Autoindustrija traži pomoć

'Svakom kupcu novog automobila neka vlada da poticaj od 4000 eura'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.5.2020. u 15:23

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.5.2020. u 15:23

Employees of German car maker Volkswagen (VW) mount the lower body that includes the battery and charging port of the Volkswagen ID.3 electric car at the Volkswagen car factory in Zwickau, eastern Germany, on February 25, 2020. (Photo by RONNY HARTMANN / AFP)
RONNY HARTMANN / AFP

Volkswagen tvornica

Koronakriza bacila je automobilsku industriju na koljena, no popuštanje restriktivnih mjera i kod proizvođača automobila budi nadu u oporavak. U tome, međutim, i oni očekuju potporu svojih matičnih država, bez koje, kako kažu, teško da će se moći vratiti na pretkrizne razine, a mnogi strahuju i da će, potraju li posljedice krize izazvane pandemijom koronavirusa, možda čak morati staviti i ključ u bravu.

Sezonu pokušaja spašavanja automobilske industrije pokrenuli su njemački proizvođači automobila i savezna kancelarka Angela Merkel. Ona je jučer, prema pisanju svjetskih medija, održala videokonferenciju s predstavnicima vodećih automobilskih giganata u toj zemlji, među kojima su Volkswagen, BMW i Daimler, koji su od nje tražili da država subvencionira kupnju vozila i tako omogući oporavak automobilske industrije.

Industrijalci su dobili podršku i od čelnih ljudi saveznih pokrajina Bavarske, Baden - Württemberga i Donje Saske, u kojima je smještena i glavnina njihove proizvodnje. Preciznije, kako su izvijestili mediji, prijedlog je da vlasti s 4000 eura subvencioniraju kupnju ekološki prihvatljivih vozila, odnosno s 3000 eura kupnju tradicionalnih automobila, kao i da s 1000 eura subvencioniraju ‘rješavanje’ starih vozila. Zauzvrat, kompanije koje prime pomoć države, ne bi trebale isplaćivati dividende.

Odluka uskoro

U osnovi, riječ je o sličnom programu koji su države s razvijenom automobilskom industrijom provodile u posljednjoj recesiji, kada su također poticale građane na kupnju novih, ekološki prihvatljivih vozila. Što će odlučiti u Berlinu, vidjet će se narednih dana i tjedana, a prema dosad dostupnim informacijama njemačkih vlasti, odluka o pomoći automobilskom sektoru u Njemačkoj može se očekivati krajem svibnja ili početkom lipnja.

- Automobilska industrija je važna za njemačko gospodarstvo, s obzirom na to da čini oko petine ukupne industrijske proizvodnje i, zajedno s povezanim djelatnostima, zapošljava više od milijun ljudi - kaže Damir Novotny, ekonomski analitičar. Da automobilska industrija ne samo u Njemačkoj, nego i drugdje u Europi, neće moći bez podrške države, jasno je i iz podataka, koji pokazuju da je prodaja automobila u koronakrizi pala na najniže razine još od završetka Drugog svjetskog rata.

Naime, lockdown je, prema postupnim podacima, prodaju automobila u travnju u Italiji, Španjolskoj i Velikoj Britaniji, europskim zemljama koje je pandemija koronavirusa najteže pogodila, srezao čak 97 posto, a pad u Francuskoj je nešto manji, “samo” 89 posto na godišnjoj razini. Ogroman pad prodaje automobila zabilježen je i u Njemačkoj. U takvim uvjetima, upozoravaju industrijalci, oporavak bez podrške države jednostavno neće ići.

Proizvođači automobila pritom upozoravaju i na poremećaje u nabavci dijelova, jer su dobavni lanci prekinuti ili je njihovo funkcioniranje svedeno na minimum. Dodaju i kako se suočavaju s povećanjem cijena, a i nova organizacija rada u uvjetima pandemije koronavirusa ima svoju cijenu. Veliko je pitanje i koliko je njihovih dobavljača uspjelo izdržati prekid proizvodnje od mjesec i pol. S druge strane, jeftinije sirovine i nafta samo dijelom mogu pokriti rast troškova proizvodnje. I samo zatvaranje pogona, pa ponovno otvaranje, upozoravaju industrijalci, košta.

Iako je, dakle, recesija u automobilskoj industriji sasvim izvjesna, Novotny upozorava da se ne mogu u potpunosti povlačiti usporedbe s prethodnom krizom, posebno u slučaju njemačke automobilske industrije. Naime, njemački su proizvođači automobila u proteklih desetak godina velik dio proizvodnje prebacili u druge zemlje, poput Slovačke i Mađarske, pa čak i Rusije, Kine, SAD-a i Meksika.

Razmještanje tvornica

U samoj Njemačkoj ostavili su razvoj proizvoda, proizvodnju strojeva i elektroniku, a samo dijelom sklapanje konačnog proizvoda. Uz to, dodaje, Njemačka se okreće proizvodnji električnih i hibridnih vozila, kao i automobila koji se baziraju na visokim tehnologijama.

- Njemačka automobilska industrija je među prvima usvojila koncept industrije 4.0 i okrenula se konceptu dislokacije proizvodnje na više lokacija u svijetu - napominje Novotny.

Posljedica toga je da automobilska industrija ipak više ne igra takvu ulogu u njemačkom gospodarskom životu kao prije, primjerice, desetak godina, iako nema nikakve dvojbe da je i dalje vrlo značajna kockica u njemačkom gospodarskom mozaiku. Već i podatak da sama automobilska industrija u Njemačkoj zapošljava 800.000 ljudi, dovoljno govori o njenom značaju. Razmještanjem proizvodnje diljem svijeta postala je bliža kupcima u drugim zemljama, ali i ovisnija o kretanjima na tim tržištima. Zbog svega toga, mjere pomoći njemačkih vlasti danas će ipak slabije djelovati nego što su djelovale u posljednjoj recesiji.

U cijeloj priči možda će i presudna biti dinamika oporavka tržišta automobila. U ovoj će godini - to je već sada jasno - prodaja automobila, na što upozoravaju i stručnjaci, doživjeti velik pad, pa je oporavak realno očekivati tek u sljedećoj godini. No, i on će ovisiti o tome u kojoj će se mjeri koronakriza odraziti na kupovnu moć građana.