Jamstva jedan za jedan

Pulski škver ide u likvidaciju, riječkom još četiri - pet godina spasa

AUTOR:

OBJAVLJENO:

4.3.2020. u 16:23

AUTOR:

OBJAVLJENO:

4.3.2020. u 16:23

Rijeka, 290116.
U brodogradilistu 3. maj u more je porinuta gradnja 722, koju je to brodogradiliste izgradilo za spanjolsku kompaniju Marflet marine. Rijec je o prvom od dva istovjetna tankera za naftu, naftnne preradjevine i kemikalije od ukupno cetiri planirana.
Foto: Roni Brmalj / Novi list / CROPIX
Roni Brmalj / Novi list / Hanza Media

Brodogradilište 3. maj

Ako ne bude većih iznenađenja, Uljanik brodogradnja iz Pule ide u likvidaciju, a riječki 3. maj privremeno će opstati tako što će izrađivati trupove brodova za australski Scenic, koji će od države dobiti jamstvo za njihov dovršetak. Dakle, u slučaju pulskog škvera može se očekivati jasan rez, odnosno kraj agonije i davanje posljednje počasti brodogradnji u tom gradu. U Rijeci će država, pak, solomunskim rješenjem, do sada bez presedana ne samo u Hrvatskoj nego i u svjetskoj brodogradnji, pokušati još četiri do pet godina održati brodograđevnu industriju živom.

Skupština vjerovnika Uljanik Brodogradilišta prihvatila je, naime, prijedlog stečajnog upravitelja Lorisa Raka i donijela odluku o likvidaciji tog škvera. No, država je radnicima odlučila dati još malo nade, pa je odluka o prodaji imovine odgođena na maksimalno 60 dana kako bi se pružila zadnja prilika za pokretanje procesa oživljavanja brodograđevne djelatnosti kroz tvrtku Uljanik Brodogradnja 1856.

Radnici su bili toliko oduševljeni tim prijedlogom da su na skupštini zatražili da taj rok iznosi 30 dana kako bi im se smanjila "ročnost patnje", ali im molba nije uslišena. Premijer Andrej Plenković i ministar gospodarstva Darko Horvat odlučili su se za svoju omiljenu metodu - odugovlači koliko god možeš bez odluke, a i kada je doneseš, još malo odugovlači.

Doduše, nikada ne treba zanemariti sklonost ove Vlade nesvakidašnjim rješenjima, pa tako i mogućnost slamke spasa za Uljanik brodogradnju, pogotovo kada se ima u vidu koje su spasonosno rješenje smislili za 3. maj. Ministar Horvat je, tako, za N1 izjavio kako će Scenic graditi šest novih luksuznih jahti u 3. maju, vrijednih 860 milijuna eura, ali uz uvjet da za njihove kreditne aranžmane država da jamstvo vrijedno 48 posto vrijednosti gradnje. Jamstva će država, ponukana 30-godišnjim lošim iskustvom, davati kao što se izvode slobodna bacanja u košarci, "jedan za jedan", odnosno, Scenicu će se, tek kada makne jamstvo s jednog kredita, odobriti jamstvo za drugi.

Ako se pitate znači li to da će Scenic kupiti 3. maj koji je država odbila gurnuti u stečaj, odgovor je negativan. Scenic će otvoriti svoju tvrtku u Hrvatskoj, odnosno kupiti jedan manji d.o.o. od 3. maja registriran za brodogradnju. Potom će 3. maj dati koncesiju toj Scenicovoj tvrtki u svojem poslovnom prostoru. Zatim će država dati 48-postotno jamstvo Scenicu za kredit za prvi brod, a Scenic će početnu gradnju trupa dati 3. maju kao podizvođaču. Nakon toga Scenic će preuzeti i dovršiti brod. U međuvremenu će 3. maj dovršiti tri broda koja su ostala otprije i za koja je država već platila jamstva, a sada se nada da će uz dodatna, već odobrena jamstva dio onih starih jamstava uspjeti naplatiti. Inače, 3. maj nije objavio izvješće za četvrti kvartal prošle godine jer, službeno, nije bio kapacitiran za to.