Rast prometa u trgovinama 3,8%

Rast plaća, akcije trgovaca i milijuni turista u 2018. pogurali potrošnju u Hrvatskoj

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.2.2019. u 13:06

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.2.2019. u 13:06

Zagreb, 271218. Trgovina Terranova.
Ilica.
Reportaza o pocetku blagdanskih snizenja u trgovinama.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Zimsko sniženje u zagrebačkim trgovinama

Promet u trgovini na malo u prošloj je godini u Hrvatskoj realno porastao 3,8 posto, pokazuju najnoviji podaci državne statistike.

Podatak je to, tvrde analitičari, koji potvrđuje nastavak rasta osobne potrošnje u Hrvatskoj, koja ostaje glavni generator gospodarskog rasta. Na nastavak rasta prometa u maloprodaji utjecalo je više faktora, od kojih su najznačajniji rast plaća, što je ponajprije posljedica masovnog iseljavanja i nedostatka potrebne radne snage, zbog čega poslodavci povećavaju plaće zaposlenicima, kao i velik broj turista koji se tijekom ljeta odmaraju na Jadranu. Među razlozima nastavka rasta prometa u maloprodaji svakako su i akcije trgovaca, poput Black Fridayja.

Unatoč tome, podaci za prosinac nešto su slabiji od očekivanja. Tako je promet u trgovini na malo u posljednjem mjesecu prošle godine porastao četiri posto u odnosu na isti mjesec godinu ranije, dok je u odnosu na studeni - dakle, na mjesečnoj razini - realno pao 0,6 posto, pokazuju podaci DZS-a.

Podaci državne statistike pokazuju i da je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima u prosincu prošle godine bio veći 2,9 posto u odnosu na prosinac 2017. godine, dok je prodaja ostalih proizvoda, s izuzetkom goriva, u istom razdoblju porasla 6,7 posto. Na mjesečnoj razini, odnosno u usporedbi sa studenim prošle godine, promet u trgovini na malo prehrambenim proizvodima pao je 0,3 posto, dok je maloprodaja neprehrambenim proizvodima, opet bez motornih goriva, pao 3,1 posto.

- Podaci DZS-a potvrđuju da osobna potrošnja ostaje glavni generator rasta hrvatskoga gospodarstva. Optimizam potrošača na visokim je razinama, na što upućuje i rast potrošačkog kreditiranja - ocjenjuje Zdeslav Šantić, glavni ekonomist OTP banke.

Slične su ocjene i makroekonomista Raiffeisena, koji su u svom dnevnom komentaru ukazali na nastavak pozitivnih kretanja u maloprodaji.

"Rastući optimizam, pouzdanje i povjerenje potrošača, ukazuju na nastavak povoljnih kretanja u maloprodaji", ističu makroekonomisti Raiffeisena.

I u ovoj godini stručnjaci očekuju nastavak povoljnih trendova u trgovini na malo. Šantić, primjerice, očekuje da bi promet u trgovini na malo u 2019. godini mogao porasti oko četiri posto u odnosu na prošlu godinu. Razloge za to vidi u smanjenju stope PDV-a za niz prehrambenih proizvoda, što će rezultirati smanjenjem cijena brojnih proizvoda, zatim u nastavku porezne reforme, kao i u daljnjem rastu plaća, u pozadini kojeg i dalje stoji masovno iseljavanje i nedostatak kvalificirane radne snage.

- Sve to povećava raspoloživi dohodak kućanstava - zaključuje Šantić.

Slična su očekivanja i makroekonomista Raiffeisena, koji ukazuju i na daljnji pad nezaposlenosti, ali i na daljnje pritiske na rast plaća.

"Raspoloživi dohodak ostaje pod utjecajem skromne stope inflacije, nižih troškova financiranja te očekivanja o nastavku povoljnih pokazatelja u turizmu", stoji u njihovim dnevnim analizama.