Godine su samo broj

Tko je drugi najbogatiji Talijan i kralj naočala koji potresa svijet talijanskih financija

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

20.10.2019. u 17:34

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

20.10.2019. u 17:34

LEONARDO DEL VECCHIO PATRON DI LUXOTTICA, Image: 310935187, License: Rights-managed, Restrictions: No model/property release was granted for this image. Pursuant to law and as previously agreed by registering on this website, the company publishing this image is required to blur or pixelate the sensitive details in such a way as to make those details un, Model Release: no, Credit line: IPA / IPA / IPA / Profimedia
IPA / IPA / IPA / Profimedia

Leonardo del Vecchio

Leonardo del Vecchio, drugi najbogatiji čovjek Italije, unatoč približavanju proslave 85. rođendana, ne smanjuje svoj poslovni apetit. Dapače, kako piše Financial Times, posljednji su tjedni pokazali da nema ni najmanju namjeru u svojim se odmaklim godinama povući iz poslovnog svijeta, nego da će ostati jedna od najaktivnijih i najborbenijih figura u korporativnoj Europi. Del Vecchio je, inače, osnivač i većinski vlasnik EssilorLuxottice, najvećeg svjetskog proizvođača naočala i leća, poznat po brendovima poput RayBana i Oakleya.

Veliki planovi za investicijsku banku

A osim što i dalje ima centralnu ulogu u borbi za tron u EssilorLuxottici, kralj naočala prošli je mjesec potresao i svijet talijanskih financija. Naime, kupovinom udjela od sedam posto u talijanskoj investicijskoj banci Mediobanca i najavom podizanja tog udjela iznad deset posto del Vecchio je postao akter kompleksne mreže koju čine najveća talijanska banka UniCredit, njena najveća investicijska banka Mediobanca te najmoćnija talijanska osiguravajuća kuća Generali.

Stoga ne čudi što su brojni analitičari zaključili kako poduzetnik namjerava igrati aktivnu ulogu u budućoj vladavini Mediobancom. Naime, glas u Mediobancinom vijeću del Vecchiu daje utjecaj nad najvećom investicijom UniCredita kao i udjel u Generaliju. Milijarder trenutno posjeduje otprilike pet posto udjela tog osiguravatelja te oko dva posto UniCredita, koji također ima udjel u Mediobanci. Neki analitičari smatraju kako je mogući cilj posljednjeg del Vecchiovog koraka prodaja loših Mediobancinih dionica u Generaliju čime bi se potencijalno povećala vrijednost te kompanije, što je, kako tvrde, moguće prodajom koja bi mogla uključivati dugoosporavanu investiciju u osiguravatelja od strane talijanske Intesa Sanpaolo, ili pak nekim sporazumom koji uključuje samu Mediobancu.

I dok analitičari i stručnjaci pokušavaju dokučiti namjere talijanskog milijardera, on je medijima kazao kako “radi na planu kojim će investicijska banka Mediobanca postati lider ne samo u Italiji, već u cijeloj Europi”.

Sve navedeno više je nego jasan dokaz da tajkun koji je prije 15 godina naveliko najavljivao svoj odlazak iz poslovnog svijeta, nema nikakvu namjeru dane provoditi na kauču u svojoj ogromnoj vili u Monte Carlu.

Naime, del Vecchio je 2004. upravljačku palicu Luxotticom predao Andrei Guerri, koji je imao bogato iskustvo upravljanja kompanija u obiteljskom vlasništvu, jer naprosto nije htio da vodstvo nad kompanijom preuzme ijedno od njegovo šestero djece. To je, naravno, oduševilo stručnjake za korporativno upravljanje.

Borba za titulu kralja naočala

Ipak, deset godina kasnije, tada 79-godišnji del Vecchio vratio se u kompaniju svrgnuti Guerru te ga je s tim ciljem isplatio s 10 milijuna eura i 33 milijuna eura vrijednim dionicama. Kako je kazao, del Vecchio se “vratio sklapati dogovore”. I to je doista učinio.

Prije dvije godine talijanska Luxottica spojila se s francuskim proizvođačem leća Essilorom čime je nastala grupacija vrijedna više od 50 milijardi eura. No, nastala je i borba nad tom grupacijom. Leonardo del Vecchio i Essilorov vlasnik Hubert Sagnieres su se, naime, dogovorili da će dijeliti moć nad novonastalom grupacijom dok ne zaposle novog generalnog direktora. Logično, svatko pokušava progurati “nekog svog”. Iz Essilora su, primjerice, optužili talijanskog milijardera kako iz pogrešnih razloga na vrhu kompanije želi Francesca Millerija, svog osobnog asistenta, IT stručnjaka i obiteljskog prijatelja, odnosno da kroz njega namjerava imati kontrolu nad cijelom kompanijom. Del Vecchio to, naravno, negira, a takve su insinuacije alarmirale i neke od dioničara EssilorLuxottice, kojoj su još u svibnju nedostajali obavezni (i potrebni) nezavisni direktori u Nadzornom odboru, što je dolilo ulje na vatru.

A handout photo taken on January 16, 2017 and released by Essilor shows Founder and Chairperson of Italian eyeglass producer Luxottica Leonardo Del Vecchio (R) shaking hands with CEO of French lens maker Essilor Hubert Sagnieres in Paris. French lensmaker Essilor has agreed to buy Italy's Luxottica, maker of Ray-Ban sunglasses, in a bid to create a new global giant in the sector, the two groups announced on January 16., Image: 311065292, License: Rights-managed, Restrictions: RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT
Thierry FOULON / AFP / Profimedia

Hubert Sagnieres i Leonardo del Vecchio

 

Unatoč navedenom, i iako na slabim nogama, primirje između dva moćnika je dogovoreno. Milleri i Laurent Vacherot, koji je djelovao kao direktor u Essiloru, trenutno dijele čelnu poziciju u grupaciji. No, u već napetu situaciju uključio se i Daniel Loeb, jedan od najpoznatijih aktivista Wall Streeta čije su prijašnje mete bili Sony i Yahoo. On je, naime, tijekom ljeta kupio oko dva posto udjela u EssilorLuxottici i time je postao treći najveći investitor grupacije, a još uvijek nije odabrao stranu u talijansko-francuskoj borbi za moć nad kompanijom.

Odlučna borba vrlo se vjerojatno neće odviti prije svibnja 2021. kada završava dogovor o trenutnoj dvojnoj vladavini i kada će del Vecchio biti zadužen za odabir članova Nadzornog odbora.

Istovremeno, mandat Mediobancinom odboru te mandat njezinog generalnog direktora završava za godinu dana pa analitičari očekuju obračun i u toj areni. A osim što to znači rizik za vrijednost dionica kako EssilorLuxottice, tako i Mediobance, to znači i da će talijanski poduzetnik i milijarder, kako piše FT, morati suzdržavati svoj apetit za borbom još barem 12 mjeseci.