Što se dogodilo?

Zaustavljena gradnja Tesline tvornice u Njemačkoj: 'Za sve je kriva naša birokracija'

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

20.2.2020. u 16:47

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

20.2.2020. u 16:47

(200107) -- SHANGHAI, Jan. 7, 2020 -- Photo taken on Jan. 7, 2020 shows China-produced sedans at Tesla's gigafactory in Shanghai, east China.
U.S. electric carmaker Tesla officially launched its China-made Model Y program in its Shanghai gigafactory Tuesday, one year after the company broke ground on its first overseas plant. The first batch of China-produced Model 3 sedans was also delivered to its non-employee customers at an opening ceremony for the program., Image: 491454956, License: Rights-managed, Restrictions: WORLDWIDE RIGHTS AVAILABLE EXCLUDING CHINA, HONG KONG ONLY. End users shall not licence, sell, transmit, or otherwise distribute any photographs represented by eyevine, to any third party. Contact eyevine for more information: Tel: +44 (0) 20 8709 8709 Ema, Model Release: no, Credit line: Xinhua / Eyevine / Profimedia
Xinhua / Eyevine / Profimedia

Teslina tvornica

Radost je bila velika u istočnonjemačkoj pokrajini Brandenburg kad je američki koncern Tesla najavio da će početi graditi tvornicu u mjestašcu Grünheide u blizini granice s Poljskom. U toj tvornici Tesla namjerava proizvoditi do pola milijuna modela 3 i Y godišnje. Dozvole su dobivene vrlo brzo, jer proizvodnja bi trebala krenuti već u srpnju 2021.godine. Nedavno je započeta i sječa šume na terenu na kojem bi se trebala izgraditi tvornica. A onda se u igru uključila udruga za zaštitu okoliša Zelena liga (Grüne Liga) koja se pred sudom izborila za to da se zasad stopira sječa šume. Uslijedile su kritike sa svih strana. "Slučaj Tesla je simptomatičan za jednu pretjeranu, neefikasnu i samodopadnu birokraciju koja je sve češće kočnica blagostanju i konkurentnosti njemačkog gospodarstva", kazao je u intervjuu za gospodarski list "Handelsblatt" Marcel Fratzscher, predsjednik Njemačkog instituta za gospodarsko istraživanje (DIW).

Pritom Fratzscher nije rekao gdje konkretno vidi greške upravnih struktura. Slično mišljenje dijeli Wolfgang Steiger, glavni tajnik Gospodarskog savjeta CDU-a koji je također za Handelsblatt podsjetio i na gubitak imidža zbog dugogodišnjeg prolongiranja otvaranja nove zračne luke u Berlinu te da bi upravo ta regija zbog toga u slučaju Tesla trebala odraditi "čistu proceduru s uspješnim ishodom".

I pokrajinska vlada u Brandenburgu požuruje, jer se želi iskoristiti jedinstvena prilika da jedno poduzeće poput Tesle hoće investirati u gospodarski slabu regiju kao što je Brandenburg. Pokrajinska vlada, uključujući i službu za zaštitu okoliša, htjela je tu ubrzanu proceduru odobravanja gradnje tvornice držati transparentnom te je javnosti dala na uvid odobrene dokumente. Građani će 18. ožujka imati priliku da javno iskažu svoje protivljenje ili odobravanje za ovaj projekt, što će se zatim razmotriti.

Veliki pritisak

Ukoliko Tesla već u srpnju 2021. želi započeti s proizvodnjom vozila, potrebno je već do ljeta osigurati građevinsku dozvolu. Premijer Brandenburga Dietmar Woidke (SPD) to naziva ambicioznim ciljem. "Dajemo sve od sebe da tu proceduru ubrzamo uzimajući u obzir zakonske okvire."

Aktivisti za zaštitu okoliša sumnjaju u ispravnost zakonske procedure. "Ne želimo spriječiti Teslu. Ali pokrajinska vlada stvara veliki pritisak. Stoga sudski želimo provjeriti teče li sve zakonski kako treba", kazao je u intervjuu za Deutsche Welle Heinz-Herwig Mascher, predsjedatelj Zelene lige Brandenburg.

Inače, ovakvi veliki projekti poput Tesline tvornice prolaze provjere koje znaju trajati i do godinu dana. Pritom se provjeravaju razni aspekti zaštite okoliša, poput zaštićenih životinjskih i biljnih vrsta ili sezone parenja, prije nego se konačno daje zeleno svjetlo za građevinsku dozvolu. Sve to je pokrajinska vlada skratila kako bi izašla ususret Tesli. No iako još nije ni izdana građevinska dozvola, a i provjere još traju, pokrajinska Služba za okoliš je Tesli već odobrila da započne s "pripremnim mjerama", navodi Mascher. A u to spada sječa šume koja je već započela na arealu od oko 92 hektara.

Aktivisti su dobili prvu bitku

Pokrajinska vlada u tome ne vidi nikakav problem i smatra da u slučaju Tesle nije došlo do "specijalnog tretmana". Osim toga, Tesla krči šumu "na vlastiti rizik", navodi se iz vlade u Potsdamu.

No, čemu ustvari ta žurba? Tesla je htio izbjeći prolongiranje početka radova zbog sezone parenja koja počinje na proljeće, a tada je zabranjena sječa šume.

Viši upravni sud Berlin-Brandenburg je zasad zaustavio daljnju sječu, a Služba za okoliš pokrajine Brandenburg sada ima priliku iznijeti svoje argumente. Nakon toga će sud ponovno razmatrati slučaj, pri čemu je poručeno da će se u svakom slučaju pri donošenju konačne odluke u obzir uzeti sezona parenja. Pokrajinska vlada polazi od toga da će sud na koncu odobriti nastavak pripremnih radova za izgradnju tvornice.

Pored zaštite flore i faune, aktivistima jedna druga stvar zadaje glavobolje: potrošnja vode buduće tvornice. Tesla navodi da je njegovoj "Gigafactory" potrebno 372.000 litre vode - po satu.

Kako god bilo, pokrajinska vlada se suzdržava od kritike prema aktivistima za zaštitu okoliša. Na sreću, "živimo u pravnoj državi", poručio je glasnogovornik pokrajinske vlade. Aktivist Mascher je zahvalan što pokrajinska vlada ne dolijeva ulje na vatru, jer je, kako kaže, stanje ionako napeto u toj regiji.