Intervju

'Iste šanse za žene i muškarce digle bi BDP u svijetu 28.000 milijardi dolara'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.3.2019. u 9:38

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.3.2019. u 9:38

IKEA

Direktor IKEA Hrvatske Stefan Vanoverbeke

Uoči Dana žena Ikea Hrvatska održala je konferenciju “’Ravnopravnost je bolja za sve” na kojoj je ujedno predstavljen savez za rodnu ravnopravnost koji, zasad, okuplja šest kompanija u Hrvatskoj s više od 2500 zaposlenih (Ikea, Oriflame, Tele 2, Atlantic Grupa, Coca-Cola HBC Hrvatska i AstraZeneca). Cilj je proširiti ga jer, kako ističe direktor Ikee za Jugoistočnu Europu Stefan Vanoverbeke, žele postati kotač promjena - žele ženama, koje još udaraju u stakleni strop, osigurati jednake mogućnost i prava koja imaju i muškarci.

Na čemu ćete sve raditi u sklopu saveza?

- Želimo raditi zajedno, razmjenjivati znanja i interne prakse, osobito kada je riječ o uključivanju još više žena na pozicijama na kojima se odlučuje, osiguranju istih plaća za isti rad te jednakih prilika za napredovanje i zapošljavanje. Rad na tim ciljevima zahtijeva dugoročne napore, zbog čega želimo osigurati da ovaj savez bude održiv tijekom mnogih godina. Iskreno rečeno, direktori kompanija dođu i odu, zbog čega nam je jako važno usaditi vrijednosti na kojima počiva naš savez duboko u hrvatsko društvo, uz pomoć partnera kao što su Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj i Veleposlanstvo Švedske u Hrvatskoj, koji su dosad pokazali veliku podršku inicijativi.

Kako ste uspjeli okupiti tvrtke?

- Odaziv je bio odličan od samog početka i htio bih zahvaliti svojim kolegama i kolegicama što su nam se pridružili na ovom uzbudljivom putovanju. Rodna ravnopravnost donosi napredak cijelom društvu, no ima i poslovnog smisla. Mnogo je puta već pokazano kako tvrtke koje zapošljavaju rodno ujednačene timove imaju bolje poslovne rezultate. Kreativnije su, inovativnije i brže se razvijaju. Žene i muškarci na različit način doprinose poslovanju i pokazuju drugačije vještine vođenja. Te se vještine međusobno dopunjuju i doprinose uspjehu tvrtke. Cilj je proširiti savez na što više tvrtki jer samo zajedno možemo donijeti promjenu. Već na početku uočili smo veliki entuzijazam, a uvjeren sam da će se tako nastaviti i u budućnosti.

Rekli ste da rodna ravnopravnost ima i poslovnog smisla, što potkrepljuju i globalna istraživanja. Štoviše, ona pokazuju da su dugoročno uspješnije kompanije u kojima su žene na upravljačkim pozicijama, no zbog nedostatka zapreka za nekompetentne muškarce i ljudske nesposobnosti razlikovanja samopouzdanja i kompetentnosti one su i dalje u manjini na upravljačkim pozicijama. Vjerujete li da vaša inicijativa može postati kotač promjena i, da se tako izrazim, da može promijeniti hormonalni disbalans u tvrtkama?

- Mislim da će prava promjena doći tek kao rezultat zajedničkog rada među različitim poslovnim sektorima, kao i drugim dijelovima društva. Još je puno posla pred nama kako bi se premostio jaz između muškaraca i žena na globalnoj razini. Vjerujem da ovom inicijativom možemo poslati snažnu poruku da je ravnopravnost uistinu dobra za poslovanje i inspirirati druge tvrtke da se pridruže savezu.

Očekivanja od tvrtki sežu puno dalje od proizvoda i usluga koje nude, moraju se baviti i pitanjima koja imaju društvenu važnost, kao što je rodna ravnopravnost. Jesu li onda tvrtke ključ promjena?

