Kriza

U narednim godinama u moćnoj industriji bez posla bi moglo ostati čak 250.000 radnika

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

6.12.2019. u 9:18

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

6.12.2019. u 9:18

FILE PHOTO: An employee of German car manufacturer Mercedes Benz installs wheels at a Daimler factory in Rastatt, Germany, February 4, 2019. REUTERS/Kai Pfaffenbach/File Photo
Kai Pfaffenbach / REUTERS

Daimlerova tvornica u Rastattu

- Nitko od današnjih lidera neće preživjeti nadolazeće godine ako zadrži trenutni način poslovanja – dugo vremena naglašavao je konzultant Ralf Kalmbach koji je gotovo 32 godine svoje karijere proveo kao savjetnik najvećih njemačkih proizvođača automobila. Ako se pogledaju posljednje vijesti koje pristižu iz ovog moćnog sektora, koji bi da je zasebna država bio šesta najveća ekonomija svijeta, čini se da je bio upravu.

Nakon krize bankarskog sektora, ista sudbina zahvatila je i ovu industrijsku granu koja zapošljava više milijuna radnika diljem svijeta.

- Automobilska industrija prolazi kroz najveću transformaciju u svojoj povijesti – dodao je Kalmbach.

Naime, zbog novih trendova, ali i kaskanja u području električnih vozila, lideri ove industrije odlučile su uštede raditi upravo na zaposlenicima. Tako će, koliko je za sada poznato, njemački Audi i Daimler u nadolazećim godina otpustiti ukupno 20.000 radnika, a ako se tome pridodaju i najavljeni otkazi u Continentalu i Boschu, ali i ostale kompanije, ta brojka, na globalnoj razini, penje se i na 80.000.

No, prema predviđanjima stručnjaka te brojke u budućnosti mogle bi ići i još dalje. Kako navodi Financial Times, u idućih deset godina čak 250.000 djelatnika u ovoj industriji moglo bi ostati bez svojih radnih mjesta.

Pogodit će i najveće

Nadolazeća kriza neće zaobići ni najveće ekonomske sile poput Njemačke, SAD-a, Kine, ali i Velike Britanije. Naprotiv, upravo će najveći broj 'mjera štednje' zahvatiti djelatnike u tim zemljama. Prema podacima Eurostata iz 2017. godine ova industrija u Njemačkoj zapošljava 869.000 radnika. Slijedi ju Francuska s 223.000, Poljska s 203.000 radnika te Velika Britanija s 186.000 djelatnika. Uz njih na razini Europe veliki broj zaposlenika u ovoj industriji ima i Rumunjska koja broji čak 185.000, zatim Češka s 177.000, Italija koja ima 163.000 radnika, te Španjolska s 1580.000. Nešto manji broj ljudi zaposleno je u Mađarskoj, njih 98.000, te nama susjednoj Sloveniji, 77.000.

Dodatni problemi

Dodatni problem ovoj industriji stvorio je trgovinski rat, zbog kojeg izvoz na kinesko tržište već 17 mjeseci zaredom bilježi pad. Naime, prema najavama, ove godine na tom najvećem izvoznom tržištu trebalo se ukupno prodati 100 milijuna vozila, ali izgleda kako ta brojka neće biti ostvarena s obzirom da je za sada prodano nešto više od 90 milijuna, a do kraja godine ostalo je svega tri tjedna.

U korist proizvođačima ne ide ni globalna demografska slika. Naime, sve veći broj mladih ne želi imati vlastiti auto, već za potrebe prijevoza koriste alternativne usluge poput Ubera. Osim toga, problem će u budućnosti, predviđaju stručnjaci, stvarati i tehnološki divovi poput Googlea koji već sada kreiraju autonomna vozila.