Osječka zračna luka bit će prva u Hrvatskoj s koje će polijetati i slijetati dronovi te bi trebala postati regionalni centar za prijevoz tereta dronovima. Plan je to bugarskog startupa Dronamics, koji razvija i upravlja s bespilotnim teretnim letjelicama, i koji želi Osijek pozicionirati kao jednu od pet ključnih luka za dronove u Uniji. Prvi ugovor već je potpisao s operaterom talijanske zračne luke Brescija.
Massimo Roccasecca, direktor za prijevoz tereta u talijanskoj grupi Save, operateru zračne luke Brescia, kaže da su ušli u partnerstvo s Dronamicsom.
"Partnerstvo s Dronamicsom ključno je za nas u ovo kritično vrijeme velike potražnje za zračnim prijevozom uzrokovane pandemijom koronavirusa, ali kada imate način premještanja tereta bez putovanja s njim, lanci opskrbe postaju otporni na zaključavanje", kaže Roccasecca.
Dodaje da je pozicioniranje zračne luke Brescija, koja je u središtu talijanskog industrijskog bazena kao centra za bespilotni prijevoz tereta, nova i uzbudljiva poslovna prilika.
Davor Forgić, direktor Zračne luke Osijek u izjavi za regionalni avio-portal ZamaAero potvrdio je da zna za bugarski projekt. Ugovor je, navodno, već potpisan.
"Na ovom projektu smo radili u velikoj tajnosti. Htjeli smo nišu gdje ćemo biti prvi, te gdje ćemo iskoristiti upravo nove tehnologije koje otvaraju velike mogućnosti. Ovo je velika prilika za Osijek u kojoj vidimo budućnost naše zračne luke u okruženju velikih", kaže Forgić.
ZamaAero navodi da bi prve cijene prijevoza tereta bile manje od 3 eura po kilogramu na letovima do Berlina, Basela, Milana, Catanije, Athene, Buchureste i Varšave, a manje od četiri eura na letovima do Barcelone, Osla, Helsinkija, Stockholma i Londona.
Svilen Rangelov, suosnivač i izvršni direktor tvrtke Dronamics, kaže da želi u Europi, gdje dronovi koji imaju doseg do 2500 kilometara već sada jednim letom mogu prijeći cijeli kontinent i gdje ima više od 3000 zračnih luka i pista, zakoračiti u nove prilike koje je otvorila EU sa sinkroniziranom regulativom.
"EU i EASA pokazali su izuzetno regulatorno vodstvo na polju zračne mobilnosti i sretni smo što smo pronašli tako sjajne aerodromski partneri koji će raditi s nama na pioniru ove nove tehnologije", kaže Rangelov.
Osječka zračna luka, ako se planovi Dronamicsa ostvare, postala bi prvo središte za prijevoz tereta dronovima u Hrvatskoj, ali i u regiji. Pet ključnih, regionalnih luka, kako je zamislio bugarski startup, bile bi Liègeu u Belgiji, gdje se nalazi europsko sjedište Alibabe, Bresciji u Italiji, Skövdei u Švedskoj i Seinäjokiji u Finskoj. Preko njih bi Dronamics pružao svoje usluge kurirskim službama, dostavljačkim službama, poštama, e-trgovini i drugima. Bio bi usmjeren na poslovne korisnike, a oni bi pak kroz tu mrežu imali doseg do 300 milijuna potencijalnih korisnika.
Mreža, koja bi u punom opsegu trebala narasti na 35 luka u 11 europskih zemalja te ubrzati i pojeftiniti prijevoz tereta, očekuje se da bi krenula s radom početkom 2022. godine, nakon što se sinkroniziraju propisi za dronove na razini EU.
Unija, naime, planira od 1. siječnja 2021. početi primjenjivati prvi jedinstveni EU propis o bespilotnim letjelicama. Dronamics je već najavio da će na temelju te nove, sinkronizirane regulative, zatražiti odobrenja za početak operativnog poslovanja do kraja iduće godine. Ostalih 30 zračnih luka bi se nadovezale na tu mrežu.
Startup Dronamics, koji su 2014. osnovali su braća Rangelov, ekonomist i zrakoplovni inženjer, razvio je i prototip drona koji planiraju koristiti. Riječ je o teretnoj bespilotnoj letjelici s fiksnim krilima, koju zovu Black Swan i koja ima kapacitet od 350 kg i domet do 2500 kilometara.
"Radimo s nekoliko najvećih dostavljačkih službi kako bismo svojim kupcima pružili kapacitet prijevoza, kao i s nizom ključnih igrača izravno na više prilagođenih rješenja", zaključuje Rangelov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....