Radi posao koji voli

Hrvatica u muškom svijetu: 'Posao obavim najbolje što mogu, ne dam se maltretirati!'

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

29.10.2019. u 10:16

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

29.10.2019. u 10:16

A container ship waits to be unloaded at the Ningbo Zhoushan port in Zhejiang province, China November 14, 2018. Picture taken November 14, 2018. REUTERS/Stringer ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. CHINA OUT. - RC12642A02E0
REUTERS

Ilustracija

Zadranka Darija Vukman pred kraj srednje škole razmišljala je o upisu na studij strojarstva, a onda se jedno jutro probudila s idejom da bi se ipak u životu željela baviti s nečim povezanim uz more i brodove. Ideju je ubrzo provela u djelo i upisala studij nautike. Danas plovi na kontejnerskom brodu francuske kompanije CMA CGM na poziciji druge časnice palube, a prije nekoliko mjeseci položila je i kapetanski.

Po završetku preddiplomskog studija Nautike i tehnologije pomorskog prometa Odjela za promet i pomorstvo Sveučilišta u Zadru stekla je zvanje prvostupnika, a školovanje je nastavila na riječkom Sveučilištu gdje je stekla zvanje magistre inženjerke nautike i tehnologije pomorskog prometa. Odradila je kadeturu, potom nekoliko tura kao treća časnica palube, položila poručnički, a onda se ukrcala kao druga časnica palube i odmah nakon prvog ugovora položila i kapetanski.

- Ne, nisam se odmah nakon završetka preddiplomskog studija uspjela ukrcati na brod da bi odradila kadeturu. Slala sam molbe i javljala se na razne natječaje pune dvije godine. Na neke nikada nisam niti dobila odgovor, neki su odgovorili da ne primaju kadete ili Hrvate, a neki su mi otvoreno rekli da ne primaju žene. Imala sam popis svih agencija koje ukrcavaju pomorce, a od prijateljice sam saznala za Columbia ship menagment. Bila sam uporna, a kako oni tada nisu ukrcavali kadete uputili su me na CMA ships agenciju. Poslala sam im sve papire, ispunila njihovu aplikaciju i mjesec dana gotovo svakodnevno ih zvala. Bila sam iskrena i napisala da nosim kontaktne leće što se pokazalo kao prepreka, pa sam otišla i na lasersko skidanje dioptrije nakon čega sam se nekako uspjela ukrcati i to u Maleziji, priča Zadarskom listu Darija.

Sljedeća destinacija bila joj je veliki kontejnerski brod na kojem je prvo zadužila kombinezon, kacigu i radne cipele, a sve, kaže, muškoga kroja, kao i košulja kakvu kao časnica i danas nosi. I svi kolege na brodu bili su muškarci, no to ju nije pokolebalo, niti zanimalo.

- Ja sam na brod došla raditi kao i svi ostali, a bilo nas je iz ove naše regije, Azijanata i svih ostalih. Na svakom brodu ima Filipinaca jer su oni poslodavcima jeftina radna snaga. Ali na brodovima je sve posloženo hijerarhijski i točno se zna kad, tko i što treba odraditi. Svoj zadatak odradiš najbolje što možeš, postaviš se i ne daš se maltretirati. To govorim jer na žalost ima časnika koji se postavljaju neljudski, kao da sami nikada nisu bili u istoj poziciji, otkriva Darija ključ uspjeha mlade žene u muškom svijetu i struci koja se smatra muškim poslom.

- Naišla sam na diskriminaciju po rodnoj osnovi, ali to mene uopće ne zanima. Radim posao koji volim, dajem sve od sebe i sve što radim uvijek nastojim oplemeniti te podići na višu razinu. To me veseli i ispunjava zadovoljstvom, a to mi ovaj posao i omogućuje, kaže Darija dodajući kako je najveću diskriminaciju kao žena osjetila u Kini gdje ju inženjer koji je došao otkloniti kvar uopće nije doživljavao, a onda je ispričala i dogodovštinu iz kineskog škvera. Tamo ju je na palubi ugledao jedan lučki radnik koji se umalo polomio pokušavajući ju snimiti mobitelom, a sličnih situacija doživjela je i drugdje. U rodnom Zadru na spomen da plovi ipak, kaže, ljudi drugačije reagiraju i zapitkuju je sa zanimanjem o poslu koji radi, no doživjela je i neugodan stav jednog lučkog kapetana prilikom usmenog ispita za jedan od breveta koji je polagala.

- Bila sam doma već nekoliko dana i imala sam nalakirane nokte. U komisiji su bila četiri člana, a jedan me ispitivao.

Kad sam na sva pitanja odgovorila jedan od članova komisije je rekao da me pita još nešto o strojarnici, a onda je ispitivač odgovorio 'a što će ona raditi u stroju s tim noktima', kaže Darija uz smijeh kako ju zapravo uopće nije to dirnulo jer se ne želi zamarati tuđim, a posebice ne primitivnim mišljenjima i stavovima.

Uz redovite, svakodnevne gvardije, odnosno dežurstvo na komandnom mostu gdje prati radar, sve oko sebe i zapravo vozi brod, ima i dodatno zaduženje. Kad je bila treća časnica to je bilo održavanje opreme za spašavanje, a po zadnjem ugovoru po kojem se ukrcala zadužena je za navigaciju što podrazumijeva planiranje putovanja i održavanje opreme za navigaciju na komandnom mostu.

Prošla je Darija i sve druge poslove, od skidanja hrđe, pa do farbanja, čišćenja, održavanja opreme i svega ostaloga, ali i kontrole ukrcaja tereta kad su u lukama. Brod na kojem plovi na ruti je prema Kini gdje i vrše ukrcaj, a prevoze 'sve'.

- Sve što je u europskim zemljama, a kao zemlja podrijetla piše Kina, to mi vozimo. Najčešći su to veliki kontejneri, ali imali smo i brodova, aviona, pa čak i lokomotiva. Nađe se i zapaljivih tereta što zbrinjavamo pod posebnim uvjetima, kaže i dodaje kako je sve to samo rutina.

- Ne znam do kad ću ploviti, a iako sam položila tzv. kapetanski, nije mi to cilj. Voljela bi se okušati kao prva časnica palube. To je dinamična, a ujedno i vrlo zahtjevna pozicija, a ja baš to volim, zaključuje Darija za Zadarski list.