Prometna špica

Rekordni vikend na autocestama: Kroz kućice ARZ-a i HAC-a prošlo gotovo milijun vozila

AUTOR:

  • Marko Špoljar

OBJAVLJENO:

20.8.2019. u 15:08

AUTOR:

  • Marko Špoljar

OBJAVLJENO:

20.8.2019. u 15:08

Zagreb, 280718.
Zbog udarnog vikenda u turistickoj sezoni stvaraju se guzve na naplatnim kucicama Lucko.
Na fotografiji: guzva u smjeru juga.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Goršić / Hanza Media

Ilustracija

Od početka godine do prošle nedjelje svim dionicama autocesta kojima upravljaju HAC i ARZ prošlo je ukupno 39,285 milijuna vozila te je naplaćeno 1,948 milijardi kuna (bez PDV-a). U odnosu na isto razdoblje lani porast prometa iznosi 4,86 posto, a prihoda od cestarina 4,39 posto.

Promet na dionicama Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka - Zagreb zabilježen je i u turistički najjačem dijelu ove godine. Drugog vikenda kolovoza, od 9. do 11., tim je dionicama autocesta prošlo nešto više od 932.000 vozila, a naplaćeno je 52,245 milijuna kuna cestarina. U usporedbi s istim prošlogodišnjim vikendom, to je povećanje od 1,5 posto u prometu te od 1 posto u prihodima. Još bolji rezultati zabilježeni su trećeg kolovoškog vikenda - koji je bio najprometniji ove godine. Tijekom prošlog vikenda, u samoj špici turističke sezone, dionicama HAC-a i ARZ-a prošla je 961.000 vozila i naplaćeno je gotovo 53 milijuna kuna cestarina. U odnosu na isti vikend 2018., riječ je o povećanju od 4,9 posto u prometu i od 4 posto u prihodu od cestarina.

Planirani rast

Direktor Sektora naplate cestarine u HAC-u Ivan Ribičić zadovoljan je kolovoškim rezultatima, ali i općenito prometom i prihodima od cestarina ove godine, što ne čudi jer je u godišnjem planu HAC-a za 2019. godinu navedeno 1,5-postotno povećanje prihoda od cestarina.

- Doduše, povećanje prihoda od cestarina planirali smo konzervativno jer već pet godina imamo konstantan rast između 5 i 7 posto. Svejedno, ovogodišnji rezultati su odlični. Rast prometa vozila i prihoda od cestarina nije samo posljedica turističke sezone. Mi, naime, bilježimo i rast teretnog, kao i tranzitnog prometa, a posebno tranzita na dionici autoceste Zagreb - Lipovac - kaže Ribičić za Jutarnji list.

Šef Sektora naplate naglašava da HAC od početka godine bilježi velik rast u prodaji ENC uređaja, kojih je u odnosu na isto razdoblje lani prodano čak 25 posto više.

Predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan kaže da će do konca ove godine - pod uvjetom da se nastavi dosadašnji trend rasta prometa na autocestama - prihodi od naplaćenih cestarina iznositi gotovo 2 milijarde kuna - 1,984 umjesto 1,919 milijardi, koliko stoji u godišnjem planu HAC-a. Drugim riječima, prihodi bi mogli porasti 4,9 umjesto planiranih 1,5 posto.

Početak preustroja

No, koliko god ovogodišnji rezultati na HAC-ovim prometnicama bili bolji i od prošlogodišnjih i od ovogodišnjeg plana, malo veći prihodi neće se gotovo pa nikako reflektirati na plan otplate ogromnih dugova Hrvatskih autocesta. Ta je tvrtka u ovu godinu ušla s ukupnim dugom od 2,831 milijardom eura, a plan je da se 2019. okonča sa samo 97 milijuna eura manjim dugom.

- Rast prihoda ne možemo zanemariti jer daje bolju krvnu sliku HAC-a, ali to će biti kap u moru sve do smanjenja operativnih troškova i dovršetka poslovnog restrukturiranja tvrtke - kaže Huzjan.

Veliko smanjenje troškova poslovanja očekuje od novog, elektroničkog sustava naplate, čija se implementacija planira 2021. godine.

Smanjenje troškova planira se i daljnjim smanjenjem broja zaposlenih. HAC je od početka godine napustilo 67 radnika.

<script id="infogram_0_6d1ba560-6fe2-40f5-8c35-5cac472c6ded" title="promet" src="https://e.infogram.com/js/dist/embed.js?Ysz" type="text/javascript"></script>