Promjena je neizbježna

Agilne organizacije posluju bolje u novoj normali

Posao je igra koju učimo u hodu
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Stratešku agilnost organizacije nije moguće kupiti ili outsourcati. Ona se stvara uz bezrezervnu podršku samog poduzetnika i najvišeg menadžmenta jer je za nju potrebno promijeniti mentalni sklop organizacije, stvoriti odgovarajuću korporativnu kulture sklonu inovacijama, te općenito drugačiji pristup poslovanju.

Što je strateška agilnost i zašto je važna?

Posao je igra koju učimo u hodu. Svaki će poduzetnik ili menadžer potvrditi da su najviše naučili iz iskustava na vlastitom putu do uspjeha, jer nas poslovne škole samo do neke mjere mogu pripremiti na izazove poslovanja. Sposobnost strateškog planiranja i upravljanja promjenama nije nešto što možete naučiti na fakultetu. Sposobnost predviđanja promjena u okruženju, jasna vizija razvoja i dobra identifikacija tržišnih trendova temelji su za kontinuirano upravljanje organizacije prema održivom razvoju u suvremenom poslovnom svijetu. Promjena je neizbježna, a uspješan poduzetnik ili menadžer će je integrirati u poslovnu strategiju svoje organizacije.

Upravo ovdje nastupa strateška agilnost poduzeća kao ključna odrednica tržišnog uspjeha. Strateška agilnost je sposobnost organizacije da transformira svoje kompetencije i znanja u inovativne ideje, te da uspješno i kontinuirano prilagođava poslovanje sukladno promjenama u okruženju i trendovima. Kako bi se uspjela prilagoditi, bez obzira na djelatnost, organizacija mora biti fleksibilna, imati razvijene strateške vještine i kompetentno poslovno planiranje. Pogledajte neke od najuspješnijih hrvatskih organizacija u posljednjih 30-ak godina. Bi li, primjerice, Cedevita danas bila toliko uspješna da nije neprestano prilagođavala okus svojih pića potrebama tržišta, osmišljavala nove okuse ili funkcionalnost pakiranja?

Povijest više nije dovoljna

Nekada je u strateškim promišljanjima razvoja poslovanja vrijedilo pravilo da budućnost možemo donekle predvidjeti tako da učimo iz prošlosti, rastući na tuđim greškama. Danas to nije dovoljno, reaktivna prilagodba više ne osigurava konkurentsku prednost u poslovanju. Potrebno je agilno i proaktivno prilagođavati poslovanje tako da možemo brzo odgovoriti na disrupcije u okruženju i obraniti se od konkurencije koja napada naše pozicije na tržištu. Upravo zato u današnjem dinamičnom poslovnom svijetu, uz eksponencijalni tehnološki razvoj i nužnosti digitalne transformacije poslovanja, strateška agilnost organizacije čini razliku između uspješnih i manje uspješnih organizacija. Ona definira organizaciju kao organizam koji cijelo vrijeme mora tražiti i procesuirati informacije iz internog poslovnog sustava, ekosustava i vanjskog okruženja. Drugim riječima, organizacija mora biti hiper-osviještena kako bi brzo donosila i provodila odluke.

Ključni elementi strateške agilnosti

Strateška agilnost mnogo je više od sposobnosti prilagođavanja promjenama. Ona se postiže kroz stratešku viziju, kontinuiran razvoj kompetencija te stalno propitivanje postojećeg poslovnog modela. Svaki agilan poduzetnik i menadžer shvatit će kad je vrijeme za nadograđivanje strategije i inoviranje postojećih poslovnih modela. Tada treba brzo ažurirati postojeće ili razviti nove kompetencije te prilagoditi poslovni model organizacije, za što je potreban laserski fokus na talentirane zaposlenike koji su dobri u stvaranju novih i različitih pobjedničkih poslovnih strategija i modela.

Inovativnost, fleksibilnost i brzina često idu ruku pod ruku pri stvaranju suvremenog radnog mjesta. Većina organizacija samo prihvaća nove poslovne ideje višeg menadžmenta (top-down pristup), opravdavajući to činjenicama da su to kolegice i kolege koji su zaslužili svoje menadžerske pozicije, bolje su obrazovani ili su pak osnivači koji najbolje znaju što treba. Nažalost, nekada to nije dovoljno. Poneke od najboljih poslovnih ideja mogu doći od zaposlenika iz bilo kojeg mjesta u organizaciji (bottom-up pristup). Međutim, potrebno je uspostaviti odgovarajuće mehanizme za prikupljanje tih ideja. Strateški agilne organizacije traže od svojih menadžera konkretan doprinos u stvaranju inovativnih ideja i novih poslovnih planova, željeći pritom primarno iskoristiti interne inovacijske kapacitete svojih zaposlenika. Poticanjem inovacija i ideja iz vlasitith redova i na svim razinama, organizacija se otvara prema zaposlenicima te na agilniji način traži put do novih ideja.

Organizacija kao pametni telefon

Na kraju, pokušajte zamisliti svoju organizaciju kao pametni telefon koji se sastoji od hardvera i softvera (operativni sustav i aplikacije). Hardver u kontekstu organizacije predstavlja imovinu, kapital i zaposlenike. Softver predstavlja procese, organizacijsku strukturu, kompetencije zaposlenika, a ažuriranje softvera je prilagodba poslovnog sustava okruženju i trendovima. Kada je potrebno ažurirati operativni sustav, mnogi tradicionalni poduzetnici i menadžeri neće ga provesti misleći da će im ažuriranje kratkoročno možda usporiti poslovni sustav, dovesti do promjena sučelja i tražiti od njih dodatne aktivnosti koje moraju napraviti. Oni će pritom zanemariti činjenicu da ignoriranjem ažuriranja možda propuštaju neke nove mogućnosti i korištenje novih aplikacija. Njihov mentalni sklop bit će fokusiran na eksploataciju postojećeg poslovanja i neće biti skloni mijenjati poslovni sustav koji dokazano funkcionira. Međutim, poduzetnici ili menadžeri koji vode poslovanje u skladu s principima strateške agilnosti, drugačije će razmišljati o ažuriranju softvera. Oni će ga vidjeti kao potencijal za otvaranje novih mogućnosti i korištenja novih aplikacija koje tek dolaze. Ažuriranje softvera kod njih predstavlja novu priliku za prilagodbu poslovnih procesa i procedura, promjenu organizacijske strukture, nadogradnju kompetencija zaposlenika, dok instalaciju novih drivera vide kao preduvjet za punu funkcionalnost hardvera. Agilni poduzetnici i menadžeri u tome prepoznaju nove prilike bez obzira na eventualne kratkoročne probleme u poslovnom sustavu. Oni će radije istražiti nove mogućnosti koje dobivaju s novim ažuriranjem softvera, ne bi li pronašli nove mogućnosti u budućem poslovanju i time povisili konkurentnost organizacije te ostvarili bolje rezultate u poslovanju.

Drugim riječima, suvremena poslovna organizacija, ako želi biti uspješna, danas mora biti u stanju neprestanog ažuriranja softvera.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 07:51