Krah

Propao britanski turistički div Thomas Cook. Iza sebe ostavio tisuće nezbrinutih putnika

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.9.2019. u 8:03

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.9.2019. u 8:03

Profimedia, Alamy, Press Association

Thomas Cook

Najstarija svjetska turistička tvrtka Thomas Cook u ponedjeljak je propala ostavljajući stotine tisuća putnika širom svijeta nezbrinute što će pokrenuti najveću mirnodopsku operaciju povratka ljudi u britanskoj povijesti.

Likvidacija tvrtke, koja zapošljava 22.000 ljudi, označava kraj jedne od najstarijih britanskih kompanija koja je život započela 1841. organiziranjem lokalnih izleta. Preživjela je dva svjetska rata, bila začetnicom turističkih paket-aranžmana i masovnog turizma.

Tvrtka je upravljala hotelima, odmaralištima i zrakoplovima koji su ugostili 19 milijuna ljudi godišnje u 16 zemalja. Trenutno ima 600.000 turista, većinom iz Njemačke, Britanije i Skandinavije, širom svijeta što je prisililo britansku vladu i osiguravajuća društva da koordiniraju operaciju zbrinjavanja klijenata tvrtke golemih razmjera.

Predsjednik uprave tvrtke Peter Fankhauser s dubokim žaljenjem je objavio da je tvrtka prestala raditi nakon što nije uspjela postići dogovor s vjerovnicima u grčevitim pregovorima tijekom vikenda. Britanska uprava za zrakoplovni promet (CAA) objavila je da je Thomas Cook prestao poslovati i da vlasti imaju u pripremi zrakoplove koji će početi vraćati u Britaniju više od 150.000 britanskih turista tijekom sljedeća dva tjedna.

"Želio bih uputiti ispriku milijunima naših klijenata i tisućama zaposlenika, dobavljača i partnera koji su nas podupirali godinama", kazao je  Fankhauser u priopćenju objavljenom u ponedjeljak rano ujutro.

"Dubokom žalimo što nismo bili uspješni", dodaje u priopćenju.

Na društvenim medijima pojavile su se fotografije napuštenih zrakoplova Thomas Cooka koji su uklonjeni sa svojih pozicija u zračnim lukama te zaposlenika koji ih napuštaju. Svi letovi tvrtke otkazani su a putnici su upućeni na to da ne dolaze u zračne luke već da potraže informacije o organizaciji povratka na internetskoj stranici tvrtke.

Britanske vlasti kontaktiraju i hotele u kojima su gosti Thomas Cooka kako bi ih obavijestili da će troškove preuzeti britanska vlada putem osiguravajućih društava.

To se dogodilo nakon što su u Tunisu u hotelu zadržani gosti dok se ne riješi problem plaćanja njihova smještaja.

Kolaps turističkog diva mogao bi izazvati scene kaosa širom svijeta, piše britanska agencija Reuters, napominjući da su turisti sada u hotelima u neplaćenim sobama i u udaljenim odredištima poput Goe, Gambije ili Grčke. Thomas Cook se urušio pod teretom dugova od 1,7 milijardi funti, konkurencije on-line turističkih usluga, izmijenjenog turističkog tržišta kojemu se nije prilagodio i geopolitičkih događaja. Prošle je godine toplinski val u Europi stvorio gubitke zbog odustajanja putnika od rezervacija.

Kompanija je u kolovozu postigla dogovor s kineskim dioničarem Fosun Tourismom i skupinom banaka i vlasnika obveznica o financijskoj injekciji 'teškoj' 900 milijuna funti. Zauzvrat je kineska tvrtka trebala postati vlasnikom najmanje 75 posto udjela u Thomas Cookovom turističkom poslovanju i 25 posto udjela u zrakoplovnoj tvrtki.

Preostali udjeli trebali su pripasti zajmodavcima i vlasnicima obveznica.

Tvrtka je u zadnji čas bila suočena s novim zahtjevima da pronađe dodatnih 200 milijuna funti kako bi sa zajmodavcima postigla dogovor o dokapitalizaciji koja joj je trebala pomoći smanjiti dugove i prebroditi zimski period slabe potražnje za putovanjima.

I Dubrovnik ostao bez linije

Posljedice propast najstarije britanske turističke agencije zahvatile su i dio putnika koji su došli u Dubrovnik.

Kako navodi Dubrovački Dnevnik, posljednji let kompanije u Dubrovnik je jučer stigao iz Manchestera, a sljedeći koji je trebao biti u srijedu sada je otkazan. Ta sezonska linija koja je letjela dva puta tjedno (srijedom i nedjeljom) ujedno je i jedina linija Thomas Cooka prema Dubrovniku. Inače, u Dubrovniku se trenutno nalazi 190 putnika koji su jučer doletjeli avionom kompanije Thomas Cook, a zbog novonastale situacije britanske vlasti sada organiziraju njihov povratak

- Engleska služba koja je zadužena za te izvanredne situacije već organizira povratak tim putnicima. Engleske zrakoplovne vlasti, u dogovoru s engleskom vladom, imaju rješenja. Njihovi predstavnici će biti u našoj Zračnoj luci koji će putnicima davati potrebne informacije - kazao je Frano Luetić, direktor Zračne luke Dubrovnik.

