EKSKLUZIVNO DOZNAJEMO

Brodosplit ne ide u stečaj! Račun kompanije deblokiran, Debeljak dao osobnu zadužnicu

‘Imali smo ponude tri banke, da smo izabrali Credit Suisse tko zna što bi se danas događalo‘

Tomislav Debeljak

 Duje Klaric/Cropix

Brodosplit je osigurao sredstava za redovno poslovanje, njegov račun je deblokiran - čime su nestali razlozi za pokretanje stečajnog postupka, a stoga je i otkazano ročište za utvrđivanje stečajnih razloga sazvano za petak 24.03. 2023. godine.

Informacija nam je najprije potvrđena iz Financijske agencije, a potom nam je informaciju potvrdio i Tomislav Debeljak predsjednik uprave i vlasnik Brodosplita. "Dao sam osobna jamstva i osobnu zadužnicu kako bi se osigurao novac za deblokadu računa, tako da mogu potvrditi da je povučena blokada. Time je otklonjen razloga za pokretanje stečaja Brodosplita“, kazao nam je Tomislav Debeljak.

Debeljak je kazao da ima osjećaj da se zaboravilo što se dogodilo Brodosplitu: “Činjenica je da gradnja broda traje dugo i da brodogradilište dobije novac i zaradi tek kada se brod isporuči. Do tada je potrebno osigurati financiranje gradnje broda. Hrvatska, nažalost, nema riješeno financiranje takvih dugoročnih projekta. Nema riješeno financiranje održivih projekata u brodogradnji, kao sto imamo za turizam i poljoprivredu. Mi smo zbog toga bili primorani potražiti financijera na inozemnom tržištu. Za financiranje gradnje ‘Janosiussa‘ imali smo ponude tri banke. Jedna je bila VTB, druga je bila Credit Suisse a treća ponuda je bila ponuda Deutsche banke. Izabrali smo VTB jer je bila najpovoljnija, a da smo primjerice izabrali ponudu Credit Suisse tko zna što bi se danas događalo“, ističe predsjednik uprave Brodosplit, koji naglašava kako je ključno da država prepozna koja brodogradilišta mogu i rade pozitivne projekte a kada ih prepozna da se osigura praćenje tih projekta jer od njih država ima i najviše koristi.

"Na pozitivnim brodograđevnim projektima gdje brodograditelj ugovara projektiranje i gradnju čitavog broda, za razliku od poslovnog modela gdje se samo podugovara gradnja dijelova broda, ostvaruje se puno veća dodana vrijednost a time i veća produktivnost. Time se ostvaruju puno veće koristi za državu i rast BDP-a, nego u drugim sektorima u kojima su hrvatska poduzeća na kraju lanca vrijednosti. Znam da brodogradnja ima negativnu percepciju javnosti zbog gubitaka koji su stvarani prije našeg restrukturiranja, ali mi smo sve ove godine pozitivno poslovali i ne samo to već je od 2010. Godine, od kada smo u brodogradnji pa do kraja prošle godine samo od naše DIV Grupe se direktno slilo u proračun RH,2,5 milijardi kuna, ukupno bankama za kamate i naknade nešto manje od milijarde kuna, isplate prema radnicima preko 3 milijarde kuna. Dobavljačima je ukupno isplaćeno preko 10 milijardi kuna.“, naglašava Debeljak.

image

Brodosplit

Tom Dubravec/Cropix

Nakon deblokade, kako nam kaže Debeljak, slijedi osiguranje financiranja projekata . Očekuje da će novac biti osiguran uskoro. “Sve dozvole za zatvaranje transakcije prema VTB-u su osigurane i u tijeku je potpisivanje ugovora s renomiranim međunarodnim fondom. Važno je napomenuti da novac ne ide u Rusiju već će završiti u njemačkom regulatoru, pandanu našoj HANFA-i. Nakon što osiguramo sredstva slijedi dovršetak brodova i vraćanje radnika na posao. U svemu ovome nam je žao što smo izgubili dva odlična projekta. Ipak, uz dovršetak postojećih projekata imamo potpisan ugovor s tvrtkom Storylines residential ships o gradnji rezidencijalnog broda. Brod će biti duljine 232,5 metara i imat će 547 privatnih rezidencija. Zvat će se MV Narrative. To bi u sljedeće četiri godine značilo veći broj zaposlenih nego je Brodosplit imao prije ove krize“, pojašnjava Debeljak.

Što se tiče dovršetka ophodnih brodova Debeljak kaže da ih mogu i žele završiti, te da su na njihovu dovršetku, koliko su mogli, radili i posljednjih mjeseci. Međutim, dodaje da MORH mora priznati činjenicu da je posljednjih godina došlo do poskupljenja materijala .“Isto kako su svima priznavali tu činjenicu tako je trebaju priznati i nama. Ne tražimo ništa više nego nas i pripada zakonom i što nisu dobili ostali. Mi radimo na dovršetku ophodnih brodova, a cijena na njihovoj isporuci mora biti korigirana. To znaju i u MORH-u. Dakle ne tražimo ništa što nije fer i korektno i što već nije napravljeno drugima. Napomenuo bih to da uz zakonsku korekciju koju tražimo cijena je i dalje gotovo upola manja od sličnih projekata u svijetu “, pojašnjava Debeljak, koji napominje da je Brodosplit u ovih godinu dana prošao stres test, puno toga izdržao i postao jači.

"Brodosplit se dokazao u brodograđevnom svijetu i pred njim su brojni zanimljivi projekti“, dodao je Debeljak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 12:52