Novi kartel

Zbog stvaranja udruženja uzgajivača, omiljena slastica mogla bi drastično poskupiti

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

14.1.2020. u 10:59

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

14.1.2020. u 10:59

, Image: 210385406, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Deyan Georgiev Authentic collection / Alamy / Alamy / Profimedia
Deyan Georgiev Authentic collection / Alamy / Alamy / Profimedia

Ilustracija

Kockica mnogima omiljene slastice, čokolade, uskoro bi mogla biti znatno skuplja.

Ova ne baš najsretnija informacija proizlazi iz nedavne objave o mogućem udruženju dva najveća svjetska proizvođača kakaa. Naime, Gana i Obala Bjelokosti iz kojih dolazi gotovo dvije trećine svjetske količine kakaa, već neko vrijeme pregovaraju o stvaranju udruženja pod nazivom COPEC (eng. Cocoa Producing Countries). Vlasti dviju zapadnoafričkih država smatraju da će upravo stvaranjem svojevrsnog kartela uspjeti podići cijenu kakaa te samim time povećati zaradu od uzgoja.

Kako prenosi Tportal, ova vrijedna sirovina dolazi s malih obiteljskih gospodarstva, od koji zrna kakaa po cijenama koje određuju države, potom otkupljuju prekupci koji ih na veliko prodaju vlastima koje ga dalje plasiraju globalnim preprodavačima.

Tona kakaovog zrna na tržištu ovih se dana prodaje po cijeni od oko 2.500 dolara, dok se vrijednost svjetske prodaje čokolade procjenjuje na više od 100 milijardi dolara od čega Gana i Obala Bjelokosti godišnje uspijevaju zaraditi tek oko četiri milijarde. Kako bi povećali zaradu uzgajivača, koji često žive i ispod granice siromaštva, vlasti Gane i Obale Bjelokosti odlučile su da će od listopada, kada počinje nova uzgojna sezona, na trenutnu tržišnu cijenu naplaćivati dodatnu premiju od 400 dolara, što znači da bi zrno kakaa moglo poskupjeti za oko 15 posto.

U pregovorima s predstavnicima konditorske industrije prošlog ljeta dvije su države predlagale da se na tržištu formira minimalna cijena, od 2600 dolara za tonu, no prerađivači su odbili prijedlog tvrdeći da bi takva praksa stvorila kaos na tržištu i da dovodi do netransparentnosti. Umjesto toga, prerađivači puno lakše provedivim rješenjem smatraju dodatnu premiju na tržišnu cijenu.

Novu premiju podržali su i vodeći proizvođači slatkiša, a među njima je i švicarski prerađivač kakaa Barry Callebaut, te američki Mars. Sličnog je stava i Mondelez, među čijim se brendovima nalazi Milka i Toblerone. Oni smatraju kako je naplata premije 'pravilna odluka'.

No, unatoč potporama vodećih proizvođača, većina ih ističe kako će se spomenuto poskupljenje najviše odraziti upravo na potrošače. To je potvrdio i Barry Callebaut koji navodi kako s većinom svojih kupaca ima ugovore koji se temelje na tržišnoj cijeni uz dodatak marže, te da će se upravo zbog toga novi troškovi jednostavno prebaciti na konditore i potrošače.