Intervju s J. Lovrinčevićem

'Za sada nije realno razmišljati o širenju Peveca u inozemstvo, a plaće želimo još dizati'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.11.2018. u 16:00

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.11.2018. u 16:00

Zagreb, 311018.
Savska cesta 84, Sesvete.
Na fotografiji: Jurica Lovrincevic - predsjednik Uprave Peveca.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / Hanza Media

Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave Peveca

Nakon internih borbi između dioničara, bivše i sadašnje uprave, čini se da je kriza iza trgovačkog lanca Pevec. Tvrtka je restrukturirana, ciljaju na prihode od dvije milijarde kuna te dobit od 140 milijuna kuna u 2018., najavili su i otvaranje novih centara, a sve veći fokus stavljaju na zaposlenike te ulaganja u plaće.

Plaća je posljednje dvije godine već povećana u prosjeku 10%, no najznačajnije povećanje slijedi u 2019. Postupak sklapanja novih ugovora o radu već je započeo. S Juricom Lovrinčevićem razgovaramo o tome što su sve učinili da bi došli do današnje faze poslovanja i što planiraju dalje.

I vi ste, kao i mnogi drugi, krenuli povećavati plaće te najavili za 2019. dodatnih 20 milijuna kuna ulaganja u plaće.

- Da, i iskreno vjerujem da je to samo još jedan korak prema osiguranju sredstava potrebnih za povećanje životnog standarda i zadovoljstva zaposlenika. Od 1. siječnja 2019. prosječna bruto plaća na razini tvrtke rast će 12%, kada će se minimalne plaće zaposlenika koji obavljaju maloprodajne i skladišne poslove povećati za 1000 kuna u brutu. Cilj nam je da raste i dalje. Uveli smo brojne mjere kojima nastojimo poboljšati uvjete rada, kao što su uskrsnica, božićnica, regres, pokloni djeci, pravo na pomoć, jednokratne novčane potpore za svako novorođeno dijete, sistematski pregledi, jubilarne nagrade, stimulacije kroz različite programe i sl.

 Što mislite, je li povećanje plaća rezultat boljih gospodarskih pokazatelja zadnje dvije godine ili su naprosto tvrtke shvatile da će jedino na taj način zadržati radnike?

- Vjerujem da je to rezultat gospodarskog oporavka. Ne možete dati nešto što nemate. Mi smo u prvom krugu povećali plaće, što je rezultiralo povećanjem prometa, kao i drugim pozitivnim pokazateljima. Na temelju toga, uz isplatu dobiti, osigurali smo pretpostavke i za drugi krug povećanja plaća.

No, kako poslodavci napominju, problem što se to može do određene granice jer sada “jedu” vlastitu dobit, koju bi trebali ulagati u razvoj poslovanja.

- Svaka tvrtka je u drugačijoj poziciji pa neki dosad ni nisu mogli povećavati plaće. No, bilo bi dobro da država prepozna naše napore, stoga podržavamo sve prijedloge HUP-a, što se porezne reforme tiče.

Zagreb, 311018.
Savska cesta 84, Sesvete.
Na fotografiji: Jurica Lovrincevic - predsjednik Uprave Peveca.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave Peveca

 

 Imate li i vi problema s pronalaskom radne snage?

- Nije problem nedostatak radne snage, nego nedostatak educirane radne snage. Stoga dosta ulažemo u profesionalni razvoj i edukaciju. Podržavamo i sustav dualnog obrazovanja jer smo utvrdili izostanak praktičnih znanja učenika iz strukovnih škola.

Koliko ulažete u edukaciju?

- U 2018. ćemo u edukacije djelatnika uložiti 2,3 milijuna kuna i realizirati oko 10.000 sati edukacije.

Podržavate i nerad nedjeljom iako biste izgubili 150 milijuna kuna godišnje. Biste li bili voljni biti primjer drugima i krenuti tim putem prvi?

- U trgovini postoji jedna posebnost, a to je navika kupaca. Nijedan trgovac ne može biti primjer bez normativnog uređenja jer bi u tom slučaju njegovi kupci stvorili naviku odlaska nedjeljom kod konkurencije. Konkretno, Pevec bi na taj način izgubio puno više od 150 milijuna kuna, što bi nam naštetilo.

Na nedavnom predstavljanju poslovnih rezultata i planova, rekli ste da su teška vremena iza Peveca. Možemo li malo detaljnije o provedenim koracima restrukturiranja koji su doveli do toga?

- Poduzeli smo određene zahvate u gotovo svim elementima sustava upravljanja. Nastojimo brzo unaprjeđivati procese, asortiman, usluge ili bilo koji segment poslovanja za koji smo utvrdili da ne odgovara ni interesima kompanije ni novim zahtjevima tržišta. Unaprijedili smo i dalje radimo na unaprjeđenju ključnih službi, a to su nabava, maloprodaja, marketing i ljudski potencijali. Trenutno radimo na velikom projektu kategorizacije asortimana, što nije novost u retail segmentu, ali jest u Pevecu. Pokrenuli smo i novi maloprodajni kanal - webshop. Na godišnjoj razini širimo poslovanje s dva do tri nova prodajna centra. Ako ne nastanu neočekivane okolnosti, plan je za ovu godinu dosegnuti prihode od dvije milijarde kuna. Povećanje prihoda osigurava nam i bolju pregovaračku poziciju s dobavljačima .

