Neobvezujuće ponude

Aegean Airlines i Air Nostrum dali ponude za Croatia Airlines

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.12.2019. u 11:42

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.12.2019. u 11:42

Resnik, 280714. Dolazak aviona Croatia Airlinesa u Zracnu luku Split.
Foto: Zvonimir Barisin / CROPIX
Zvonimir Barišin / Hanza Media

Arhivska fotografija

Financijski savjetnici zaduženi za pronalaženje strateškog partnera Croatia Airlinesa zaprimili su dvije neobvezujuće ponude za dokapitalizaciju nacionalne aviokompanije, objavila je u ponedjeljak na Zagrebačkoj burzi Uprava Croatia Airlinesa.

U objavi se ne navodi o kojim je kompanijama riječ, ali Jutarnji list neslužbeno doznaje da su neobvezujuće ponude dali Španjolska aviokompanija Air Nostrum i grčka avio kompanija Aegean Airlines. U javnosti se spekuliralo kako bi ponude mogli dali neki međunarodni financijski i domaći mirovinski fondovi, ali njihove ponude ipak su izostale.

Analiza

Prema dostupnim informacijama, savjetnici, konzorcij PBZ-a i DVB banke, detaljno će sada proanalizirati ponude i potom ih uputiti Upravi Croatia Airlinesa. Budu li ponude zadovoljavajuće, uputit će ih se Vladinu međuresornom povjerenstvu koje je zaduženo za pronalaženje strateškog partnera. Povjerenstvo je to koje potom Vladi predlaže prihvaćanje novog strateškog partnera nacionalne aviokompanije. U ovom trenutku nije poznato za koliki su postotak vlasništva CA te kompanije zainteresirane, no ministar prometa Oleg Butković, koji je i predsjednik navedenog povjerenstva, više je puta govorio da bi taj udjel bio veći od 50 posto, što bi garantiralo financijsku i poslovnu stabilnost kompanije. Vlada od potencijalnog strateškog partnera očekuje širenje mreže letova i tržišnog udjela kompanije, obnovu flote, jačanje tehnike Croatia Airlinesa i širenje njegovih usluga.

Grčka kompanija Aegean Airlines drugi put do sada iskazuje interes za preuzimanje Croatia Airlinesa. Ponudu je dala je i 2015. godine, kada je Vlada angažirala IFC fond Svjetske banke za traženje strateškog partnera. Grčka kompanija ušla je u drugi krug i IFC je s njom započeo ozbiljne pregovore, no sve je stalo nakon parlamentarnih izbora i dolaska nove vlade. Riječ je o najvećoj grčkoj aviokompaniji po ukupnom broju prevezenih putnika, broju odredišta i veličini flote. U ovom trenutku raspolaže flotom od 62 aviona, kojima obavlja letove unutar Grčke te do mnogobrojnih europskih i bliskoistočnih odredišta. Glavna su joj središta aerodromi u Ateni, Solunu i Larnaki na Cipru. Godine 2012. kupili su grčku aviokompaniju Olympic Air, koja je od 2010. članica Star Alliancea kao i Croatia Airlines.

Slabija flota 

Air Nostrum je španjolska regionalna aviokompanija osnovana 1994. godine u Valenciji, gdje mu je i glavna baza. Raspolaže sa 49 aviona, a po tipovima zrakoplova flota joj je znatno slabija od grčkih konkurenata. Kao Iberia Regional, Air Nostrum posluje kao davatelj franšize kompaniji Iberia te je pridruženi član saveza aviokompanija Oneworld.

Hrvatska Vlada nedavno je dokapitalizirala Croatia Airlines sa 250 milijuna kuna, a od toga joj je dosad isplaćeno 90 milijuna. Prema dostupnim informacijama, ta je državna financijska injekcija nacionalnoj aviokompaniji bila spas u zadnji čas. Naime, bez nje bi završila u stečaju. Kako bi dodatno pomogla nacionalnom avioprijevozniku, država će državnu potporu za zimsko letenje na domaćim linijama povećati sa sadašnjih 75 na 110 milijuna kuna.

Šest mjeseci

No, sva ta pomoć bit će uzaludna ako se u sljedećih šest mjeseci ne pronađe strateški partner koji bi preuzeo kompaniju. CA u ovom trenutku raspolaže sa 12 aviona, od kojih je šest na leasingu. Također, 2021. i 2022. bit će im isporučena četiri nova Airbusa A320neo.