Bez većih posljedica

Carine nisu podigle cijene automobila kako su svi očekivali, no neki upozoravaju da je to samo privid

Unatoč strahu od poskupljenja, tržište automobila u SAD-u ostalo je iznenađujuće stabilno

Tvornica automobila, ilustracija

 Tom Kirkpatrick/Tom Kirkpatrick/bmw Ag
Unatoč strahu od poskupljenja, tržište automobila u SAD-u ostalo je iznenađujuće stabilno

Kada su u travnju stupile na snagu carine koje je administracija Donalda Trumpa uvela na uvozne automobile i autodijelove, Amerikanci su se pripremili za nagli skok cijena. Mnogi od njih pohitali su prema dućanima kako bi “u zadnji trenutak” iskoristili priliku za jeftiniju ponudu. Ipak, pet mjeseci kasnije pokazalo se da ipak nije bilo potrebe za tako brzom reakcijom, piše CNN.

Prema podacima Edmundsa, američke tvrtke koja pruža opsežne informacije i recenzije automobila, prosječna cijena novih automobila u svibnju čak je pala za 0,2 posto u odnosu na travanj, dok je u usporedbi s razdobljem prije uvođenja tarifa porasla tek 2,5 posto. Sličan trend bilježi i vladin indeks potrošačkih cijena, koji je pokazao pad cijena i novih i rabljenih vozila.

SAD i EU finalizirali trgovinski dogovor, uskoro smanjenje automobilskih carina

Stručnjaci objašnjavaju da je trenutačni privid stabilnosti rezultat nekoliko čimbenika. Prvo, strah od viših cijena odvratio je kupce u travnju i svibnju, a zbog smanjene potražnje ni trgovci nisu imali priliku podići cijene. Industrija je pritom svjesna da bi nagla povećanja mogla izazvati političke reakcije iz Bijele kuće. Osim toga, većina automobila prodanih nakon travnja bila je uvezena ili proizvedena prije uvođenja carina pa se puni efekt još ne osjeća. Ivan Drury iz Edmundsa podsjeća da su u ožujku proizvođači imali zalihe vozila dovoljne za razdoblje od 30 do 77 dana, ovisno o tvrtki.

Drugi važan čimbenik je to što je kupovna moć Amerikanaca ionako pod velikim pritiskom. Brige oko ekonomije, sigurnosti radnih mjesta i visokih kamatnih stopa odvratile su potrošače od velikih kupnji. Iako Edmunds još nije iznio prognozu za drugo tromjesečje, Drury procjenjuje da će prodaja vjerojatno pasti ili u najboljem slučaju ostati na prošlogodišnjoj razini.

image

Tvornica automobila, ilustracija

Joe Giddens/pa Images/profim/Profimedia

Vjeruje se da bi izostanak rasta cijena mogao ponovno privući dio kupaca. Prema podacima Conference Boarda, u svibnju je 12,1 posto potrošača planiralo kupnju novog automobila u sljedećih šest mjeseci – više nego 10,6 posto u travnju i bliže uobičajenim sezonskim razinama. Ako se potražnja oporavi, stručnjaci predviđaju postupni rast cijena.

Svaki proizvođač u SAD-u osjetio je carine jer gotovo sve velike kompanije uvoze dio modela iz stranih tvornica – prema S&P Global Mobilityju čak 46 posto prodaje u SAD-u dolazi iz uvoza, a čak i vozila sastavljena u Americi često ovise o uvoznim dijelovima. Dok Tesla ostaje iznimka, većina proizvođača troškove zasad pokriva smanjenjem dobiti, kako bi zadržali kupce i izbjegli politički pritisak.

Neki proizvođači podižu troškove suptilno, putem dodatnih naknada ili rezanja poticaja. Analitičar Bank of America Adam Jonas procjenjuje da će veća korekcija uslijediti s dolaskom modela za 2026. godinu, kada će proizvođači imati priliku podići službene preporučene maloprodajne cijene (MSRP). Vjeruje da će to biti trenutak kada će tvrtke nastojati povećati prihode bez otvorenog povezivanja korekcija s carinama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. rujan 2025 07:28