Nelson Almeida/AFP
Europski regulator

‘Boeing 737 Max može se vratiti u promet, sada je siguran‘

Boeingov 737 MAX povučen je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesreće u kojima je stradalo 346 ljudi
Piše: Novac.hr/HinaObjavljeno: 21. prosinac 2020. 15:23

Boeingov zrakoplov 737 MAX, prizemljen i izmijenjen nakon dvije teške zrakoplovne nesreće, sada je siguran, objavio je čelnik Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost, najavljujući ipak izmjene u budućim procjenama sigurnosti zrakoplova.

EASA je u tančine pregledala izmijenjeni model zrakoplova i analizirala promjene koje je izveo proizvođač, naglasio je u razgovoru za BBC izvršni direktor Patrick Ky.

Boeingov 737 MAX povučen je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesreće u kojima je stradalo 346 ljudi.

Istrage su pokazale da je uzrok obje nesreće pogreška u softveru za kontrolu leta, koji se aktivirao u pogrešno vrijeme i usmjerio zrakoplov na kobno poniranje. Piloti su uzalud pokušavali premostiti softversku naredbu.

Američki regulatori u međuvremenu su odobrili povratak u promet izmijenjene verzije Boeingovog zrakoplova a zeleno svjetlo dobio je i u Brazilu. EASA očekuje da će dozvolu za letove u Europi izdati sredinom siječnja.

Od nesreće u Etiopiji EASA temeljito analizira 737 Max, neovisno o američkom regulatoru, prenosi BBC.

Analiza po riječima EASA-ina čelnika nije bila ograničena samo na neposredne uzroke dvije nesreće i izmjene koje je predložio Boeing.

"Otišli smo korak dalje i analizirali sve kontrole leta, sve strojeve u letjelici", objasnio je Ky, kako bismo proučili sve što bi moglo izazvati značajniji kvar.  

Da bi se vratili u promet, postojeći zrakoplovi morat će biti opremljeni novim softverom, a mijenjat će se i električni spojevi i instrumenti u kokpitu.

Piloti će morati proći dodatnu obuku a svaki će zrakoplov morati izvesti probni let kako bi se provjerilo jesu li izmjene ispravno izvedene.

Slične uvjete postavili su i američki regulatori, primjećuje BBC.

Zato smo uvjereni da je Boeingov zrakoplov sada jako siguran, zaključuje čelnik EASA-e.

Većinu posla u početnoj fazi izdavanja dozvole izvela je američka FAA, a EASA ga je jednostavno potvrdila prema uvjetima dugogodišnjeg međunarodnog sporazuma.

S obzirom na žestoke kritike na račun američkog regulatora zbog izdavanja dozvole očito neispravnom zrakoplovu, u EASA-i ipak najavljuju neke promjene.

"Sigurno je da smo izvukli određene pouke pa ćemo povući neke nove poteze", ističe Ky.

"Sami ćemo ocjenjivati sigurnost, i to puno opsežnije no što je do sada bio slučaj", dodaje.

Linker
17. svibanj 2021 00:16