Na pitanje kako će se općenito propast aviokompanije odraziti na ZL Dubrovnik, Luetić odgovara kako vjeruje da će utjecaj biti zanemariv.

- Malo nas je ova vijest iznenadila s obzirom kako je to prva turistička agencija koja je nastala u svijetu. Što se tiče ZL Dubrovnik, putnici Thomas Cooka su činili jedan mali postotak ukupnog broja gostiju koji dolaze, s obzirom na ostale brojne letove i kompanije koje dolaze u Dubrovnik. U svakom slučaju, nije pozitivna vijest, mada je gotovo beznačajan postotak kad je riječ o ZL Dubrovnik – objasnio je Luetić.

Propast aviokompanije vjerojatno će se djelomično odraziti na hotelske kapacitete i privatni smještaj, no pretpostavlja se, ne značajnije. Gosti Velike Britanije ujedno su i najbrojniji koji dolaze u Dubrovnik i nije za očekivati kako će ukidanje jedne sezonske linije koja leti prema Dubrovniku umanjiti njihov interes. (Novac.hr)

Udio Thomasa Cooka na hrvatskom tržištu preuzet će drugi britanski touroperatori

Propast jednog od najvećih svjetskih touroperatora - britanskog Thomasa Cooka, loša je za svjetski turizam i veliki gubitak za britansku ekonomiju, a u Hrvatskoj se može očekivati da će njegov tržišni udjel već od iduće godine preuzeti drugi britanski touroperatori, izjavio je u ponedjeljak za Hinu predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Tomislav Fain.

"Preko Thomasa Cooka u Hrvatskoj trenutno boravi određeni broj gostiju, pogotovo u srednjoj i južnoj Dalmaciji. Iako se očekuje da će se oko svega angažirati i osiguravajuće kuće, neizvjesno je još koliko i kako će se naplatiti hoteli koji ih ugošćuju. To će ići malo teže, ali ipak sumnjam da će netko u Hrvatskoj učiniti slično kao u Tunisu, gdje su goste zatvorili u hotele zbog neplaćenih računa", ocijenio je Fain.

Očekuje da će neke od naših velikih hotelskih kuća koje primaju goste Thomasa Cooka direktno, bez posredovanja agencija, a s obzirom na iskustvo tih hotelijera da unaprijed traže plaćanje, nekako riješiti tu situaciju i moguće je da neće imati velikih gubitaka. No, s druge strane, dodaje, problema bi mogli imati manji hoteli.

Procjenjujući mogući razvoj situacije u vezi propasti Thomasa Cooka, pogotovo za Hrvatsku, Fain kaže da u Hrvatskoj radi puno drugih britanskih touroperatora te vjeruje da će oni moći preuzeti dio tog tržišta.

"Sada je možda trenutak da HTZ i Ministarstvo turizma vide što se može više oko toga učiniti, upravo s tim drugim britanskim turoperatorima i s njima više pregovarati kako ne bi imali gubitke turista s tog tržišta iduće godine", smatra Fain.

Procjenjuje i da, s obzirom da je ova sezona realno pri samom kraju i, koliko zna, do kraja ove godine nema još puno planiranih rotacija od tog velikog touroperatora, ova godina ne bi trebala proći u velikom minusu propasti Thomasa Cooka. S druge strane, do 2020. bi se već moglo dogoditi nešto pozitivnije s preusmjeravanjem gostiju tog touroperatora na druge koji će ih dovesti u Hrvatsku.

Predsjednik UHPA-e dobrim u svemu drži to što je britanska vlada preuzela trošak povratka gostiju u Britaniju, ali se nažalost ne zna tko će preuzeti trošak povratka gostiju s drugih tržišta, poput Nijemaca koji su dosta putovali s tim touroperatorom.

Fain napominje i kako se o problematici poslovanja Thomasa Cooka u kuloarima već duže vrijeme priča, doduše više o njihovom avionskom businessu a manje o turoperatorstvu. No, izgleda da je to ipak sve bilo preduboko i puno više nego što smo svi mi znali i dovelo je do likvidacije odnosno propasti tog touroperatora, kaže Fain.

Brexit pridonio krahu

Ocjenjuje da je svemu većim dijelom pridonio i Brexit, ali i kako to zapravo nije neka velika novost u svjetskom turizmu, jer konkurencija raste iz dana u dan i prisutna su stalna preslagivanja na tržištu. Ipak, razlika od svih ostalih propasti turističkih kompanija u zadnjih par godina, pa i na britanskom tržištu, je što je Thomas Cook najstariji ili jedan od najstarijih touroperatora koji je prvo putovanja organizirao prije više od 180 godina, dodaje. Po riječima Faina, u Hrvatskoj je glavni strateški partner Thomasu Cooku kao DMC (destinacijska menadžment kompanija) Atlas.

Kako Hina neslužbeno doznaje, u Atlasu je u tijeku sastanak oko najnovijih događanja te se tijekom dana mogu očekivati izjave iz tog najvećeg domaćeg turoperatora.