- Mi apsolutno vjerujemo da tvrtke imaju veliku važnost u smanjenju, odnosno rješavanju neravnopravnosti na radnome mjestu promjenom internih pravila jer to ima velik utjecaj na život naših zaposlenika i zaposlenica, kupaca, ali i društva u cjelini.

Rekao bih da je to istodobno i odgovornost, ali i povlastica. Naravno, naša je odgovornost vođenje poslovanja, no kada jedan dan budem gledao unatrag svoju karijeru, uvjeren sam da ću se prije sjetiti značajnog utjecaja koji sam ostavio od pukog povećanja dobiti. Iz tog smo razloga pokrenuli inicijativu koja će prvenstveno raditi na unapređenju vlastitih radnih okruženja, što uključuje jednaku zastupljenost muškaraca i žena. Uz to, naš je cilj pozitivno utjecati na društvo kada je u pitanju ova tema. Vjerujemo da upravo tvrtke trebaju svojim primjerom pokazati promjenu koju želimo vidjeti u društvu.

No, prema vašem mišljenju, tko će biti presudan u smanjenju neravnopravnosti spolova: država dodatnim zakonima, kako smatra oko 40 posto građana, ili poslodavci promjenom internih pravila?

- Smatram da je rodna neravnopravnost globalni problem koji nadilazi granice država, a čije rješavanje uključuje sve dijelove društva. Istraživanja su pokazala da bi se globalni BDP povećao za 28 bilijuna dolara, ili 26 posto, kada bi svaka država uspjela premostiti jaz po pitanju rodne ravnopravnosti na svojim tržištima do 2025. godine. Tvrtke imaju posebnu odgovornost u povećanju zastupljenosti žena i pružanju jednakih prilika i uvjeta za sve, i to na svim pozicijama. One se zbog svoje interne politike mogu brže prilagoditi i promijeniti u usporedbi s vladama te time donijeti bržu promjenu za velik broj ljudi. Činjenica da naši zaposlenici i zaposlenice ostvaruju podjednaku zastupljenost žena i muškaraca na pozicijama na kojima se odlučuje, ali i drugim, imaju jednaku plaću za isti posao i jednake prilike za napredovanje, nije nešto što nas čini posebno euforičnima. To je temeljno ljudsko pravo, nikakav luksuz. Naša je namjera osvijestiti o tome što veći broj ljudi i, uz pomoć drugih tvrtki, pomaknuti stvari nabolje.

Koliko ima žena na pozicijama u visokom menadžmentu u Ikei?

- Kontinuirano radimo na zadržavanju i privlačenju novih zaposlenika koji će odražavati raznolikost koja se nalazi oko nas. Dio je tog posla i ostvarenje rodno ujednačenih timova. U tvrtki Ikea Hrvatska je trenutačno 63 posto žena zaposleno u najvišem menadžmentu, a gotovo 50 posto ih je u robnoj kući Ikea Zagreb. Na globalnoj razini smo se obvezali da ćemo postići rodnu ujednačenost na svim razinama vodstva, funkcija i pozicija.

Kako pomiriti obitelj i poslovni život

Liderima današnjice često se prigovara da se ponašaju makijevalistički, dok brojna istraživanja - koja su, uzgred rečeno, radili muškarci - pokazuju da su odlike najboljih vođa skromnost i poniznost, a to je ipak više odlika žena. Ipak, one i dalje ne uspijevaju probiti stakleni strop. Kako objašnjavate taj fenomen?

- I dalje, nažalost, postoje predrasude o ravnopravnosti koje često ograničavaju žene u napretku i uspostavljanju ravnoteže između privatnog i poslovnog života. Povratak karijeri nakon dulje pauze, uglavnom zbog roditeljskih obveza, može biti jako težak ženama, zbog čega mnoge od njih nestanu s najviših menadžerskih pozicija. Treba mijenjati ovakvu neravnotežu pomoću uključivih inicijativa koje će im pomoći u balansiranju između mnogih uloga koje imaju. U tvrtki Ikea Hrvatska nedavno smo uveli dodatnih mjesec dana plaćenog dopusta za tate kako bismo ohrabrili muškarce da preuzmu još aktivnije uloge u odgoju djece.