Komentar novinara

Što je pošlo po krivu i kakva budućnost čeka hrvatska brodogradilišta?

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

7.4.2019. u 13:11

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

7.4.2019. u 13:11

Pula, 231018.
Drugi dan treceg ovogodisnjeg strajka u Uljaniku. Danas su se radnici okupili oko upravne zgrade i nisu izlazili na ulicu.
Foto: Goran Sebelic / CROPIX
Goran Šebelić / Hanza Media

Radnici Uljanika u štrajku

- Problemi u brodogradnji nisu od jučer. Prvi problem u pulskom brodogradilištu dogodio se još 1967. godine. Nastao je zbog toga što je tadašnja Jugoslavija krenula u protržišne reforme što je dovelo do manjih subvencija brodogradnji, dakle nešto slično što se događa i danas – objašnjava novinar Jutarnje lista Frenki Laušić u svom osvrtu na trenutno stanje u hrvatskoj brodogradnji.

Zadnjih 50 godina naša brodogradilišta konstantno gomilaju gubitke. Posljedica tome djelomično je promjena trendova na svjetskom gospodarskom tržištu, ali i loše upravljanje te moguća korupcija. Tako Hrvatska, podjednako nije uspjela slijediti rast produktivnosti kakav se događao na svjetskim tržištima niti je uspijevala dobro upravljati domaćim resursima, tumači Laušić.

- U zadnjih 50 godina grade se brodovi koji su sve kompleksniji i sofisticiraniji. Mi smo stalno kasnili za tim trendovima, svoje brodove gradili smo po većim cijenama od primjerice Kineza i Koreanaca – ističe novinar Jutarnjeg lista.

Hrvatska je za sanaciju gubitaka od 1990. do 2002. godine platila oko 10 milijardi kuna, a do 2008. izdvojila je još dodatnih osam do devet milijardi.

 

Iste te godine Europska komisija donesla je odluku kojom je htjela stati na kraj svim problemima. Donose pravilnik kako se brodogradilišta moraju privatizirati ili restrukturirati. Vlada tako, godinu dana kasnije donosi odluku, koja je s provedbom krenula tek 2012. godine, da se ide u restrukturiranje. Tada država plaća 12 milijardi kuna jamstava i preuzima na sebe 3,5 milijardi kuna troškova restrukturiranja koja su nastala od 2013. do 2017. godine. Nakon toga, brodogradilišta nastavljaju stvaraju još milijarde kuna gubitaka koje ćemo mi sada platiti još minimalno 4,5 milijardi kuna. Kada se sve zbroji, država je tako u zadnjih 29 godina izdvojila gotovo 39 milijardi kuna.

Kakva je sad situacija u Uljanik grupi?

- Prijeti joj stečaj, Vlada je gotovo odustala od restrukturiranja i samo je pitanje vremena kada će jedan od sudova otvoriti stečaj u 3. maju ili Uljanik brodogradilištu. Budućnost naših brodogradilišta, što uključuje i pulsko i riječko, može se osigurati jedino ako se pronađe strateški partner. U svakom slučaju, njihove nagomilane gubitke porezni obveznici više ne bi smjeli plaćati  – ističe Laušić.