas?

- Član Uprave Audija nas je nazvao i tražio podatak koliko je kompanija točno profitirala od činjenice da se Angela Merkel zadnjeg dana mandata vozila u automobilu koji je Audijeva marka. AdScanner je analizirao sva pojavljivanja Merkel tog dana na svim njemačkim televizijama i izračunao koliko vrijedi taj 'product placement'. Ne mogu otkriti iznos. Ali da, izračunali smo ga. Merkel spominjem jer, iako je političarka, u Njemačkoj ima status influencerice. Gledatelji danas nisu oduševljeni klasičnim TV reklamama, ali postoje i novi načini da ih se ponudi. Mi računamo i koliko se puta vaš brend, kad ste zakupili oglas na terenu na utakmici, pojavio u TV prijenosu. Idemo i korak dalje. Znamo točno i u koliko se kućanstava vaš oglas prikazao na televizoru. I koliko se dugo prikazivao.

Kako to tehnički možete znati?

- Naša platforma mjeri podatke na razini routera.

Tko su, osim Audija, još tvrtke koje kupuju takve podatke?

- Najveći TV oglašivači. Primjerice, naši klijenti u Njemačkoj su ARD, TikTok, Coca-Cola i DAZN, ali to su i televizije i telekomi.

TV kuće imaju svoje metrike ili imaju organizacije koje nude takve podatke. Kako se nosite s tom konkurencijom?

- Tu je ključno pitanje povjerenja. Televizije imaju statistike koje pokazuju da se uglavnom prati njih, ali kad pogledate routere, shvatite da se u kućanstvima na televizoru barem 20 posto vremena vrte sadržaji s Netflixa, YouTubea, Twitcha i drugih sličnih servisa. Osim toga, mi smo nezavisni i imamo napredniju analitiku, kad dođe do videosadržaja, ne prebrojimo samo ukupnu minutažu nego razlikujemo, figurativno rečeno, kruške od jabuka i možemo ih različito analizirati. Zato ih ne vidimo kao konkurenciju.

S obzirom na to da ste na razini routera, znači li to da mjerite i digitalne platforme tipa Netflixa, YouTubea ili TikToka?

- Razgovaramo s Googleom, Facebookom i drugim tehnološkim igračima kako bismo stvorili standard za mjerenje digitalnih videosadržaja neovisno o tome na kojoj su platformi. Toga zasad nema. No, vidimo da postoji niz igrača kojima to treba. Neki d poput DAZN-a već su prepoznali koliko im to može pomoći.

'Zabavno je raditi na novim formatima'

Kako ste povezali influencere s Facebooka i televiziju?

- Zabavno je raditi na novim formatima, odnosno novim proizvodima. Kad sam još bio na RTL-u, primijetio sam da bi Facebook influenceri imali koristi od pojavljivanja na televiziji, a televizija od njih. Spojio sam to u novi program RTL2 za njemačko tržište. Uspjeh tog formata bio je golem. Poslije je Facebook pokrenuo Instagram stories, koji nudi slične mogućnosti. S RTL-a sam otišao jer sam karijeru htio usmjeriti prema menadžmentu.

Zato ste prešli u njemački Publicis?

- Marketinška industrija je danas daleko od onoga što možete vidjeti u seriji 'Mad Man'. Na vrhu je nekoliko imena, a ispod mnogo mladih koji samo odrađuju posao.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 11:17