Propast diva

Zašto je britanska vlada odbila spasiti najstariju svjetsku turističku kompaniju?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.9.2019. u 13:18

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.9.2019. u 13:18

REUTERS

Gužve na zračnim lukama/ Avion Thomas Cook

Britanska je vlada mogla uskočiti u financijski paket spasa za kompaniju Thomas Cook, koja je hitno zatražila 150 milijuna funti da izbjegne likvidaciju, ali je premijer Boris Johnson to glatko odbio smatrajući da za takav potez nema opravdanja. U ponedjeljak ujutro je tako objavljen bankrot slavne putničke kompanije stare 178 godina koja ima oko 21 tisuću zaposlenika, skoro polovicu u Britaniji.

Kako je objasnio Johnson, zatražena pomoć bi bila moralni hazard, a u pitanju je mnogo novca poreznih obveznika. Dio laburističkih političara i sindikata je preko vikenda, dok su šefovi kompanije i njeni vjerovnici istodobno vodili zadnju rundu žučnih pregovora za nastavak poslovanja, zazivao državni plan pomoći po uzoru na svojedobno spašavanje banaka teško milijarde funti. Odmah po objavi bankrota, britansko ministarstvo prometa i agencija za civilni zračni promet zajednički su pokrenuli „Operaciju Matterhorn”, kako je nazvano vraćanje britanskih turista zatečenih na putovanjima koja će trajati do 6. listopada. Troškove te operacije snosit će ATOL (Air Travel Organiser's License), poseban fond osnovan za repatrijaciju britanskih putnika u slučaju da zrakoplovna kompanija prestane poslovati.

Šefovi Thomasa Cooka su prošlog mjeseca uspjeli s vjerovnicima dogovoriti veliki financijski plan spasa težak 900 milijuna funti, u kojem su trebale sudjelovati banke, imatelji obveznica i najveći pojedinačni dioničar (kineska kompanija Fosun), ali je u zadnji čas zatraženo da deal mora biti popraćen s još 200 milijuna funti, a to kompanija jednostavno nije uspjela osigurati. Oko 450 milijuna funti je za spas Thomasa Cooka trebao uplatiti kineski Fosun, u zamjenu za 75% vlasništva u turoperatorskom biznisu TC-a te 25% u zrakoplovnom, a 450 milijuna funti banke i vlasnici obveznica koji su trebali konvertirati svoj stari dug u dionice.

Kad je objavljeno da je Thomas Cook pokrenuo stečaj, analitičari su podsjetili da je na neslavni kraj kompanije utjecao niz tržišnih i društvenih faktora, a među njima i oštra konkurencija online putničkih agencija te niskobudžetnih avioprijevoznika. K tome, smatra se da je za loše ovogodišnje rezultate kriva konfuzija oko Brexita jer su klijenti odgađali svoje planove za ljetovanje. U svakom slučaju, prevladavajuće je mišljenje da su kompaniju pregazila moderna vremena kojima se nije na vrijeme prilagodila, a također je utjecalo i to što mnogi današnji putnici preferiraju svoja putovanja organizirati sami, uopće i ne koriste usluge agencija.

Ukupni dug kompanije narastao je na 1,7 milijardi funti. Samo u prvoj polovici ove financijske godine je nastao gubitak od oko 1,5 milijardi funti, objavljeno je u svibnju, a burzovni analitičari CityGroupa objavili su tada da je vrijednost dionice „nula” s obzirom na visinu duga i vrijednosti turoperatorskog i zrakoplovnog biznisa Thomasa Cooka.

Brojke

- 19 milijuna putnika godišnje koristilo je hotele, resorte i zrakoplove Thomasa Cooka

- 9,6 milijardi funti (oko 12 milijardi dolara) bio je prihod kompanije u 2018. godini

- 1,7 milijardi funti (oko 2,1 milijarda dolara) iznos je duga kompanije

- 900 milijuna funti bila je teška financijska injekcija koju je kompanija uspjela dogovoriti u kolovozu, ali vjerovnici su u zadnji čas zatražili da "pronađe" na tržištu još 200 milijuna funti, u čemu kompanija nije uspjela

- 450 milijuna funti trebala je za spas Thomasa Cooka uplatiti kineska kompanija Fosun u zamjenu za 75% vlasništva u turoperatorskom biznisu TC-a te 25% u zrakoplovnom, a 450 milijuna funti banke i vlasnici obveznica koji su trebali konvertirati svoj stari dug u dionice

- 150 milijuna funti je iznos pomoći koji je Thomas Cook zatražio od britanske vlade, ali je odbijen

- 600 tisuća ljudi zatečeno je na putovanjima kada je proglašen bankrot

- 21.000 zaposlenih radilo je za kompaniju Thomas Cook

- 8 posto skočile su dionice glavnog konkurenta, TUI-ja, u ponedjeljak ujutro

Deseci tisuća turista na Mediteranu u neizvjesnosti nakon sloma Thomasa Cooka. Strahuju i hotelijeri

Deseci tisuća turista zapeli su na mediteranskim odredištima nakon likvidacije Thomasa Cooka, očekujući informacije o povratku kući, dok je Turska najavila pomoć hotelijerima i kompanijama koje strahuju od gubitaka.

