Slovenske željeznice se šire

Slovenske željeznice privukle ulagača u teretni prijevoz i najavljuju širenje na Hrvatsku

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

15.2.2020. u 13:22

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

15.2.2020. u 13:22

Zagreb, 230315. Velikogoricka ulica.
Stajaliste Buzin.
Tvrtka HZ Infrastruktura je otvorila gradsko-progradsko zeljeznicko stajaliste Buzin kao najmodernije na pruzi Zagreb Glavni kolodvor-Sisak-Novska. Vrijednost projekta je 13,5 milijuna kuna, a radove su izveli Djuro Djakovic Holding i tvrtka Subterra. Otvaranju stajalista nazocio je i ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Sinisa Hajdas Doncic.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Ilustracija

Objavivši skoro zaključenje sporazuma o ulasku češkog EPH Holdinga u vlasničku strukturu tvrtke kćeri Slovenskih željeznica za teretni prijevoz, direktor Slovenskih željeznica Dušan Mes najavio je širenje tvrtke na susjedna tržišta.

- S svježim kapitalom koji će teretni prijevoz dobiti kroz suradnju s EPH Holdingom, preuzeli bi određene tvrtke, među ostalim, u Hrvatskoj i Srbiji – najavio je Mes u intervjuu za slovenski Dnevnik, ne precizirajući koje su točno tvrtke u regiji na meti SŽ-a Teretni prijevoz.

Češki holding trebao bi preuzeti 49 posto vlasništva u SŽ-u Teretni prijevoz, a procjenjuje se da će ga to koštati oko 80 milijuna eura. U ovoj tvrtki kćeri SŽ-a zaposleno je 1200 radnika, a u 2018. poslovala je s osam milijuna eura dobiti.

Iznoseći detalje pregovora s EPH Holdingom, Mes je naveo kako je postignut dogovor o iznosu dokapitalizacije i poslovnim planovima za SŽ Teretni prijevoz do 2030. Preostaje, dodao je, da se s češkim ulagačem postignu dogovori o postojećim ugovorima Teretnog prijevoza s ostalim tvrtkama unutar sustava slovenskih državnih željeznica.

Slovenske željeznice oglasile su potragu za strateškim investitorom u teretni prijevoz 2016.. Osim s EPH-om, pregovarali su s još šest ulagača, među ostalim, iz Austrije, Njemačke, Poljske i Rusije.

Iako mu je osnovni biznis energetika, EPH Holding, jedna od najvećih čeških kompanija u vlasništvu Daniela Kretinskog, posljednjih je godina sve poduzetniji ulagač u transport i logistiku. U sastavu holdinga je oko 70 tvrtki u Češkoj, Slovačkoj, Njemačkoj, Italiji, Velikoj Britaniji, Irskoj, Poljskoj, Mađarskoj i Francuskoj.

S obzirom na raspostranjenost poslovanja EPH-a u Europi, slovenski mediji procjenjuju da bi se Slovenskim željeznicama, ali i slovenskom gospodarstvu u cjelini, mogle otvoriti brojne prilike za povećanje prihoda i investicije. Od spomenutog dogovora državnih željeznica i EPH-a, mogla bi, među ostalim, profitirati luka Koper, navode mediji u Deželi.

U 2018. EPH Holding je ostvario prihod od sedam milijardi eura, ima oko 25000 zaposlenih, najveći je proizvođač električne energije u Češkoj, vlasnik je najvećih rudnika lignita u Njemačkoj i jedan od najvažnijih trgovaca ruskim plinom u Europi.

Daniel Kretinski, čije bogatstvo magazin Forbes procjenjuje na tri milijarde dolara svrstavajući ga među tisuću najbogatijih ljudi na svijetu u 2019., osnovao je EPH Holding 2009. kapitalom svoje J&T grupe koja je u Hrvatskoj prisutna kroz ulaganja u negdašnju Vaba banku i riječki Novi list. U EPH uložio je i fond PFF Petra Kellnera, najbogatijeg Čeha čiji se imetak procjenjuje na 15 milijardi dolara.

Ako se ostvare spomenute najave Dušana Mesa o regionalnom širenju SŽ-a Teretni prijevoz, na meti slovenskih i čeških ulagača mogao bi se naći HŽ Cargo kojeg je Vlada Zorana Milanovića neuspješno pokušala privatizirati 2013..