Konvencija Hrvatskih izvoznika

Hrvatski izvoz raste presporo, a premalo izvozimo proizvode s visokom dodanom vrijednosti

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

6.6.2019. u 11:16

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

6.6.2019. u 11:16

Zagreb, 050619.
Hotel Westin.
Dodjela nagrada hrvatskim izvoznicima na 14 konvenciji hrvatskih izvoznika.
Na fotografiji: Darinko Bago, Andrej Plenkovic.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Darinko Bago, predsjednik Hrvatskih izvoznika i premijer Andrej Plenković

Hrvatski izvoz raste, posebno od ulaska u Europsku uniju (EU), no tempo je prespor, a struktura izvezenih roba i usluga ne ide u korist proizvoda s visokom dodanom vrijednosti. Tako se mogu sažeti zaključci jučerašnje 14. konvencije hrvatskih izvoznika, koju je u zagrebačkom hotelu Westin organizirala Udruga Hrvatski izvoznici.

- Imamo razmjerno malo izvoza srednje i visoko tehnoloških proizvoda, samo su tri nove članice EU lošije od nas - upozorila je zamjenica guvernera Hrvatske narodne banke (HNB) Sandra Švaljek. Dodala je kako smo još lošiji kada je u pitanju izvoz znanjem intenzivnih usluga. U ukupnom izvozu, samo 30 posto čine takvi proizvodi, i to ako tu uključimo brodove bez kojih je ta brojka znatno manja.

Da je pred Hrvatskom izazovan put, priznao je i premijer Andrej Plenković, no njegov je stav da su ekonomski pokazatelji dobri.

- BDP smo od 2016. ukupno podigli za više od devet posto, smanjili smo javni dug, lani smo ostvarili i suficit državnog proračuna, a naš kreditni rejting vraćen je na razinu investicijskog - pohvalio se premijer.

- Kad Vlada kaže da mi ostvarujemo suficit, mene hvata jeza. Pa, nije zadatak države da zarađuje, nego da investira - odgovorio je kasnije na panelu premijeru Ljubo Jurčić, predsjednik Hrvatskog društva ekonomista. Dodao je kako Hrvatska izvozi premalo, a kao primjer ponudio Sloveniju koja godišnje ima 30 milijardi eura robnog izvoza.

- Mi imamo samo 15 milijardi, a njih je upola manje nego nas - upozorio je.

Domaće izvoznike najviše muče skupa država i tečaj, poručio je predsjednik Uprave AD Plastika Marinko Došen, uz primjer da su "samo na slabljenju eura u posljednje četiri godine izgubili oko 4,5 milijuna eura".

- Izvoz usluga čini 23 posto ukupnog izvoza, ali te usluge čine 45 posto nove vrijednosti koja se izveze. O tome trebamo razmišljati, a najveća dodana vrijednost je u poslovnim i financijskim uslugama - zaključio je Darinko Bago, predsjednik Hrvatskih izvoznika.

Dodijeljena 12. nagrada Zlatni ključ najboljim izvoznicima

AD Plastik, proizvođač plastičnih komponenti za automobilsku industriju, najbolji je veliki izvoznik za 2018. godinu. Zlatni ključ, nagrada koju već 12. godinu dodjeljuje Udruga Hrvatski izvoznici, pripala im je zahvaljujući izvozu u 24 zemlje svijeta te rekordnoj neto dobiti u 2018. od gotovo 90 milijuna kuna, što je rast od 27 posto u odnosu na godinu prije.
- Pozdravljam mjere Vlade koje nam olakšavaju poslovanje. Nadam se da će uskoro uvesti i više mjera za rasterećenje nas izvoznika jer bez toga ne možemo konkurirati na svjetskom tržištu - poručio je tom prilikom predsjednik Uprave AD Plastika Marinko Došen.
Dodatno, u kategoriji malih i mikro izvoznika Zlatni ključ pripao je kompaniji Tremak, a najboljim srednjim izvoznikom proglašen je Tehnix. Nagrada za najinovativnijeg izvoznika za 2018. godinu otišla je u Altpro.