Thomas Cook godišnje je organizirao putovanja za 19 milijuna ljudi u 16 zemalja. U posljednje vrijeme probleme su mu zadavali veliki dug i promjene u obrascima ponašanja klijenata koji se sve više okreću rezervaciji putovanja i odmora putem Interneta. Uteg u poslovanju bile su i geopolitičke napetosti i toplinski val u Europi u 2018. godine, zbog kojeg je zabilježio veliki pad 'last minute' rezervacija'.

Stoga je pokušao s ulagačima i kreditorima dogovoriti dokapitalizaciju u vrijednosti 900 milijuna funti koja je krajem prošlog tjedna neočekivano uvjetovana pribavljanjem dodatnih 200 milijuna funti osiguranog instrumenta financiranja. Pregovori su propali i Thomas Cook je jutros objavio prisilnu likvidaciju.

Zbog njegova sloma deseci tisuća turista na Mediteranu nisu sigurni kako će se vratiti kući. U Grčkoj se prema izjavi ministra turizma Charisa Theocharisa za tv kuću Skai nalazi oko 50 tisuća turista koji su u zemlju doputovali u aranžmanu britanske tvrtke. Poduzimaju se mjere kako bi ih se vratilo kući, u suglasnosti s britanskim vlastima, kazao je Theocharis.

"Dvadesetdvije tisuće klijenata Thomasa Cooka napustit će Grčku u sljedećih nekoliko dana", izjavio je grčki ministar za Skai.

U Turskoj su trenutno na odmoru 21.033 turista u aranžmanu britanske tvrtke, objavilo je ministarstvo turizma, najavljujući mjere pomoći za hotele i ostale kompanije na koje bi propast Thomasa Cooka mogla utjecati.

Turska očekuje znatno manje turista u budućnosti

U Turskoj trenutno boravi 45 tisuća turista koji su preko Thomasa Cooka stigli iz Velike Britanije i ostatka Europe, navodi u razgovoru za Reuters čelnik udruge hotelijera Osman Ayik. Thomas Cook duguje skupini malih hotela između 100 i 200 tisuća funti i njihova bi egzistencija zbog tog duga mogla doći pod znak pitanja, dodao je Ayik.

Istaknuo je i da bi se zbog kolapsa Thomasa Cooka broj turista u Turskoj mogao smanjiti za 600 do 700 tisuća godišnje. Turska vlada najavila je "kreditnu podršku" kompanijama pogođenima propašću britanske tvrtke. Paket kredita bit će ponuđen što je prije moguće, u koordinaciji s ministarstvom financija, poručili su iz ministarstva trgovine. I u Grčkoj očekuju negativne posljedice u ugostiteljskom sektoru.

Financijski kolaps Thomasa Cooka bit će težak udarac za hotelijere jer mnogi paket aranžmani nisu unaprijed plaćeni, pojasnio je čelnik udruge hotelijera Grigoris Tassios u izjavi za TV ERT.

„Stanje je prilično teško i ne utječe samo na britanske turiste, već i na one ostalih nacionalnosti“, naglasio je Tassios.

Očekuje se da će mnogi hoteli zabilježiti gubitke na uplatama aranžmana za odmor za protekla dva mjeseca, a to po njegovim riječima znači "mnogo milijuna eura".

"Popunjenost je visoka do 15. listopada pa ćemo bilježiti gubitke i u tom segmentu“, istaknuo je čelnik grčke udruge hotelijera, dodajući da će hotelske kompanije nastojati naplatiti dugove pred sudom. (Hina)

Atlas: 'Ispunit ćemo obveze prema turistima Thomasa Cooka'

Atlas je ove godine uslužio oko sto tisuća gostiju Thomasa Cooka, a svoje će usluge prema svim gostima ispuniti do kraja, priopćeno je u ponedjeljak iz agencije Atlas plus u povodu situacija nastale nakon objave bankrota britanskoga turoperatora.

„Grupacija Thomas Cook partner je adriatica.net Grupe preko 30 godina. U ovoj sezoni Atlas je kao DMK partner na destinaciji pružio usluge stotinjak tisuća gostiju Thomas Cooka iz Velike Britanije, Belgije, Francuske, Njemačke i Poljske. Važno je napomenuti kako je Thomas Cook UK u volumenu zauzimao 15 posto dok su najzastupljeniji Njemačka, Francuska i Belgija. Trenutno u Hrvatskoj imamo u odlasku oko 150 njihovih gostiju, ponajviše u regiji srednja Dalmacija. Pomno pratimo situaciju i svoje ćemo usluge izvršiti do kraja te nećemo ugroziti imidž kompanije niti hrvatskog turizma", kaže se u priopćenju. (Hina)