Suočeni s lavinom kritika

Snapchat nikad nije vrijedio manje, a direktor si je isplatio bonus od 637 milijuna dolara

AUTOR:

OBJAVLJENO:

17.5.2018. u 14:50

Honoree and co founder of Snapchat Evan Spiegel arrives at the Time 100 gala celebrating the magazine's naming of the 100 most influential people in the world for the past year, in New York April 29, 2014. REUTERS/Lucas Jackson (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS) - GM1EA4U0S6R01
Lucas Jackson / REUTERS

Evan Spiegel

Tvrtka Snap Inc., u čijem je vlaništvu popularna aplikacija Snapchat, u prva četiri mjeseca ove godine zaradila je najmanje ikad, a vijest o tome je objavljena tek par mjeseci nakon što je direktoru kompanije Evanu Spiegelu isplaćen bonus od nevjerojatnih 637 milijuna dolara. Riječ o trećem najvećem bonusu isplaćenom direktoru neke kompanije ikad, no valja napomenuti da nije čudno da se takve isplate događaju nakon što kompanija pusti dionice u prodaju.

No, bonus je isplaćen u nezgodnom trenutku, taman kada su izašli podaci o tome da su prošle godine izgubili 3,4 milijardi dolara, čemu je kumovala objava Kylie Jenner “koristi li itko više Snapchat”, nakon čega je tvrtka na burzi izgubila 1,2 milijarde dolara, i skandal s Rihannom, kada je Snapchat objavio reklamu s pitanjem biste li radije udarili Rihannu ili ošamarili Chrisa Browna. Pjevačica s Barbadosa, koju je Chris Brown brutalno pretukao oglasila se i upitala Snapchat što im je to trebalo, nakon čega je tvrtka izgubila još 800 milijuna dolara na burzi. U sjeni velikog bonusa Spiegelu, 100 milijuna dolara dobio je i Imran Khan, zadužen za strategiju Snapchata koja očito nije bila previše funkcionalna prošle godine.

The Motley Fool piše kako je Snapchat zaboravio zlatno pravilo svako kompanije: kupac je uvijek u pravu. Kada su početkom godine uveli redizajn, korisnici su ih molili da vrate originalni, upozoravali da je slanje “snapova”, fotografija koje nestaju nakon nekoliko sekundi, kompliciranje nego ranije, ne mogu pronaći objave ljudi koje prate, a mnogima omiljena stranica Discover koja je nudila priče magazina i portala pretvorena je u stranicu sponzoriranih sadržaja. Najviše od svega, korisnici su zamjerali odvajanje objava privatnih korisnika od onih slavnih osoba, i žalili se na nepreglednost.

Peticija za vraćanje na prvotno stanje Snapchata na stranici Change.org potpisana je preko milijun puta, no kompanija je i dalje radila po svojem i nije poslušala glas javnosti što se vidi i na velikom financijskom gubitku. Vrijednost dionice Snapchata danas iznosi 10,58 dolara, dok je u isto vrijeme prošle godine ona bila na 24,48 dolara. Iz kompanije se pravdaju da se više fokusiraju na dugoročni razvoj i da će korisnici s vremenom uvidjeti koliko je novi dizajn dobar.

Karlie Kloss at The Broad and Louis Vuitton Celebrate
Profimedia, Mega Agency

Direktor Snapchata Evan Spiegel u braku je s manekenkom Mirandom Kerr

Ali, brojke govore protiv njih, broj korisnika je tri milijuna manji od očekivanog, zarada je daleko manja, a direktor Spiegel (27) ipak je dobio ogroman bonus. Kako je to moguće? Snapchat ima zanimljivu strukturu odlučivanja zahvaljujući kojoj osnivači Evan Spiegel i Bobby Murphy zapravo rade što žele. Čak i ako kupite dionice Snapchata, nećete dobiti nikakvu moć niti pravo sudjelovanja u odlukama.

U prvoj godini na burzi (Snapchat kao aplikacija postoji od 2012., a na burzi je od 2017.), ključno lice aplikacije koja je u jednom trenutku prijetila i Facebooku jer su je obožavali milenijalci, Evan Spiegel je očito bio zauzet drugim stvarima nego brigom oko kompanije. Oženio je manekenku i Victoria’s Secret anđelicu Mirandu Kerr, nekoliko tjedana proveo na ekstravagantnom medenom mjesecu na Fidžiju i prvi put postao otac. Njegovo vodstvo mediji dovode u pitanje zbog dvije stvari.

Prvo, aplikacije u vlasništvu Facebooka, koji je svojevremeno želio preuzeti i Snapchat, Instagram i WhatsApp su kopirale sve dobre strane Snapa i nekako ih učinile još boljima. Najbolji primjer su Snapchat Stories, gdje su korisnici mogli uploadati fotografije i videe i držati ih tamo 24 sata. Snapchat Stories imale su 190 milijuna dnevno aktivnih korisnika, dok je ista mogućnost na WhatsAppu imala 450 milijuna dnevnih korisnika, a na Instagramu 300 milijuna. Kritičari su zamjerili Spiegelu što nije bolje zaštitio mogućnosti svoje aplikacije i napravio ih težima za kopiranje.

Drugo, veliki redizajn naišao je na ogromne kritike i izazvao pravi revolt među korisnicima, a Snapchat im je praktički rekao neka se naviknu jer nema nazad. Sada ipak najavljuju neke izmjene, ali ogromna šteta se vidi na svim brojkama.

Inače, Spiegel je prošle godine zaradio plaću od 1,2 milijuna dolara, a njegova neto vrijednost je 2,5 milijarde dolara.