Državne tvrtke

HŽ Cargo otpustio 100 radnika pa ostatku povećao plaće, dobit će dodatke od 200 ili 400 kn

AUTOR:

OBJAVLJENO:

11.11.2019. u 10:18

AUTOR:

OBJAVLJENO:

11.11.2019. u 10:18

Karlovac, 100315.
Radnici HZ Infrastrukture vrse rekonstrukciju pruge na zeljeznickom kolodvoru u Dugoj Resi.
Na fotografiji: Radovi na pruzi.
Foto: Robert Fajt / CROPIX
Robert Fajt / Hanza Media

Ilustracija

U potpunoj tišini, daleko od očiju javnosti, dvije tvrtke iz sustava Hrvatskih željeznica potpisale su nove kolektivne ugovore i u oba su slučaja djelatnicima povećane plaće. Riječ je o tvrtkama HŽ Putnički promet i HŽ Cargo.

U Putničkom prometu, tvrde u toj tvrtki, od 1. ožujka 2019. radnicima kojima je cijena sata rada manja od 50 kuna isplaćuje se mjesečni dodatak na plaću u iznosu od 400 kuna, a radnicima kojima je cijena sata rada od 50 do 55 kuna dodatak na plaću u iznosu od 200 kuna. Ti su dodaci neoporezivi, sukladno odluci Vlade s kraja prošle godine kojom se neoporezivi dio za božićnice, regres i ostale nagrade i naknade radnicima povećao s dotadašnjih 2500 kuna na 7500 kuna godišnje.

Prema službenom odgovoru iz HŽ-a Putnički promet od 1. rujna, sukladno novom kolektivnom ugovoru, za dva posto povećane su sve cijene sata rada niže od 50 kuna, a od 1. siječnja 2020. bit će povećane za još tri posto.

Koeficijenti

Tvrde kako se povećanje plaća odnosi na radnike s najnižim plaćama, dok su zaposlenima kojima se određuju na temelju koeficijenata plaće smanjene za oko deset posto. Stoga, tvrde u HŽ-u Putnički promet, povećanje plaća “neće utjecati na povećanje troška rada u odnosu na 2018. godinu”, odnosno nije došlo do povećanja ukupne mase za plaće.

U HŽ Cargu predstavnici Sindikata strojovođa i Sindikata željezničara s Upravom tvrtke su 30. listopada potpisali novi kolektivni ugovor.

I u toj tvrtki su odlučili isplatiti neoporezivih 400 kuna mjesečno, ali kao nagradu za radne rezultate. Tvrde kako to neće biti plaćeno svim zaposlenicima, nego samo onima “koji će svojim radom operativno pridonijeti rezultatu i prihodu društva”. Također tvrde kako su novim kolektivnim ugovorom povećane plaće, ali samo određenim zanimanjima kod radnih mjesta izvršne službe i strojnog osoblja, i to od 1. travnja ove godine. U HŽ Cargu naglašavaju kako je novi kolektivni ugovor u okvirima realnih financijskih mogućnosti društva, a zbog ovog povećanja plaća neće doći do povećanja ukupne mase novca za plaće na godišnjoj razini.

Štoviše, tvrde da će ukupna masa potrebna za isplatu plaća i ostalih materijalnih prava biti oko milijun kuna mjesečno manja u odnosu na 2019. i prijašnje godine. Pojašnjavaju kako je to rezultat kontinuiranog smanjenja broja zaposlenih od 2012. do danas. Primjerice, 2012. godine u HŽ Cargu bilo je zaposleno 3330 radnika, a sada ih je 1460, odnosno 1870 radnika manje. Taj se trend nastavlja i ove godine jer će tehnološkim viškom biti proglašeno oko 100 radnika.

Tehnološki višak

“Radnici koji ostaju u društvu obavljat će i dio poslova radnika koji će napustiti društvo kao tehnološki višak te je iz tog razloga došlo do povećanja cijene sata rada za izvršne radnike i strojno osoblje”, naglašavaju u toj tvrtki.

U HŽ Cargu ističu da se, iako su državna tvrtka, ne financiraju iz državnog proračuna odnosno javnim sredstvima, nego svoje prihode ostvaruju u otvorenoj tržišnoj utakmici na liberaliziranom tržištu željezničkog prijevoza, zajedno s ostalim prijevoznicima i u skladu s propisima o tržišnom natjecanju.

Nakon novih kolektivnih ugovora u Putničkom prometu i Cargu očekuje se da će i sindikati unutar HŽ Infrastrukture izvršiti pritisak na svoju Upravu radi povećanja plaća.