Olakšava život

Otvaranje tvrtke jednim klikom umjesto nekoliko dana obilaženja institucija

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

2.12.2019. u 12:44

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

2.12.2019. u 12:44

Split, 110315
Novinarka Slobodne Dalmacije Milena Budimir za deset minuta je na salteru Fine preuzela kod za e gradjanina kako bi sve dokumente koji su u sustavu Fine mogla koristiti preko interneta. Na fotografiji: Milena Budimir. Foto: Vladimir Dugandzic / CROPIX
Vladimir Dugandžić / CROPIX

Ilsutracija, šalter Fina-e

Javni informacijski sustav START omogućava registraciju i pokretanje poslovanja tvrtke na internetu u roku tri do četiri dana uz smanjenje troška osnivanja tvrtke od 30 posto, ističu u Financijskoj agenciji koja je pripremila START i održavat će ga od njegova stavljanja u službenu uporabu u utorak, 3.prosinca.

- Korištenjem START-a osnivači novih društava s ograničenom odgovornošću imat će ukupan trošak osnivanja tvrtke i pokretanja poslovanja od 200 kuna. Istovrsni trošak za poduzetnike koji su registrirali jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću i počeli poslovati bit će 40 kuna, od čega je deset kuna uplata temeljnog kapitala – navode u FINI. Kad je riječ o osnivanju obrta putem START-a, osnivački i trošak pokretanja iznosi 250 kuna za upravnu pristojbu.

Građani će pristupom internetskoj stranici start.gov.hr, uz uvjet da su već korisnici u sustavu e-građani s dovoljnom razinom vjerodajnice, ispunjavanjem e-obrasca u roku pola sata moći napraviti sve potrebno za osnivanje jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću s temeljnim kapitalom od deset kuna. Za osnivanje društava s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) bit će potrebno petnaestak minuta više nego za j.d.o.o., tvrde u Ministarstvu gospodarstva koje je osmislilo i naručilo sustav START od Fine.

- Kada govorimo o uštedama pri osnivanju i pokretanju poslovanja tvrtki koje donosi START, one su puno veće od znatno sniženih sudskih i upravnih pristojbi. Naime, građanin u postupku osnivanja tvrtke više ne mora nigdje ići, ni na sud, ni kod javnog bilježnika, ni u druge institucije, pa nema troška prijevoza, parkinga, benzina ako ima osobni automobil i sličnih troškova. Jednostavno, sve odradi iz naslonjača u svome uredu ili domu – navode u Ministarstvu gospodarstva.

Posebno bitnim dostignućem u START-u Fina i Ministarstvo gospodarstva ocjenjuju dogovor s poslovnim bankama da se unutar spomenutog sustava može kreditnim karticama platiti, primjerice, temeljni kapital j.d.o.o.-a, kao i otvoriti transakcijske račune za nove tvrtke. Suradnja s bankama, kažu u spomenutim institucijama, donosi ne samo ubrzanje postupka osnivanja tvrtke, već i smanjenje troškova.

- Banke, primjerice, naplaćuju 200 kuna izradu potvrde o uplaćenom temeljnom kapitalu. Ubuduće, kroz START, tog i sličnih troškova više neće biti. Uistinu, mi ovdje govorimo o revolucionarnoj promjeni u osnivačkim postupcima za tvrtke, gdje će jedan klik, jedna sekunda doslovce zamijeniti nekoliko dana – poručuju iz Ministarstva gospodarstva koje će START danas i službeno predstaviti na konferenciji za novinare.

Prema nalazima globalnog istraživanja Doing business o uvjetima poslovanja u državama, koje je u osmišljavanju START-a uzelo u obzir i Ministarstvo gospodarstva, prosječno trajanje osnivanja i pokretanja tvrtke u našoj zemlji je 22 dana.

- Kada pogledamo naše županije, brzina osnivanja tvrtki varira od deset do 45 dana. Takav raspon posljedica je različitih brzina trgovačkih sudova u upisu tvrtki, pa imamo spomenute razlike od županije do županije. Sada tih razlika više neće biti. I ubuduće će oni koji osnivaju tvrtke korištenjem START-a morati sačekati upis trgovačkih sudova, no sada će sudovi, zbog digitalizacije kroz novi sustav, moći djelovati daleko brže – najavljuju u Ministarstvu gospodarstva.

Spomenuti rokovi osnivanja i pokretanja tvrtki kroz sustav START mogli bi biti nešto dulji ako je osnivača tvrtke više, no to, ističu u Fini, ovisi o suradnji samih osnivača. Sigurno je, dodaju u Fini, da se osnivači više ne trebaju nalaziti na jednome mjestu kako bi ispunili sve potrebne dokumente već to mogu učiniti elektronski, svaki iz svog ureda ili doma.

Idući korak u razvijanju START-a, najavljuju u Ministarstvu gospodarstva, trebalo bi biti omogućavanje stranim državljanima da na isti način, kao i naši građani, osnivaju tvrtke u našoj zemlji.

- Uključivanje stranih državljana u ovu uslugu nam je izuzetno bitno zbog privlačenja stranih investicija, no taj dio ne ovisi o nama, već o mogućnosti institucija drugih država da se na isti način uključe u START, kao što su to učinili kod nas Državni zavod za statistiku, Porezna uprava, Državna geodetska uprava, poslovne banke i drugi – napominju u Ministarstvu gospodarstva.

Financijska agencija osigurala je podršku korisnicima START-a od 0 do 24. Najviše upita korisnika moglo bi biti oko usluga banaka u ovom sustavu jer su se za sada, kako doznajemo u Fini, samo dvije, Privredna banka Zagreb i ERSTE, uključile u START, no već postoje, rečeno nam je, načelni dogovori za uključivanje i drugih banaka.