Zagreb, 311018.
Savska cesta 84, Sesvete.
Na fotografiji: Jurica Lovrincevic - predsjednik Uprave Peveca.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave Peveca

 

Kad ste preuzeli Pevec bilo je novaca, to nije bilo upitno, no bilo je i kostura u ormaru te sporova iz prošlosti teških više od 250 milijuna kuna. Je li to sada iza vas?

- Određene rizike smo uspjeli otkloniti, nešto je još u postupku rješavanja i za sada nema posebnih novina. S obzirom na to da je Pevec samo jedna strana i da se radi o sudskim postupcima koji imaju svoje određeno trajanje, nerealno je očekivati rješavanje u kratkom roku. Ako su opcije brzina ili pravilna i zakonita odluka, biramo ovo drugo. Imamo odličan pravni tim i vjerujemo u uspjeh. Trenutno smo usmjereni na rješavanje naslijeđenih pravnih odnosa u vezi s nekretninama. Na početku mog mandata Pevec je imao u svom vlasništvu dva prodajna centra, a trenutno ih ima 10. Od ukupno 24 prodajna centra, koliko ćemo ih imati po otvorenju prodajnog centra u Samoboru sredinom ovoga mjeseca, 10 u vlasništvu Peveca ostvaruje 52% prihoda kompanije. Cilj nam je daljnje povećanje broja prodajnih centara u vlasništvu. Kada dođete na čelo kompanije poput Peveca, naravno da morate rješavati neke stvari iz prošlosti, no to je vrijeme daleko iza nas. Mislim da naš rad pokazuje da je budućnost puno interesantnija od prošlosti.

Svojedobno ste rekli da ste zbog problema na koje ste naišli u tvrtki tražili odgodu izlistavanja na burzi na godinu dana. Sad je već prošlo godinu dana, bi li Pevec u ovom trenutku imao koristi od izlistavanja dionica na burzi?

- Razlog traženja odgode bio je isključivo zaštita interesa kompanije i stoga sam zahvalan dioničarima što su uvažili okolnosti u kojima se tvrtka nalazila. Osobno podržavam uvrštenje, no postupit ćemo onako kako dioničari odluče.

Bilo je dosta prigovora malih dioničara. S obzirom na poslovne rezultate tvrtke te isplatu dividende, ima li i dalje internih borbi?

- Volim istaknuti da su u posljednje dvije godine sve odluke Uprave i NO-a donesene jednoglasno. I na Glavnoj skupštini krajem kolovoza, dioničari su sve odluke donijeli jednoglasno, što potvrđuje da mali dioničari odobravaju način na koji vodimo kompaniju. Uvjereni smo da smo prvotno nepovjerenje uspjeli otkloniti dobrim rezultatima.

Zagreb, 311018.
Savska cesta 84, Sesvete.
Na fotografiji: Jurica Lovrincevic - predsjednik Uprave Peveca.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Jurica Lovrinčević, predsjednik Uprave Peveca

 

U tom periodu bitki na više fronti, napadnut je član Uprave Krešimir Bubalo. Jeste li saznali tko je krivac?

- Ne još. Taj brutalni čin jedina je nepremostiva prepreka zbog koje se ne mogu radovati ostvarenim uspjesima. Želim vjerovati da će počinitelj biti pronađen i primjereno kažnjen.

Vaša je vizija prisutnosti Peveca u svakom gradu s više od 15 tisuća stanovnika, pa i vidjeti Pevec kao svjetsku tvrtku. Kada bi se mogao dogoditi iskorak inozemstvo?

- Za sada nije realno razmišljati o širenju u inozemstvo. Radimo na kategorizaciji centara, optimizaciji asortimana i usluga. Vjerujemo da imamo još jako puno potencijala za rast i razvoj na hrvatskom tržištu. Krajem ove godine stiže nam oprema za rad u maloprodaji i skladištu vrijedna oko 16 milijuna kuna. Radi se o platformama za rad na visini, te viličarima koji će doprinijeti sigurnosti i kvalitetnijem radu. Također, u tijeku je nabava nove radne odjeće, a osim toga novi prodajni centri podrazumijevaju i oko 200 novih radnih mjesta u maloprodaji u 2019.

Mislite li možda ulaziti i neke nove segmente poslovanja?

- Ne, plan je još kvalitetnije obavljati našu osnovnu djelatnost.

"Pregovaramo o prodaji Z1 televizije"

Zašto ste kupili Z1 televiziju? Dosta velik marketinški iskorak i ne baš uobičajen.

- Akviziciju Z1 televizije ocijenili smo korisnom investicijom u segmentu marketinških aktivnosti. Ujedno smo i njen najveći klijent i izrađuje za nas video sadržaje. Rezultat toga su sinergijski efekti u oglašavanju i produkciji marketinških materijala te optimizacija marketinških troškova. Z1 posluje pozitivno i u potpunosti opravdava investiciju, a da je akvizicija bila dobar poslovni potez, potvrđuje činjenica da u ovom trenutku ima zainteresiranih strana za kupnju. S obzirom na to da je naša osnovna djelatnost trgovina, otvoreni smo i za tu opciju.

Znači, prodajete je?

- Dobili smo dvije ozbiljne ponude. Nismo još odlučili, ali pregovaramo o tome jer, na kraju krajeva, u našem poslu je sve matematika.