Krediti

Što očekuje klijente nakon isteka razdoblja odgode plaćanja

AUTOR:

  • Marina Klepo

OBJAVLJENO:

24.8.2020. u 9:17

AUTOR:

  • Marina Klepo

OBJAVLJENO:

24.8.2020. u 9:17

Split, 190814.
Ilustracije iz Splitske banke.
Foto: Marijo Basic / CROPIX
Marijo Bašić / CROPIX

Ilustracija

Onima koji su s bankom dogovorili 6-mjesečni moratorij na otplatu kredita on bi trebao isteći na jesen, kada se očekuje i izraženiji val otpuštanja i smanjenja plaća, s obzirom na istek Vladinih mjera potpore i završetak kakve-takve turističke sezone.

U situaciji nepovoljnih gospodarskih kretanja uzrokovanih pandemijom, HNB očekuje povećanje financijske ranjivosti sektora kućanstava. Kako navodi u publikaciji “Financijska stabilnost”, nepovoljna kretanja na tržištu rada mogla bi vršiti daljnji pritisak na pad zaposlenosti, što bi zajedno s padom prihoda od turizma moglo pridonijeti smanjenju raspoloživog dohotka dijela kućanstava. Kakva se politika banaka može očekivati prema klijentima koji ostanu bez posla ili dijela prihoda?

Korak dalje

Sve banke koje su bile spremne odgovoriti na to pitanje ističu da pomno prate razvoj događaja i da će u skladu s time i reagirati. Njihov pristup, čini se, bit će individualan i posebno će se razmatrati situacija svakog klijenta, ali pojedine banke već idu korak dalje. Tako najveća, Zagrebačka banka, najavljuje mogućnost produljenja moratorija na dodatnih šest mjeseci, što znači da će njeni klijenti moći koristiti odgodu plaćanja kredita od ukupno godinu dana. U toj banci ističu da su odmah nakon izbijanja pandemije za sve klijente, potrošače i poslovne subjekte koji su njome pogođeni pripremili sveobuhvatni paket mjera. Zbog njenog daljnjeg utjecaja na gospodarstvo, klijentima koji imaju ili očekuju da će imati poteškoća s otplatom kreditnih ili limitnih proizvoda zbog gubitka ili smanjenja primanja, nudi različite mjere za olakšanje otplate poput moratorija, odgode roka otplate, refinanciranja ili restrukturiranja obveza.

- Klijentima koji su ostali bez posla banka i dalje nudi mogućnost ugovaranja moratorija na šest mjeseci, a onima koji ga već koriste, a i dalje su nezaposleni, mogućnost produljivanja na dodatnih šest mjeseci - poručuju iz Zabe. Također, klijentima kojima je smanjeno primanje zbog utjecaja pandemije namjerava ponuditi refinanciranje ili restrukturiranje svih obveza kako bi se mjesečna obveza prilagodila trenutnoj visini prihoda klijenta. Na kraju, banka ističe da će “aktivno pratiti situaciju, procjenjujući pojedinačnu situaciju svakog našeg klijenta te postupajući u najboljem interesu naših dionika”.

To ujedno znači da će, u slučaju potrebe, Zaba iskoristiti opciju koju je na početku koronarkrize ponudio regulator, da će odgođene kreditne obveze urednim klijentima godinu dana tretirati kao nerizične, što znači da banka na njih neće morati izdvajati dodatne rezervacije. Hoće li produljenje moratorija na godinu dana jasno i otvoreno ponuditi i druge banke, ostaje vidjeti, ali je vrlo vjerojatno da s pogođenim klijentima nastojati naći svima prihvatljivo rješenje. U PBZ-u zasad navode kako pomno prate daljnji razvoj događanja, promjene u kreditnom portfelju i potrebe klijenata i da će, sukladno tome, adekvatno reagirati.

Različiti uvjeti

- Klijenti s mogućim budućim poteškoćama u otplati, zbog neredovitosti primanja i njihova smanjenja, trebaju se javiti u banku radi dogovora oko daljnjeg reguliranja svojih financijskih obveza - poručuju iz PBZ-a, dodajući da se zahtjev za moratorij može podnijeti do 20. rujna. U Erste banci također podsjećaju da do 30. rujna odgodu otplate kredita mogu zatražiti i klijenti koji odgodu nisu ranije zatražili, pri čemu odgoda otplate može trajati najdulje do 31. prosinca, dok za klijente koji ostvaruju primanja po osnovi bavljenja turizmom krajnji rok je do 30. lipnja 2021. godine. Kao većina banaka, i Erste banka je na početku pandemije klijentima ponudila opciju odgode otplate kredita na razdoblje do 6 mjeseci, do 12 mjeseci onima u turističkoj djelatnosti. Klijenti koji su inicijalno zatražili kraći rok odgode od maksimalno mogućeg, kažu u banci, sada mogu ugovoriti novu odgodu, “uz uvjet maksimalnog ukupnog trajanja odgode do šest mjeseci”, dok klijenti koji primanja ostvaruju u turizmu mogu zatražiti to isto, uz uvjet maksimalnog ukupnog trajanja odgode do 12 mjeseci.

Privremena mjera

Kad je riječ o klijentima koji će i nakon moratorija imati teškoća u otplati, iz te banke poručuju da su im na raspolaganju “standardne mjere restrukturiranja čiji je cilj olakšati otplatu kreditnih obveza”, a one se prilagođavaju trenutačnim financijskim okolnostima  klijenta.

- Npr., uslijed gubitka posla odobrava se odgoda otplate kao privremena mjera, u skladu s rokom u kojem se očekuje da klijent nađe novi posao. U slučaju trajnog smanjenja primanja omogućuje se produžetak roka otplate, s ciljem da se mjesečna obveza smanji - kažu u Erste banci.

Razvoj situacije “pozorno” prate i u OTP banci, kao i utjecaj pandemije na tržišne okolnosti i financijsko poslovanje klijenata. Iz te banke tek poručuju da će “individualno analizirati potrebe klijenata i ponuditi optimalno rješenje za klijenta i banku, u okviru alata koji se primjenjuju za restrukturiranje kreditnih obveza”.

Ukupno podneseno 80.565 zahtjeva za moratorij

Ukupan broj podnesenih zahtjeva za izmjenu uvjeta plaćanja kredita i nove izloženosti, prema podacima koje su banke dostavile HNB-u do 10. lipnja, iznosio je 80.565, s ukupnim iznosom od 41,7 milijardi kuna. Od toga je bilo odobreno 75,7 posto u odnosu na broj predanih zahtjeva i 65,6 posto s obzirom na iznos. Po broju zahtjeva prednjači sektor kućanstava, dok je po iznosu najviše zahtjeva zaprimljeno od sektora poduzeća. Duljina trajanja moratorija ovisi o zahtjevu i profilu dužnika, kao i o internim politikama pojedine banke, a kreće se između tri i dvanaest mjeseci.