"Kult Ghosna"

'Spasitelj' koji je opljačkao Nissan: Kako nitko nije uočio da je ukrao 44 milijuna $?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.11.2018. u 17:46

AUTOR:

OBJAVLJENO:

23.11.2018. u 17:46

Employeres work on the assembly line of the Nissan Micra at the Renault SA car factory in Flins, near Paris, France, February 23, 2017. REUTERS/Benoit Tessier - RC1FCFD1A140
Benoit Tessier / Etienne Lorient / REUTERS

Tvornica Nissana u Francuskoj i Carlos Ghosn u krugu

Svakoj vožnji dođe kraj. Pa tako i onoj kultnoga Carlosa Ghosna, 64-godišnjeg automobilskog maga koji je predvodio jedan od najmoćnijih automobilskih saveza na svijetu: Renaulta, Nissana i Mitsubishija.

“Kult Ghosna”, prenio je Bloomberg, kolabirao je u ponedjeljak kada se prolomila vijest da je gigant završio u pritvoru zbog financijskih zloupotreba: nije istinito prijavljivao svoju milijunsku zaradu te je koristio sredstva kompanije u osobne svrhe. Uhićen je u Tokiju nakon višemjesečne interne istrage koja je pokrenuta kada je jedan zviždač prijavio njegove malverzacije. Navodno je riječ o zaposleniku Nissanova pravnog odjela.

Hiroto Saikawa, Nissanov CEO, na konferenciji za novinare održanoj u sjedištu Nissana u Yokohami izrazio je razočaranje, ogorčenje i očaj zbog Ghosnovih postupaka.

Ne samo jedan

 “Riječ je o ponašanju koje kompanija ne može tolerirati. To su dostatni temelji za njegov otpust”, poručio je Saikawa koji je istom prilikom pokušao odvojiti Nissan od Ghosnova naslijeđa. Za uspjeh, odnosno preobrazbu te svojedobno posustale tvrtke, poručio je, nije zaslužan samo jedan čovjek, nego svi zaposlenici i njihove obitelji (iako se već godinama tvrdi i misli drugačije). Zloupotrebe je, priznao je, omogućila koncentracija moći u rukama jednog čovjeka, a Nissan nije imao dovoljno transparentnosti kako bi ih detektirao. Tvrtka će u budućnosti, najavio je Saikawa, težiti strukturi koja se neće oslanjati na samo jednu osobu.

Saikawa, doduše, nije detaljno naveo Ghosnova nedjela. Mediji zato jesu. Novinska agencija Kyodo je, primjerice, izvijestila da je Ghosn potencijalno “zamračio” 44 milijuna dolara u razdoblju od pet godina tako što je uporno prijavljivao manju zaradu od one koja mu se slijevala u džep. Drugi mediji spominju nezakonite kupnje osobnih nekretnina na račun kompanije, bez da je za to postojao “opravdan poslovni razlog”.

Ghosn je navodno osobno sudjelovao u izboru i pregovorima o cijeni dviju skupocjenih nekretnina, jedne u Brazilu, a druge u Libanonu. Riječ je o stanu na Copacabani u Rio de Janeiru, čiji je vlasnik bio jedan od njegovih poznanika, te nekretnini u luksuznom dijelu Bejruta, grada u kojem je proveo dio svoga ranog života. Za te dvije nekretnine izdvojeno je oko 17,7 milijuna dolara. Platio ih je Nissan, a Ghosn ih dobio potpuno besplatno. U kupnji su navodno korištene ispostave tvrtke u poreznoj oazi Britanski Djevičanski otoci.  Kad je odluka o kupnji donesena, papirologiju su, navodno prema uputama direktora iz Nissana Grega Kellyja, koji je također pod istragom, rješavala dva japanska viša dužnosnika u kompaniji. Njih dvojica navodno surađuju s tužiteljima u sklopu nagodbe koju su postigli.

Sporno bogatstvo

Nissan je financirao i troškove još dviju Ghosnovih kuća, u Parizu i Amsterdamu. Novac za kuće navodno se odvajao od sredstava kompanije predviđenih za investicije. Sredstvima kompanije plaćali su se i njegovi obiteljski odmori, vrijedni stotine tisuća dolara.

Ghosn i njegovo bogatstvo oduvijek su bili sporni. Iako su ga naveliko hvalili zbog poslovnih uspjeha, njegova financijska konstrukcija bila je predmet kontroverzi. Mediji prenose kako je bio jedan od najplaćenijih šefova tvrtki u Japanu i Francuskoj. Novac se slijevao iz niza kanala - držao je niz čelnih funkcija, od one na samom vrhu automobilskog saveza do onih u svakoj od kompanija koje ga čine. Općenito se računa da je samo u posljednjoj fiskalnoj godini zaradio oko 17 milijuna dolara: oko 6,5 u Nissanu, 8,5 u Renaultu i oko dva u Mitsubishiju.

Ghosn je rođen 1954. godine u Brazilu. Francuski je državljanin, a njegovi su roditelji imigranti iz Libanona. Uspon na sam vrh globalne automobilske industrije počeo je u Francuskoj kada se, nakon studija na prestižnoj École Polytechnique, zaposlio u proizvođaču guma Michelin. Sa samo 27 godina postao je upravitelj Michelinove tvornice, a s 36 direktor operacija tvrtke za Sjevernu Ameriku. Godine 1996. odlazi u Renault. Tamo se istaknuo nemilosrdnim stilom upravljanja i agresivnim rezovima te zaradio nadimak “Le Cost Killer” (ubojica troškova). “Specijalizirao” se za restrukturiranje, što je posebno došlo do izražaja nakon što je Renault 1999. godine kupio 43-postotni udio u Nissanu. Masovno je srezao troškove u Nissanu i zatvorio 21.000 radnih mjesta. Savezu Renault-Nissan se 2016. godine priključio i Mitsubishi.

 

Još prije toga se istaknuo kao jedan od prvih tradicionalnih automobilskih magnata koji je prigrlio pojam električnih vozila. Lansirao je Nissan Leaf 2010. godine kada su električni automobili još bili egzotika te dobro pretpostavio da će male kompanije teško držati tempo i da je veličina bitna za uspjeh. Pod njegovim je vodstvom savez postao jedan od najvećih svjetskih proizvođača automobila, odgovoran za svaki deveti automobil na tržištu.

Veći od boga

Zahvaljujući svemu tome, Ghosn je, pogotovo u Japanu, ali i u ostatku svijeta, postao veći od Boga. Njegov je život opisan u manga stripu, japanski su biznismeni kupovali bento kutije za ručak iz kojih bi jeli njegov portret oblikovan iz riže. Bio je neizostavni gost Davosa i niza drugih međunarodnih konferencija.No, sada je u pritvoru, ne zna se točno gdje. Prema japanskom zakonu, tužitelji ga mogu držati 20 dana prije nego što ga optuže ili puste. Ako mu odobre jamčevinu, bit će basnoslovna. Prijeti mu, ako ga proglase krivim, deset godina zatvora.

Nissan ga se jučer i službeno odrekao smijenivši ga s funkcije. Na odluku Renaulta i Mitsubishija još se čeka. Francuzi su mu isprva držali leđa, no onda je ministar financija Bruno Le Maire rekao kako ovaj neće moći ostati na čelnoj funkciji Renaulta, kompanije u kojoj francuska država ima 15-postotni vlasnički udjel.