Ma kakav Uber ili Google

Rimac: Ne želim raditi robotaksije, moji će auti vozače učiti sigurnoj brzoj vožnji

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.7.2018. u 13:05

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.7.2018. u 13:05

Zagreb, 200618.
Rimac automobili, Sveta Nedelja.
Mate Rimac, Rimac automobili.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Gorsic / HANZA MEDIA

Mate Rimac

Najveće svjetske tehnološke i automobilske tvrtke, često i u međusobnoj suradnji, proteklih godina ulažu milijarde dolara u sustave za vožnju bez vozača.

Zahvaljujući tvrtki Rimac Automobili, među državama u kojima se razvija takva tehnologija našla se i Hrvatska, kojoj kronično nedostaje strateškog planiranja i sustavnog pristupa poticanju novih tehnologija.

- Hrvatska je u zaostatku u odnosu na regiju - rekao nam je Mate Rimac, govoreći o svojem najnovijem projektu - razvoju sustava za autonomnu vožnju. - Druge države ulažu puno u to, od 5G infrastrukture, poligona za testiranje, do komunikacija s infrastrukturom - automobili povezani sa semaforima...

Infrastruktura

Rimac je ustvrdio da za potrebe njegove tvrtke i nije toliko bitno, no kada bi se država aktivnije uključila u privlačenje tehnoloških kompanija - ili razvojem infrastrukture, ili obrazovanjem stručnjaka - pored Rimčeve bi tvrtke mogli osvanuti i drugi predstavnici industrije.

- Propustili smo val seljenja autoindustrije na istok, a propustit ćemo i ovaj val novih tehnologija - rekao nam je, misleći na autonomna i električna vozila.

Nedostatak kvalitetnog kadra najveći je problem visokotehnoloških tvrtki poput Rimca ili MicroBlinka, tvrtke čiji programeri također rade na razvoju algoritama za strojno učenje. - Nismo konkurentni u tom segmentu - rekao nam je Damir Sabol, vlasnik MicroBlinka.

Jedan od ključnih razloga zašto je teško doći do iskusnih i sposobnih ljudi jest visoka cijena rada. - Teže je dovesti strane stručnjake, teže je zadržati ljude - rekao je Sabol.

Strani kadar

Sabol nam je objasnio kako je razvoj autonomnih vozila strahovito skup - osim same tehnologije, vozila i stručnjaka, potrebno je i mnogo vremena kako bi se prikupilo dovoljno podataka.

U tvrtki Rimac Automobili za sada na projektu autonomne vožnje radi 12 ljudi, što je malo kada se usporedi sa stotinama inženjera i stručnjaka koji rade za Google ili Microsoft, no Rimac ne misli ulaziti u konkurenciju s njima, nego vjeruje da je otkrio nišu u koju dosad nitko drugi nije zakoračio. - Hoćemo spojiti nespojivo. Pronaći zajedničke dodirne točke sportskim automobilima i autonomnim sustavima - rekao je.

Prve mogućnosti novog sustava trebale bi biti dostupne već 2020. godine, kada na tržište izađe novi električni superautomobil - Rimac C_Two.

Rimac je razvoj autonomnih tehnologija shvatio vrlo ozbiljno, pa je tako i cijeli dizajn C-Two modela od početka bio planiran sa svim potrebnim senzorima i mehanizmima za autonomnu vožnju - imat će sve što mu treba kako bi vozio sam osim umjetne inteligencije, koju upravo razvijaju.

- Jako puno ulažemo u to. Izgradili bismo tim od 50 ljudi odmah da možemo, ali nadamo se da ćemo uspjeti do kraja godine - rekao nam je. U tom segmentu industrije ne postoji mnogo ljudi s iskustvom pa tragaju za budućim radnicima već na fakultetima, gdje stipendiraju odabrane studente.

Tragaju i za stranim kadrom, no osim cijene rada još jedan je problem pronalazak posla za suprugu ili supruga - brojni bi stručnjaci rado i došli u Hrvatsku, ali njihov životni partner teško bi našao posao u svojoj struci bez znanja hrvatskog, zbog čega mnogi ipak odustaju.

Sigurnost

Rimac nije zainteresiran za razvoj robo-taksija, poput Ubera ili Lyfta, koji u budućnosti žele u potpunosti izbaciti vozače iz svojeg poslovnog modela. Kao proizvođač superautomobila, Rimac traga za tehnologijama koje bi vožnju učinile sigurnijom i uzbudljivijom, a jedna je takva tehnologija “Driver Coach” - sustav koji bi, primjerice, mogao pronaći idealne puteve ubrzavanja, skretanja i kočenja na trkaćoj stazi, a potom bi, malo po malo, učio ljudskog vozača kako postići bolje performanse. Kao što se Concept One ni C_Two ne nadmeću s vozilima iz masovne proizvodnje, tako se ni Rimčevi sustavi za autonomnu vožnju neće nadmetati s Googleovim i Microsoftovim, ali će vjerojatno predstavljati vrlo vrijednu tehnološku inovaciju u svojem segmentu, i još jednu tehnologiju koju će tvrtka moći unovčiti.